Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 4-8 marca.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Produkty rolno-spożywcze z Rosji: Premier Donald Tusk zapowiedział zaproponowanie Sejmowi przyjęcia uchwały wzywającej Komisję Europejską do nałożenia pełnych ogólnounijnych sankcji na produkty rolno-spożywcze z Rosji i Białorusi. Według niego wspólna europejska decyzja „będzie bez porównania skuteczniejsza” niż indywidualne decyzje państw regionu.
Zielony Ład: Premier Donald Tusk zapowiedział, że w tym tygodniu przedstawi Komisji Europejskiej propozycje rewizji Zielonego Ładu celem zapewnienia ochrony polskiemu i europejskiemu rynkowi rolnemu i rynkowi producentów żywności. Przemawiając w Wilnie, premier podkreślał, że jest przekonany, iż będzie dużo więcej państw członkowskich gotowych do takiej „otwartej, twardej” rozmowy w sprawie Zielonego Ładu.
Kredyty dla rolników: Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy Kodeks cywilny oraz ustawy o kredycie konsumenckim, których celem jest usunięcie trudności i ograniczeń dotyczących udzielania kredytów dla rolników. Chodzi w szczególności o to, żeby nie stosować przepisów ustawy o kredycie konsumenckim do umów o kredyt zawieranych z osobą fizyczną, która prowadzi gospodarstwo rolne, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
Produkcja zbóż: Światowa organizacja ONZ ds. wyżywienia i rolnictwa (Food and Agriculture Organization of the United Nations, FAO) nieznacznie podwyższyła prognozę światowej produkcji zbóż do 2 839,5 mln ton w sezonie 2023/2024 r., co stanowi wzrost o 1,1% (o 30,4 mln ton) r/r, podała organizacja w prognozie z 8 marca.
Rynek maszyn rolniczych: W lutym br. zarejestrowano 528 nowych ciągników wobec 782 nowych ciągników rok wcześniej (spadek o 32,5% r/r). Luty to najgorszy miesiąc pod względem zarejestrowanych (zakupionych) nowych ciągników od analogicznego okresu w 2019 roku, kiedy było ich 521, wynika z comiesięcznego zestawienia Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR), na podstawie danych CEPiK. Izba wskazała też, że w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2024 r. zarejestrowano 1224 nowe ciągniki, i jest to o 270 szt. mniej niż w tym samym okresie zeszłego roku (spadek o 18,1% r/r). Podobna tendencja ma się w przypadku drugiej podstawowej kategorii maszyn rolniczych – nowych przyczep. W lutym zarejestrowano ich 392, co stanowi najmniejszą liczbę rejestracji w ciągu ostatnich dwóch lat. W lutym 2023 r. zarejestrowano ich 454. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. zarejestrowano ich zaś 806, i jest to o 150 mniej niż przed rokiem (spadek o 15,7% r/r). Na rynku wtórnym, po dwóch miesiącach br., PIGMiUR notuje 4845 rejestracji ciągników, czyli o 663 więcej niż w po dwóch miesiącach 2023 r. (wzrost 15,8% r/r). Jeszcze większy wzrost PIGMiUR zauważa w segmencie przyczep z drugiej ręki. W okresie styczeń-luty zarejestrowano ich 1283, czyli o 236 więcej niż przed rokiem (wzrost o 22,5% r/r).
Rynek maszyn rolniczych: Sytuacja na rynku maszyn rolniczych ewidentnie jest coraz gorsza, ocenia kierownik marketingu Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych (PIGMiUR) Hubert Seliwiak. Jego zdaniem, to efekt coraz większego pesymizmu i spowodowanej nim ostrożności, z jaką do ewentualnych inwestycji w nowy sprzęt rolniczy podchodzą jego potencjalni nabywcy. „Kłopoty, jakie przytrafiły się im od 2022 roku, czyli np. faktyczny brak możliwości opłacalności sprzedaży płodów rolnych czy zapełnione wciąż magazyny ze zbożem to efekt nawarstwionego w ciągu ostatnich 2 lat negatywnego procesu, z jakim borykają się producenci rolni” – uważa Seliwiak.
Kredyty preferencyjne dla rolniczych firm skupowych: Podmioty prowadzące działalność w zakresie obrotu zbożami, skupu zbóż, obrotu materiałem siewnym roślin rolniczych, skupu lub mrożenia owoców miękkich (linia S) mogą ubiegać się o pomoc finansową w formie kredytów preferencyjnych. Przy kredytach skupowych (linia S) limit akcji kredytowej wynosi 500 mln zł, a 15 mln zł przeznaczone jest na dopłaty do oprocentowania w/w kredytów. „W dniu 5 marca 2024 r. na internetowej platformie aplikacyjnej Agencja (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) udostępni współpracującym bankom na 2024 r. limit akcji kredytowej i limit dopłat do oprocentowania kredytów na poprawę płynności finansowej dla podmiotu prowadzącego działalność w zakresie obrotu zbożami lub skupu zbóż lub obrotu materiałem siewnym roślin rolniczych lub skupu lub mrożenia owoców miękkich (linia S)”, podał ARiMR.
