Blisko 4 na 10 osób (38%) w wieku 18-24 lat obawia się, że sztuczna inteligencja może zagrozić ich sytuacji zawodowej, mimo że to właśnie młodzi pracownicy najszybciej adaptują nowe technologie, najczęściej korzystają z AI w pracy i najlepiej rozumieją jej działanie, wynika z najnowszego badania Pracuj.pl.
Ogółem 32% badanych deklaruje obawy związane ze sztuczną inteligencją i jej wpływem na ich obecne miejsca pracy, ale wśród najmłodszych badanych ten odsetek wynosi 38%, podkreślono.
„Wyniki badania Pracuj.pl doskonale oddają ambiwalentny stosunek młodych pracowników do sztucznej inteligencji – z jednej strony chętnie z niej korzystają i mają wysoką świadomość jej możliwości, z drugiej jednak obawiają się jej wpływu na swoją zawodową przyszłość. W tym miesiącu mieliśmy okazję obserwować młode pokolenie na żywo podczas Festiwalu Pracuj.pl, a nasze spostrzeżenia potwierdzają tę zależność. Młodzi uczestnicy wykazywali dużą biegłość w wykorzystywaniu AI, traktując ją jako naturalne narzędzie wspierające codzienną pracę. Jednocześnie podkreślali, jak istotny jest dla nich kontakt z drugim człowiekiem – zarówno w procesie rekrutacji, jak i w budowaniu relacji zawodowych. To pokazuje, że choć technologia stanowi dla nich cenne wsparcie, kluczowe decyzje i rozwój kariery wciąż chcą opierać na międzyludzkich interakcjach” – powiedziała liderka projektu Festiwal Pracuj.pl Karolina Sapińska, cytowana w komunikacie.
Jednocześnie 37% przedstawicieli pokolenia Z przyznaje, że zdarzyło im się używać sztucznej inteligencji w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych. W grupie wiekowej 25-34 lata odsetek ten spada do 32%, wśród osób w wieku 45-54 lata wynosi 22%, a w najstarszej aktywnej zawodowo grupie badanych (55-65 lat) maleje do 15%, wskazano w materiale.
Pokolenie Z deklaruje również największą wiedzę na temat narzędzi opartych na AI – 39% badanych z tej grupy deklaruje, że wie, czym jest promptowanie narzędzi sztucznej inteligencji (czyli umiejętność zadawania pytań i tworzenia poleceń dla AI w taki sposób, aby otrzymać odpowiedzi jak najbardziej zbliżone do naszych oczekiwań). To duża różnica w porównaniu do ogółu badanych, wśród których taką wiedzę posiada 27% osób, podkreślają autorzy badania.
„Często to właśnie osoby, które najlepiej zgłębiły dane zjawisko, odczuwają wobec niego największe obawy. Znajomość narzędzi AI i doświadczenie w ich wykorzystywaniu w pracy nie zawsze przekładają się na poczucie bezpieczeństwa – wręcz przeciwnie, mogą uwrażliwiać na potencjalne ryzyka, takie jak automatyzacja zadań czy zmieniające się wymagania kompetencyjne. To naturalny mechanizm: im więcej wiemy, tym lepiej dostrzegamy możliwe konsekwencje. Warto jednak spojrzeć na ten proces z innej perspektywy – rozwój sztucznej inteligencji to także szansa na ułatwienie codziennego funkcjonowania i odciążenie od rutynowych obowiązków. Dzięki temu możemy skupić się na kreatywnych, strategicznych czy relacyjnych aspektach pracy, które nadal wymagają ludzkiej intuicji i doświadczenia. Kluczowe jest więc nie tylko zrozumienie narzędzi, ale także świadome kształtowanie własnej ścieżki zawodowej w kontekście zachodzących zmian” – dodał Chief Product Officer w Grupie Pracuj Paweł Moszyński.
Badanie „Pokolenie Z a AI na rynku pracy” zostało przeprowadzone w grudniu 2024 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2 059 Polaków w wieku 18-65.
Źródło: ISBnews