Zakup roweru elektrycznego rozważa 23% badanych Polaków, z czego 5% jest na to zdecydowanych, wynika z badania InsightOut Lab. Ponad dwa razy więcej (52%) badanych rozważyłoby taki zakup, gdyby w grę wchodziły dopłaty do zakupu e-roweru.
Deklaracje Polaków w odniesieniu do rozważania zakupu roweru elektrycznego zmieniają się radykalnie, gdy w grę wchodzi dofinansowanie na zasadach zaproponowanych przez NFOŚiGW, czyli wynoszące połowę wartości roweru, maksymalnie 5 tys. zł. Wówczas 52% badanych deklaruje rozważanie zakupu, przy czym „zdecydowanie” na tak jest 20%. W wariancie z dofinansowaniem odsetek osób, które nie rozważają zakupu spada do 30%, podkreślono.
„Elektromobilność rozwija się w coraz szybszym tempie, nie wszyscy jednak są świadomi, że nie obejmuje ona jedynie elektrycznych samochodów, ale także inne pojazdy, takie jak rowery. Nowy program dopłat realizowany przez NFOŚiGW może więc nie tylko pomóc Polkom i Polakom w zakupie e-bike’ów, ale wnosi także istotny wkład w edukację na temat bezemisyjnej miejskiej mobilności. Mam nadzieję, że na ulicach polskich miast będziemy dzięki temu obserwować coraz więcej elektrycznych rowerów. Przykład Holandii pokazuje, że połowa podróży na rowerach elektrycznych zastępuje podróże samochodem. Jeśli będziemy pokonywać 50 km rowerem elektrycznym tygodniowo, zredukujemy 12 kg CO2 emisji pochodzących z aut. Rocznie to około 600 kg dla każdego e-bike’a” – powiedział partner InsightOut Lab Mariusz Pleban, cytowany w komunikacie.
Program dotacji w Szwecji oferował 25% dofinansowania przy zakupie e-roweru. W pierwszym roku trwania zakupiono 100 000 e-rowerów po obniżonej cenie. Badanie na temat skutków tego programu pokazało, że sprzedaż e-rowerów wzrosła dzięki dotacjom o około 70%, a jednocześnie około dwóch trzecich konsumentów stwierdziło w ankiecie, że nie kupiłoby e-roweru bez tego wsparcia finansowego, przypomniano w materiale.
W ub. tygodniu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił, że konsultacje społeczne projektu programu priorytetowego „Mój rower elektryczny” potrwają od 4 do 18 lipca 2024 r., Fundusz planuje przeznaczyć na dopłaty do zakupu elektrycznych rowerów 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego.
Źródło: ISBnews