Przedsiębiorcy pod koniec 2022 roku byli ostrożni w zaciąganiu zobowiązań w celu finansowania samochodów, na co złożyła się na to kombinacja drożejących pojazdów i usług serwisowych, a także rosnących stóp procentowych i inflacji, jednak w tym roku można spodziewać się zwiększonego zainteresowania wymianą floty i jej finansowaniem, oceniają eksperci PKO Leasing.
„Było to dobrze widoczne zwłaszcza pod koniec roku i w sektorze MSP. Przedsiębiorcy bardzo ostrożnie podchodzili do zaciągania zobowiązań finansowych. Ale już po trzecim kwartale było wiadomo, że w skali roku finansowanie pojazdów lekkich przez firmy leasingowe wyraźnie spadnie. Nie zachwiało to oczywiście stabilnością rynku, bo jego kondycję mimo wszystko trzeba ocenić pozytywnie. Myślę też, że nastroje i otwartość klientów na oferty leasingu – którzy oswoili się z kryzysowymi warunkami rynkowymi i nauczyli się w nich funkcjonować – poprawią się w 2023 roku. Jednocześnie branża leasingowa jest otwarta na zmiany i robi dużo, żeby dopasować swoje działanie do bieżącej sytuacji i podejścia klientów” – powiedział dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing Maciej Matelski, cytowany w komunikacie.
Zdaniem eksperta PKO Leasing, w tym roku najważniejsze z punktu widzenia finansowania samochodów w sektorze MSP będą cztery trendy:
- leasing niezmiennie najchętniej wybieraną przez przedsiębiorców formą finansowania aut;
- dalsza elektryfikacja transportu;
- postępująca cyfryzacja branży;
- popularyzacja usług w ramach leasingu.
73% aut na polskim rynku kupowana jest przez właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw, zaś leasing jest najchętniej wybieraną formą finansowania zakupu. Jednak – – jak podkreślono w materiale – na popularności szybko zyskuje wynajem długoterminowy. Na korzyść leasingu i wynajmu długoterminowego, w porównaniu z kredytem, przemawiają: mniej restrykcyjne wymogi formalne, większa łatwość uzyskania zgody na finansowanie oraz możliwość ujęcia raty leasingowej lub czynszu w najmie w kosztach uzyskania przychodu oraz rozliczenia podatku VAT. Dziś dużego znaczenia nabiera też większa elastyczność leasingodawców, gdy klienci mają problemy ze spłatą samochodu.
„Wiele wskazuje na to, że w tym roku elektryfikacja transportu w Polsce będzie postępować. Warto zauważyć, że choć rynek motoryzacyjny zanotował przed rokiem spadek, to udział finansowania leasingiem i najmem aut elektrycznych wzrósł z 57 do 65%” – czytamy dalej.
Według prognoz przedstawionych przez PKO Bank Polski, sprzedaż samochodów z napędem elektrycznym na świecie w 2030 roku ma wynieść 47 mln sztuk, co w porównaniu z 2021 rokiem oznacza siedmiokrotny wzrost sprzedaży. Szacuje się, że elektryki będą stanowić 60% rynku.
Źródło: ISBnews