Szybko zmniejsza się różnica w dochodach między gospodarkami Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), które mogą pochwalić się solidną ekspansją gospodarczą, a krajami Europy Zachodniej, znajdującymi się obecnie w stagnacji, a zjawisko to zwiększa skala wydatków konsumenckich na takich rynkach, jak Polska czy Rumunia, wynika z raportu NEPI Rockcastle. To zaś przyciąga międzynarodowych i regionalnych detalistów do dużych, nowoczesnych centrów handlowych, które dominują w regionie CEE, oferując wyższe marże i niższe koszty.
Według raportu „Nowa Europa: Przyszłość rozwoju handlu detalicznego w Europie Środkowo-Wschodniej”, lepsze wyniki gospodarcze w Europie Śr.-Wsch. utrzymają się w nadchodzących latach, a PKB na rynkach, na których działa NEPI Rockcastle, wzrośnie o 3,16% w 2025 r., w porównaniu do 1,5% w strefie euro. Wzrost PKB w Europie Śr.-Wsch. wyniósł średnio od 1,8% rocznie w Czechach do 3,2% w Rumunii i 3,3% w Polsce w latach 2012-2023 w porównaniu z 1,3% dla 27 krajów Unii Europejskiej w tym samym okresie.
„Najnowsze wyniki biznesowe NEPI Rockcastle zdecydowanie potwierdzają naszą tezę inwestycyjną, że nieruchomości handlowe na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej oferują znaczny potencjał dalszego wzrostu, przewyższający ten dostępny w Europie Zachodniej. Konsumenci w krajach takich, jak Polska czy Rumunia są coraz bardziej pewni dochodów swoich gospodarstw domowych, co wyraźnie widać w ich podejściu do wydatków oraz obrotach w naszych centrach handlowych. NEPI Rockcastle ma unikalną pozycję w ośmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, co pozwala naszym inwestorom i najemcom wykorzystać ten trend. Obserwujemy silny popyt na powierzchnie ze strony międzynarodowych i regionalnych marek, które chcą rozszerzyć swoją obecność w regionie, co znalazło odzwierciedlenie w czynszach oraz wyższym dochodzie operacyjnym netto, o czym informowaliśmy w naszych najnowszych wynikach finansowych za trzeci kwartał” – powiedział COO NEPI Rockcastle Marek Noetzel, cytowany w komunikacie.
Raport wskazuje, że Europa Śr.-Wsch. szybko zmniejsza różnicę w dochodach gospodarstw domowych względem Europy Zach., ponieważ wzrost płac przewyższa inflację. Silny realny wzrost płac napędza prywatną konsumpcję, a sprzedaż detaliczna w CEE po pandemii wyraźnie odbiła i utrzymuje trend wzrostowy. Konsumenci na głównych rynkach Europy Zach. pozostają ostrożni w kwestii wydatków i planują je ograniczyć. Sprzedaż detaliczna we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii od dwóch lat wykazuje tendencję ujemną, podczas gdy Hiszpania odnotowuje niewielki wzrost.
Silny wzrost sprzedaży detalicznej w Europie Śr.-Wsch. szczególnie sprzyja centrom handlowym. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne na rynkach CEE w ciągu ostatnich 30 lat były wspierane ogromnymi funduszami pochodzącymi z UE, które w dużej mierze trafiały do centrów handlowych. Duże, nowoczesne centra handlowe w regionie stały się głównymi miejscami sprzedaży detalicznej i miejskimi ośrodkami społecznymi na tych rynkach, a ich udział w całkowitym wolumenie handlu detalicznego często przekracza 50%, wskazano.
„Dwie trzecie konsumentów preferuje zakupy stacjonarne zamiast online. Centra handlowe w Europie Środkowo-Wschodniej, oferujące duże i dostępne przestrzenie, są doskonale przygotowane, aby zapewnić bogate doświadczenia zakupowe, których konsumenci coraz bardziej poszukują. Niższe koszty operacyjne i strukturalnie wyższe marże, w połączeniu z lokalną dominacją rynkową najlepszych centrów handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, sprawiają, że są one szczególnie atrakcyjne dla handlu detalicznego, operatorów gastronomicznych i firm z branży rozrywkowej. Dotyczy to także mniejszych miast i mniej rozwiniętych gospodarczo lokalizacji, które zwykle nie są brane pod uwagę przez międzynarodowe podmioty na rynkach Europy Zachodniej” – czytamy dalej.
„W porównaniu z Europą Środkowo-Wschodnią, krajobraz handlu detalicznego w Europie Zachodniej jest przesycony i rozdrobniony. Główne ulice handlowe zmagają się z wieloletnią konkurencją ze strony e-commerce, ograniczeniem finansowania, rosnącymi kosztami operacyjnymi, skutkami pandemii Covid oraz modelowi pracy zdalnej, które znacząco wpłynęły na spadek liczby odwiedzających. Mniejsze centra handlowe, w mniej zamożnych lokalizacjach, z gorszą infrastrukturą komunikacyjną mają trudności z utrzymaniem swojej atrakcyjności. Czynsze za wynajem w prestiżowych lokalizacjach na głównych ulicach i w centrach handlowych spadły średnio o 14% od szczytowego poziomu w 2019 roku” – wskazano też w materiale.
Rozwój powierzchni handlowych w Europie Zach. osiągnął historycznie niski poziom. Wzrost powierzchni handlowej w centrach handlowych zatrzymał się na poziomie +0,4% i zaczyna spadać w krajach takich jak Niemcy, Hiszpania i Włochy. Wzrost kosztów budowy oraz rygorystyczne przepisy środowiskowe prawdopodobnie przedłużą ten trend. Ograniczona liczba nowych projektów spowoduje zwiększenie konkurencji wśród najemców o dostęp do wysokiej jakości powierzchni handlowych, oceniono także.
NEPI Rockcastle jest europejską spółką nieruchomości handlowych. Portfel firmy o wartości 7,4 mld euro obejmuje 56 nieruchomości handlowych w ośmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce NEPI Rockcastle jest właścicielem 14 galerii handlowych.
Źródło: ISBnews