Rząd planuje przyjęcie w IV kw. br. projektu nowelizacji ustawy o współpracy rozwojowej, który zakłada powierzanie Bankowi Gospodarstwa Krajowego (BGK) zadań rozwojowych oraz utworzenie Funduszu Instrumentów Współpracy Rozwojowej (FIWR), działającego przy banku, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
„Zmiany w ustawie […] o współpracy rozwojowej mają na celu trwałe wpisanie BGK w system instytucji wspierających współpracę rozwojową i umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, działającemu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zagranicznych, powierzanie BGK zadań z tego zakresu. W ten sposób budują fundament dla pozyskiwania przez BGK środków na realizację zadań rozwojowych ze źródeł zewnętrznych, pozwalając na zwiększenie poziomu oddziaływania przeznaczonych na współpracę rozwojową środków krajowych” – podano w wykazie.
Zmienioną ustawą o współpracy rozwojowej tworzy się zatem – działający w BGK – Fundusz Instrumentów Współpracy Rozwojowej, w celu wsparcia realizacji przez BGK współpracy rozwojowej w państwach rozwijających się, wskazano.
Utworzenie FIWR pozwoli na realizowanie przez BGK działań z zakresu współpracy rozwojowej, między innymi poprzez pozabilansowe środki finansowe, co w konsekwencji umożliwi tworzenie preferencyjnych oraz dedykowanych dla danej potrzeby produktów, wspierając wdrażanie polskiej pomocy rozwojowej.
Projekt zakłada także wprowadzenie odpowiednich zmian w ustawie o Banku Gospodarstwa Krajowego, mających na celu instytucjonalne wzmocnienie BGK w obszarze współpracy rozwojowej poprzez wyraźne wskazanie, że BGK jako polski bank rozwoju jest uprawniony do wykonywania zadań z zakresu współpracy rozwojowej, jak również rozszerzenie celów działania BGK w tym zakresie poza terytorium Polski.
Umożliwi to również współpracę BGK z innymi międzynarodowymi instytucjami pomocowymi oraz wykorzystywanie zagranicznych środków przeznaczonych na współpracę rozwojową.
Jednocześnie zaproponowano zmiany w ustawie Prawo bankowe, mające na celu powierzenie bankowi lub instytucji finansowej mającej siedzibę poza granicami Polski dokonywania oceny zdolności do spłaty zobowiązania i analizy ryzyka wypłaty zobowiązania w przypadku udzielania poręczeń lub gwarancji w ramach pomocy rozwojowej.
Źródło: ISBnews