Wartość rynku reklamowego online może osiągnąć 8,6-8,8 mld zł w 2024 r. a następnie przekroczyć granicę 10 mld zł w 2025 r., wynika z raportu IAB Polska. W 2023 r. rynek reklamy cyfrowej w Polsce wzrósł o 13% r/r do prawie 7,8 mld zł.
Według raportu „Internet 2023/2024”, internet wciąż jest kluczowym motorem napędowym rynku mediów odpowiadającym za ponad dwie trzecie wzrostu całego segmentu komunikacji w 2023 r., a dominującym formatem jest nadal reklama graficzna, która – pomimo mniejszej dynamiki od innych formatów – w roku 2023 wypracowała prawie jedną trzecią wzrostu. Na przestrzeni kwartałów największe wzrosty odnotowano w kwartale pierwszym i trzecim (15%), podczas gdy ostatni kwartał – zwykle rekordowy w skali roku ze względu na ożywioną okołoświąteczną aktywność reklamową – był najsłabszy (10%). W roku 2023 komunikacja cyfrowa pozyskała 53% rynku reklamowego, co oznacza wzrost udziału o prawie 1,5 pkt proc. r/r.
„Polski rynek reklamy online jest już dojrzałym rynkiem i obserwowane procesy przekładają się jedynie na nieznaczne zmiany w udziałach, podczas gdy ogólny ranking nie ulega większym zmianom. Dominującym formatem jest nadal reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), która w roku 2023 pozyskała 44% udziału (w roku 2022 stanowił on 46%). Wypracowała ona 29% wartości dodanej całego rynku online w porównaniu do analogicznego okresu roku wcześniejszego. Duży wpływ na rozwój tego kanału miała reklama wideo, która zanotowała indeks wzrostu na poziomie 19%. Największy udział we wzroście miały jednak formaty z kolejnych miejsc rankingu – SEM oraz Ogłoszenia, które wypracowały po 35% wzrostu. Pierwszy z nich osiągnął dynamikę na poziomie 14%, drugi 23%. Dodatnie wzrosty odnotowały także wszystkie monitorowane kanały i modele sprzedaży – mobile (12%), social media (10%) oraz programmatic (3%). Jedynie e-mail zanotował nieznaczny spadek na poziomie -1%” – czytamy w raporcie.
„Obserwowane trendy rozwojowe segmentu komunikacji cyfrowej pozwalają na rozważenie optymistycznych scenariuszy rozwojowych. Internet umacnia się na pozycji lidera w torcie reklamowym, a wszystkie kluczowe formaty cyfrowe, kanały i modele sprzedaży rozwijają się w stabilnym tempie rozwojowym. Co więcej, internet jako środowisko, w którym wciąż pojawia się wiele innowacyjnych produktów i usług, stale przyciąga rzesze nowych użytkowników, za którymi podążają działania reklamowe i sprzedażowe marek. Żadne inne medium nie oferuje też tak precyzyjnej analityki, która pozwala na optymalizowanie działań marketingowych i zwiększanie ich efektywności. Ponadto, jak pokazały wyniki tego segmentu obserwowane podczas niedawnej pandemii, środowisko cyfrowe jest najbardziej adaptywne i odporne na dekoniunkturę gospodarczą. Zakładając utrzymanie dotychczasowego tempa rozwojowego, wartość rynku reklamowego online powinna na koniec roku 2024 osiągnąć pułap 8,6-8,8 mld zł, zaś w roku kolejnym przekroczyć granicę 10 mld zł” – czytamy dalej.
W raporcie podkreślono też, że rozbudowane możliwości generowania tekstów i obrazów przyniosły pierwsze duże kampanie reklamowe oparte o AI, takich gigantów jak Coca-Cola, Nike czy Half Price, ale miniony rok to także demokratyzacja sztucznej inteligencji, która, dzięki otwartym API, jest dostępna dla szerokiego grona użytkowników nie mających głębokiej wiedzy technicznej i ogromnych budżetów. AI-Generated Advertising to nie jedyne nowość, sztuczna inteligencja pozwoliła także m.in. na wprowadzenie udoskonalonych chatbotów i lepszą interakcję z klientami, analiza ogromna zbiorów danych umożliwia bezprecedensowe możliwości personalizacji i optymalizacji kampanii. Rewolucyjne zmiany, jakie AI wprowadza w komunikacji marek z konsumentami, sprawiają, że właśnie marketing jest jednym z kluczowych obszarów, które mogą wejść na wyższy etap produktywności dzięki jej wykorzystaniu.
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 230 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy.
Źródło: ISBnews