Rynek soków: 55% konsumentów pije soki, aby uzupełnić poziom witamin i innych składników odżywczych w diecie, połowa respondentów sięga po soki także dla ich smaku, a 43% konsumentów wybiera soki dla zaspokojenia pragnienia, wynika z przeprowadzonego na przełomie stycznia i lutego br. badania na zlecenie Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS). Jako alternatywę dla całych owoców i warzyw soki wybiera 28% konsumentów. Wyniki tegorocznego badania wykazują, że zmniejszyła się częstotliwość spożywania soków „kilka razy dziennie”. Taką odpowiedź zaznaczyło jedynie 10% respondentów, co oznacza 4% spadek w porównaniu do zeszłorocznych badań. Z kolei 16% respondentów wskazało, że wypija jednorazowo więcej niż szklankę, co stanowi wzrost względem lat poprzednich. Wciąż jednak większość z nas wypija jednorazowo 200-250 ml soku. Wybierając sok badani kierują się najczęściej smakiem, ceną i rodzajem soku. Zauważalny jest wzrost liczby konsumentów, którzy przy wyborze soków zwracają uwagę na oferty promocyjne. Najpopularniejszy jest smak pomarańczowy (52% respondentów), na drugim miejscu jest jabłkowy (40%), a na kolejnych multiwitamina (34%) i wieloowocowy (26%). Na sok pomidorowy wskazało 22%, marchwiowy 19%, a 7% na buraczany. Jeżeli chodzi o miejsce zakupu soku to wciąż preferowane są dyskonty i hipermarkety. W małych sklepach istotnie częściej kupują mieszkańcy wsi. Soków nie pija 6% respondentów, głównie osoby powyżej 65. roku życia, a najczęściej wymienianymi powodami są: „wolę wodę/piję wodę” (47%), „wolę owoce” (35%) i „zawierają cukier, mają w składzie cukier” (28%). Stosunkowo niewielka grupa respondentów wskazuje, że nie lubi soków (16%) lub unika ich ze względów zdrowotnych, związanych z cukrzycą (6%).
Pomoc dla rolników: Producenci rolni, w gospodarstwach których szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2023 r. suszy i innych niekorzystnych zjawisk atmosferycznych wyniosły powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej, mogą się ubiegać o wsparcie. Wnioski od 29 lutego do 15 marca 2024 r. przyjmują biura powiatowe Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). W ciągu dwóch pierwszych dni naboru o pomoc ubiegało się 15 tys. rolników. Obowiązują cztery stawki pomocy (w zależności od kilku czynników): od 1000 zł/ha powierzchni upraw do 250 zł/ha powierzchni. W przypadku producentów rolnych nieposiadających polisy ubezpieczenia co najmniej 50% powierzchni upraw rolnych (z wyłączeniem wieloletnich użytków zielonych) kwota wsparcia będzie pomniejszana o połowę.
Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego PIB: Minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski wręczył akt powołania na stanowisko Dyrektora Instytutu Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego – Państwowego Instytutu Badawczego im. Prof. Wacława Dąbrowskiego dr. Markowi Roszce. Dr hab. Inż. Marek Roszko był sekretarzem naukowym Instytutu.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
System kaucyjny: Organizacje reprezentujące branżę napojową (w tym wody, soki i piwa) oraz handel detaliczny popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego na opakowania po napojach, ale nie wcześniej niż od 1 stycznia 2026 r., wskazując, że przewidziana w ustawie data (1 stycznia 2025 r.) oznacza zbyt krótki termin na jego efektywne wdrożenie na obszarze całej Polski, podały Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz Polska Izba Handlu.
VAT na żywność: Rząd pracuje nad możliwością utrzymania działań ochronnych w zakresie cen energii, poinformował premier Donald Tusk. Jednocześnie nie wykluczył przywrócenia stawki VAT na żywność na poziomie 5%.
System kaucyjny: W wyniku konsultacji z branżą Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce wprowadzić zmiany do ustawy kaucyjnej, ale nie przewiduje przesunięcia wdrożenia obowiązkowego systemu kaucyjnego na 2026 rok, poinformowała wiceminister klimatu i środowiska Anita Sowińska.
Sprzedaż detaliczna: Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo w Polsce odnotowała spadek o 2,1% r/r w styczniu 2024 r., podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce spadła o 0,1%.
