Dom Development „jest dobrej myśli” w związku z poluzowaniem przez banki dostępności kredytów mieszkaniowych w I kw. br., choć na razie spółka nie ma „twardych danych”, które potwierdzałyby znaczny wpływ tego zjawiska na pobudzenie popytu mieszkaniowego, wynika ze słów prezesa Jarosława Szanajcy. Jednocześnie Dom Development deklaruje, że nie wiąże żadnych nadziei z rządowymi programami dla rynku mieszkaniowego.
„Rok się zaczął nieźle. Natomiast z tym poluzowaniem kryteriów ostrożnościowych to rzeczywiście banki od 1 marca […], zwłaszcza dla kredytów z częściowo stałą stopą oprocentowania, częściowo obniżyły te zdolności, ale równocześnie szukają możliwości w marży. Gdyby to polegało tylko na tym obniżeniu buforów, wyglądałoby to [sytuacja na rynku] trochę lepiej, ponieważ większość banków słabo wychodziła z marżą, pomimo tak niskiej sprzedaży w poprzednich miesiącach. Na razie próbują troszeczkę tę marżę 'podkręcić’, więc to nie wygląda jeszcze tak dobrze. My jesteśmy dobrej myśli, że to trochę się zmieni” – powiedział Szanajca podczas konferencji prasowej.
„Generalnie jesteśmy dobrej myśli, ale na twarde dane musimy poczekać” – dodał.
Jednocześnie zauważył, że poluzowanie sytuacji na rynku kredytów mieszkaniowych „trochę przesunie strukturę sprzedaży na rzecz transakcji kredytowych, ale jak to będzie – to zobaczymy”.
Spółka szacuje, że od lutego udział transakcji gotówkowych nabycia mieszkań w spółce „minimalnie spada” z wcześniejszych ok. 80%.
Jednocześnie zarząd deklaruje, że nie wiąże żadnych nadziei z rządowymi programami dla rynku mieszkaniowego.
„Od wielu lat mamy taką zasadę, że po programach rządowych sobie nic nie obiecujemy i wychodziliśmy zawsze na tym dobrze. W związku z tym – nic sobie nie obiecujemy po programach rządowych” – zadeklarował prezes.
Jednocześnie wskazał, że spółka nie obserwuje zjawiska polegającego na wstrzymywaniu się z zakupem przez klientów, w oczekiwaniu na wejście w życie programów rządowych.
Dom Development to deweloper mieszkaniowy notowany na warszawskiej giełdzie od 2006 roku. W 2022 r. sprzedał klientom detalicznym 3 093 lokale.
Źródło: ISBnews