Przeładunki w terminalach intermodalnych wyniosły 75,4 mln ton w 2023 r., co oznacza spadek o 10,9% r/r, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ub.r. aktywnych było 39 terminali, tj. o 4 więcej niż w 2022 r.
„W 2023 r. w terminalach intermodalnych przeładowano łącznie 75,4 mln ton ładunków skonteneryzowanych, tj. o 10,9% mniej niż przed rokiem. W ogólnej liczbie przeładowanych kontenerów w terminalach morskich i lądowych przeważały kontenery 40′ (60,6%). Udział kontenerów 20′ wyniósł 31,2%, 45′ i większych – 6,6%, a 30′ – 1,6%. Drogą morską do/z terminali przetransportowano 29,6 mln ton (co stanowiło 39,2% ogółu ładunków przeładowanych w terminalach morskich i lądowych), transportem samochodowym – 26,3 mln ton (34,9%), a transportem kolejowym – 19,6 mln ton” – czytamy w komunikacie.
W 2023 r. w transporcie intermodalnym znaczny udział miały towary mieszane: zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem – 23,9% (wzrost o 12,7 pkt proc.), chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne – 5% (spadek o 0,3 pkt proc.), produkty spożywcze, napoje i tytoń – 4,8% (wzrost o 1,2 pkt proc.). Dla 54,2% przewiezionych ładunków ich rodzaj był nieznany (spadek o 8,1 pkt proc. w porównaniu z 2022 r.), podano także.
Na terenie Polski w 2023 r. zlokalizowanych było 39 aktywnych terminali, z tego: 4 obsługiwały przesyłki morze-kolej, morze-droga (terminale morskie), 35 obsługiwało przesyłki kolej-droga (terminale lądowe). Łączna roczna zdolność przeładunkowa terminali transportu intermodalnego wyniosła 9,2 mln TEU, w tym w terminalach morskich – 4,7 mln TEU, a w terminalach lądowych – 4,5 mln TEU, podał również GUS.
Źródło: ISBnews