E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły poziom sprzedaży o 10,6% r/r w lutym, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 7,5%, a średnią wartość koszyka o 2,9% r/r, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker. Sprzedaż w lutym była o 3,6% niższa niż w styczniu. Składa się na to spadek liczby zamówień o 7,7% przy wzroście średniej wartości zamówienia o 4,5%, podano w komunikacie.
Promocje w sklepach: Sieci handlowe zorganizowały w zeszłym roku o 10,5% mniej promocji w gazetkach niż w 2022 roku, wynika z analizy ponad 15 tys. publikacji i przeszło 2,4 mln promocji, wykonanej przez analityków z UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX. Ograniczenia zastosowało 6 z 9 obserwowanych formatów. Największy spadek dotyczył hurtowni. Polacy mogą tracić z tego powodu średnio do kilkuset złotych rocznie.
Eksport jaj i drobiu do Ukrainy: Przestał obowiązywać zakaz eksportu na rynek ukraiński jaj wylęgowych, żywego drobiu oraz nieprzetworzonych produktów i surowców z drobiu. Ukraina zniosła restrykcje wprowadzone z powodu wystąpienia w Polsce rzekomego pomoru drobiu. Decyzja została opublikowana w Rozporządzeniu Głównego Państwowego Inspektora Weterynarii Ukrainy z dnia 23.02.2024 r.
ROZWÓJ BIZNESU
Grupa Żabka: Otrzymała zgodę rumuńskiego urzędy antymonopolowego na przejęcie większościowych udziałów lidera dystrybucji FMCG w Rumunii – DRIM Daniel Distributie, podała spółka. W wyniku tej decyzji, 29 lutego br. Grupa Żabka spełniła wszelkie wymogi regulacyjne i sfinalizowała transakcję.
Grupa Muszkieterów: Przychody wzrosły o 7,4% r/r do 10,3 mld zł w 2023 r. w ramach zrzeszonych sieci Intermarche i Bricomarche bez uwzględnienia stacji paliw, podała spółka. Grupa ogłosiła też plany otwarć nowych supermarketów obu sieci w 2024 r.: 25 otwarć Bricomarche – z czego kilkanaście w I poł. br. – oraz 10 otwarć Intermarche.
Carrefour Polska: Rozpoczął współpracę z Wolt – międzynarodową platformą dostaw jedzenia i produktów codziennego użytku, podała spółka. Posunięcie ma na celu ocenę i optymalizację procesów dostawy, by w najbliższym czasie rozszerzyć usługę do 20 000 produktów dostępnych w 53 sklepach Carrefour w Polsce, które są w zasięgu operacyjnym Wolt.
Kernel: Odnotował 133 mln USD skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. roku obrotowego 2023/2024 (październik-grudzień 2023) wobec 207 mln USD zysku rok wcześniej, podała spółka.
Kernel: Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) zawiesiła postępowanie administracyjne w sprawie wykluczenia akcji Kernel Holding z Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) z powodu toczącego się postępowania wszczętego przez grupę akcjonariuszy mniejszościowych kwestionujących decyzję spółki o wycofaniu z GPW, podała spółka.
Mex Polska: Zawarł umowy na trzy nowe lokale gastronomiczne przy Starym Rynku w Krakowie, które będą działać pod szyldem Pijalni Wódki i Piwa, Chicas&Gorillas oraz Pankejk, a ich uruchomienie planowane jest w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, podała spółka. W I poł. 2024 r. spółka chce łącznie uruchomić 6 nowych lokali.
Intermarche: Sieć supermarketów spożywczych Intermarche otworzyła punkt sprzedaży w Zielonej Górze i planuje kolejne dwa otwarcia w tym mieście w II kw. br. Ponadto w Zielonej Górze zostaną uruchomione dwie przysklepowe stacje paliw, podała spółka. W punktach sprzedaży zatrudnienie znajdzie blisko 130 osób.
Bielenda: Bielenda Kosmetyki Naturalne złożyła wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o zgodę na przejęcie wyłącznej kontroli nad Kanani Europe, która sprzedaje swoje produkty pod marką Miya Cosmetics, podał Urząd.
Miraculum: Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, najwięksi wierzyciele, a jednocześnie akcjonariusze Miraculum zawarli umowy, na podstawie których objęli 6 mln akcji po cenie emisyjnej 1,8 zł za akcję, tj. ok. 30% powyżej kursu giełdowego, podała spółka. Akcje zostały objęte w zamian za konwersję zadłużenia spółki wobec akcjonariuszy.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Carrefour Polska: Firma zaprezentowała wzór nowej butelki wody produkowanej pod marką własną, która w 100% spełnia wymogi nowej ustawy dotyczącej systemu kaucyjnego oraz wyznacza trendy w zakresie oznakowania i śledzenia obiegu opakowań w ramach całego łańcucha logistycznego.
