Polacy wykazują większą dyscyplinę w zarządzaniu budżetem niż konsumenci z innych rynków – 10% polskich respondentów obawia się, że podczas Black Friday wyda za dużo, podczas gdy w USA jest to 25%, w Wielkiej Brytanii 16%, a w Norwegii 15% ankietowanych, wynika z badań przeprowadzonych przez Klarnę. 63% Polaków zamierza skorzystać z promocji, robiąc zakupy w Black Friday – to wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem (60%).
Według badań Klarny, zainteresowanie tym wydarzeniem w Polsce jest mniejsze niż na innych rynkach. Ankiety przeprowadzone w 14 krajach europejskich i w USA wskazują, że największych entuzjastów listopadowego święta promocji można znaleźć głównie w Rumunii (81% planujących zakupy), we Włoszech (79%), w Hiszpanii (78%), a także w Grecji (77%). Mniejsze niż Polacy zainteresowanie promocjami deklarują Niemcy, wśród których 38% nie zamierza niczego kupować w Black Friday, podano.
„Już na kilka tygodni przed planowanymi promocjami 66% Polaków miało przynajmniej minimalne pojęcie o tym, co chcą kupić – najbardziej zdecydowani są Millenialsi, wśród których ten odsetek wynosił 74%. Amerykanie zdecydowanie przodują w przygotowaniach do Black Friday – 77% już w październiku planowało swoje zakupy, przy czym 31% wiedziało dokładnie, co zamierza kupić. Najniższy odsetek osób, które z wyprzedzeniem zastanawiały się nad tym, co kupić w promocyjnych cenach, był wśród Czechów – 57%” – czytamy w komunikacie.
Według raportu, 40% respondentów w Polsce spodziewa się znaczących obniżek w sklepach, dzięki którym będą mogli „upolować” okazje w atrakcyjnych cenach. Widać to szczególnie wśród najmłodszej grupy badanych (18-26 lat), gdzie blisko 50% osób oczekuje znalezienia bardzo korzystnych ofert.
34% Polaków deklaruje, że istotne podczas zakupów w Black Friday jest dla nich to, aby kupować tylko te rzeczy, które mieszczą się w ich budżecie. Szczególnie widać to w grupie osób z pokolenia Baby Boomers (59-75 lat), gdzie 47% respondentów zwraca na to uwagę. 10% Polaków obawia się z kolei, że podczas Black Friday wyda za dużo pieniędzy. W porównaniu do innych krajów polscy konsumenci deklarują znacznie większą dyscyplinę w zarządzaniu budżetem. Przekroczenia zaplanowanych wydatków boją się m.in. Amerykanie (25%), Brytyjczycy (16%), a także Norwedzy (15%), podkreślono.
Dla wielu osób Black Friday to przede wszystkim okazja do tego, aby kupić w lepszej cenie rzeczy, które i tak by kupili. W takim podejściu przodują Szwedzi (54%), Holendrzy (49%) i Norwedzy (47%). Wśród Polaków na ten aspekt zwróciło uwagę 27% respondentów, najmniej wśród wszystkich rynków, na których przeprowadzono badanie. Okazuje się, że w naszym kraju to najmłodsi konsumenci najczęściej właśnie w tym celu wykorzystują promocje w Black Friday (35%).
„Niezależnie od kategorii produktów, jakie kupujemy podczas listopadowych promocji, większość konsumentów preferuje zakupy online. Polacy deklarują, że będą poszukiwać przede wszystkim ubrań i obuwia (49%), elektroniki (41%), kosmetyków (30%) oraz produktów dla dzieci i biżuterii (po 26%). Preferencje w kierunku zakupów przez Internet najwyraźniejsze są w przypadku elektroniki, produktów z kategorii rozrywki i erotyki oraz produktów dla dzieci – w każdej z tych kategorii ponad 70% respondentów planuje zakupy online. Z kolei stacjonarnie najwięcej osób zamierza kupować ubrania i obuwie, kosmetyki oraz biżuterię i akcesoria, nadal jednak jest to mniej niż połowa ankietowanych” – zakończono.
Definicje każdej grupy wiekowej to Gen Z (18-26 lat); Millennials (27-42 lata); Gen X (43-58 lat); i Baby Boomers (59-75 lat). Ustalenia opierają się na wynikach ankiety przeprowadzonej przez agencję badawczą Nepa w październiku 2023 r. wśród ponad 15 000 konsumentów w wieku 18-75 lat w Czechach, Francji, Niemczech, Grecji, Włoszech, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Norwegii, Holandii i Finlandii. Wielkość próby jest reprezentatywna dla całego kraju, naturalnie obejmując zarówno użytkowników Klarna, jak i osoby z niej niekorzystające, wybrane przez agencję badawczą Nepa.
Źródło: ISBnews