Pesa i Cargounit podpisały aneks do zawartej w 2022 r. umowy, zakładającej dostawę 10 lokomotyw Gama Marathon, z opcją na dostawę 20 kolejnych, zwiększający zamówienie do w sumie 40 pojazdów do końca 2024 roku, podały spółki.
„Zakup lokomotyw z modułem dojazdowym z Pesa okazał się właściwą decyzją biznesową w odpowiedzi na potrzeby przewoźników w zakresie nowoczesnych lokomotyw. W tej chwili w eksploatacji mamy już 19 takich lokomotyw, a nasi klienci doceniają zalety podwójnego napędu, który pozwala prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a następnie przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach. To rozwiązanie oznacza oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów i większą efektywność przewozów. Pozytywna ocena rynku oraz szybki termin dostawy do końca 2024 roku miał kluczowe znaczenie dla decyzji o zwiększeniu zamówienia do 40 lokomotyw” – powiedział prezes Cargounit Łukasz Boroń, cytowany w komunikacie.
Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Ten dodatkowy napęd, przeznaczony głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie składu towarowego o masie 3 200 ton na wzniesieniu sięgającym 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w sieci.
„Z punktu widzenia producenta taboru zwiększenie zamówienia przez Cargounit to powód do szczególnej satysfakcji. Zalety lokomotyw Gama Marathon potwierdzają klienci naszego partnera, a to najważniejsze dla nas opinie. Zapewniam, że w kwestii lokomotyw Pesa nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa” – dodał wiceprezes Pesy Maciej Maciejewski.
Cargounit to największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw, a także jeden z największych tego typu podmiotów w Europie. Cargounit posiada 185 lokomotyw na wynajem, zarówno trakcyjnych, jak i manewrowych. Oferuje szeroki wybór taboru, w tym nowoczesne lokomotywy wielosystemowe przeznaczone do ruchu międzynarodowego. Cargounit dysponuje także elektrycznymi zespołami trakcyjnymi do przewozów pasażerskich.
Pesa Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.
Źródło: ISBnews