Intermarché: Sieć supermarketów spożywczych Intermarché wraca na ścieżkę rozwoju i otwiera ponownie swoje punkty sprzedaży w Zielonej Górze, która jest kolebką marki w Polsce. 7 marca br. został otwarty sklep zlokalizowany przy ul. Szosa Kisielińska 22. W drugim kwartale br. do Zielonej Góry zawitają jeszcze 2 kolejne supermarkety sieci, a także 2 przysklepowe stacje paliw, a wszystko pod okiem nowego właściciela, Marcina Rusiniaka.
AleBrowar: Wprowadza do sprzedaży piwo jopejskie. Arkadiusz Wenta, założyciel AleBrowaru, pracował nad odtworzeniem receptury jopejskiego piwa przez 16 lat, m.in. przy wsparciu zespołu z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Mimo krótkiej obecności na rynku piwo zdobywa już pierwsze branżowe nagrody. Historia piwa jopejskiego sięga XV wieku. Za ojca tego trunku uznaje się Jana Heweliusza, gdańskiego astronoma, który z piwowarstwa finansował badania w dziedzinie astronomii. Jako miejsce pochodzenia piwa jopejskiego wskazuje się zarówno Gdańsk, jak i Puck. Piwo jopejskie jest już dostępne w sklepie oraz lokalach firmowych AleBrowaru w Trójmieście oraz we Wrocławiu. Do sklepów trafi w czarnej, stylowej butelce o pojemności 200 ml.
Allegro: Wprowadzone przez Allegro Advertising rozwiązanie ML Listing otrzymało pierwsze miejsce w kategorii Sales & Growth w konkursie E-Commerce Germany Awards 2024. W konkursie brało udział przeszło 350 firm, które rywalizowały w 12 różnych kategoriach. ML Listing (Captain) to technologia stworzona przez Allegro, która bazuje na machine learning i w oparciu o dynamiczne sekwencjonowanie reklam w wynikach wyszukiwania dopasowuje je do aktualnych potrzeb kupującego. Jej powstanie poprzedziła integracja silnika wyszukiwarki i reklamowego, która pozwoliła na zwiększenie ROAS (zwrot z inwestycji na reklamę) dla sprzedawców o ponad 25%. E-Commerce Germany Awards wyróżnia najbardziej obiecujące i innowacyjne rozwiązania w silnym pod względem rozwoju e-commerce. Mechanizm został nagrodzony w kategorii Sales & Growth. Kategoria skupia najlepsze narzędzia od Marketing Automation po SEO, które m.in. zwiększają przychody, wpływają na wzrost biznesu czy poprawiają zaangażowanie klientów. Kryteria wyboru obejmowały innowacyjność, wpływ na generowanie przychodów, doświadczenia użytkownika i zdolność dostosowywania się do ewoluującej dynamiki rynku.
PZU: TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych we współpracy z Polską Izbą Mleka i technologiczną spółką Farm Innovations wprowadził innowacyjny projekt ubezpieczenia krów mlecznych z wykorzystaniem mikrochipów. Urządzenia pozwalają na stałe monitorowanie stanu zdrowia bydła i ich otoczenia. „Łączymy szlachetne cele i praktyczne korzyści. Sięgamy po nowoczesne technologie, aby zadbać o zdrowie zwierząt, a jednocześnie chronić przed stratami ich hodowców” – powiedział prezes TUW PZUW Rafał Kiliński.
Goodspeed, Foodsi: Grupa Goodspeed, lider w zakresie wysokospecjalistycznych usług logistycznych w temperaturze kontrolowanej dla producentów cateringów dietetycznych w Polsce, rozpoczyna współpracę z Foodsi, pierwszą polską aplikacją do ratowania jedzenia i innych produktów, które mogłyby się zmarnować. Razem pomogą cateringom w bezobsługowym zarządzaniu nadwyżkami jedzenia i dostawach do konsumentów paczek w okazyjnych cenach. Dzięki współpracy nadprodukcja generowana przez cateringi może trafić prosto pod drzwi konsumentów w całym kraju w cenie do 50% niższej niż standardowa.
Żabka: Po zeszłorocznej dostawie dronem Żabka Jush sięgnęła po kolejne innowacyjne rozwiązanie z zakresu autonomicznych dostaw. Pod koniec lutego przetestowała dostawy za pomocą samojezdnego robota w Warszawie. Używany do testów robot jest w stanie dostarczyć zakupy w promieniu do 2 km. Dojechać do klienta może nawet w 15 minut, a porusza się z maksymalną prędkością do 20 km/h. W ubiegłym roku Żabka Jush przetestowała dostawę z powietrza za pomocą drona, który dostarczył zakupy na jedną z warszawskich plaż.
Źródło: ISBnews