Ministerstwo Finansów (MF) może dostosować propozycje dotyczące podatku od reklam w procesie prekonsultacji tego rozwiązania, zadeklarował minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
„Podatki mają tę cechę, by wyrównać szanse na rynku – musimy wyrównać szanse między dużymi a mniejszymi firmami. Najważniejszym aspektem podatków – według mnie – jest by ci, którzy działają na naszym rynku płacili podatki w Polsce. Podatek od reklam był ogłoszony jako prekonsultacja – jestem zainteresowany, by rozmawiać z naszymi podatnikami, rynek ma dużo większą wiedzę niż urzędnicy, rynek wie, co jest korzystne lub nie dla przedsiębiorców” – powiedział Kościński podczas konferencji prasowej.
„Ważne jest, by wsłuchać się w ten głos poprzez prekonsultacje. Ważny jest dla nas feedback – gdzie powinniśmy zmienić progi. W przyszłym tygodniu odbędzie się spotkanie, gdzie wszystkie aspekty zostaną poruszone i możemy dostosowywać się w naszych propozycjach” – dodał.
Na pytanie czy nastąpi pobór podatków od dużych, międzynarodowych firm odpowiedział, że są różne sposoby, a najważniejszym na obecnym etapie jest dialog.
„Jest to kwestia dialogu, wierzę w dialog i w to, że uda nam się porozumieć” – stwierdził minister.
Podkreślił, że punktem startu dialogu jest określenie warunków brzegowych.
Rząd planuje przyjęcie w I kw. br. projektu wprowadzającego podatek od reklam w internecie i od mediów tradycyjnych. Środki z reklam miałyby zasilać budżet Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), nowo utworzonego Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów oraz Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków.
Ministerstwo Finansów szacuje, że wpływy ze składki od reklam w 2022 roku (pierwszym pełnym roku obowiązywania) mogą wynieść ok. 800 mln zł.
Prekonsultacje projektu ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów, dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów potrwają do 16 lutego. Jego przyjęcie przez Radę Ministrów planowane jest na I kw. Ustawa miałyby obowiązywać od II półrocza 2021.
Źródło: ISBnews
Proponuję zmianę, która pogodzi większość: Obliczony podatek od reklam będzie pomniejszał opłatę za koncesje na nadawanie. W ten sposób zapłacą go głównie Ci, co nie kupują koncesji.