Bank Pocztowy zdecydował o wdrożeniu Planu Naprawy w związku z wystąpieniem straty bilansowej na koniec 2020 roku oraz prognozy powstania takiej straty w 2021 roku, podał bank. Działania naprawcze będą prowadzone do końca 2023 roku i mają zapewnić powrót do trwałej rentowności w 2024 roku, w tym m.in. osiągnięcia zysku netto na poziomie 40 mln zł, wynika z komunikatu.
„Pogorszenie wyników finansowych banku spowodowane skutkami pandemii oraz utworzenie dodatkowych odpisów na tzw. małe TSUE, wpłynęły na wystąpienie straty bilansowej netto w wysokości 9,2 mln zł na koniec 2020 roku, która może się utrzymać w kolejnych okresach. Zgodnie z zapisami Prawa bankowego, spowodowało to przesłankę dla zarządu banku do wdrożenia Planu Naprawy” – czytamy w komunikacie.
Działania naprawcze podejmowane przez zarząd banku w związku z wdrożeniem Planu Naprawy mają na celu poprawę rentowności banku i jego organiczny rozwój.
„Wyniki wypracowane przez Bank Pocztowy w 2020 r. odzwierciedlają trend obserwowany w całym sektorze finansowym, pozostając pod istotnym wpływem sytuacji pandemicznej. Dlatego mimo wielu już podjętych skutecznie działań, w tym konsekwentnego obniżania kosztów, dobrej sytuacji kapitałowej i płynnościowej Banku Pocztowego – wynik za 2020 r. oraz ocena potencjału wzrostu sprzedaży w okresie krótkoterminowym i prognozowana strata w 2021 r. skłoniły zarząd banku do wdrożenia Planu Naprawy. Podejmowane działania optymalizacyjne mają zapewnić bankowi powrót do trwałej rentowności do końca 2024 roku, zgodnie z aktualną strategią biznesową banku zakładającą osiągnięcie w 2024 r. zysku netto na poziomie 40 mln zł. Wdrożenie Planu Naprawy, wraz z planowanym zwiększaniem synergii z Pocztą Polską oraz wysokim, systematycznie rozwijanym poziomem innowacyjności banku ułatwi nam osiągnięcie tego celu” – powiedział p.o. prezesa Banku Pocztowego Jakub Słupiński, cytowany w komunikacie.
Jak podkreślono, obecnie bank intensywnie pracuje nad realizacją nowej strategii, która zakłada orientację na potrzeby klientów, cyfryzację bez wykluczenia, efektywność finansową i operacyjną, skuteczne zarządzanie ryzykiem, dostarczanie wartości dla interesariuszy oraz rozszerzenie współpracy z Pocztą Polską w obszarze e-commerce.
Bank Pocztowy zanotował stratę netto w wysokości 9,2 mln zł w 2020 roku, zaś strata finansowa brutto wyniosła 4,4 mln zł. Na zmianę wyniku finansowego w 2020 roku wpływ miał przede wszystkim spadek wyniku z tytułu odsetek – głównego źródła dochodów banku – który wyniósł w 2020 roku 224,5 mln zł i był niższy o 38,8 mln zł, tj. 14,7% r/r, głównie w efekcie obniżenia przez Radę Polityki Pieniężnej (RPP) stóp procentowych.
Jak podano, na wynik banku istotnie wpłynęły także koszty wynikające z dotworzenia rezerw na ewentualne przyszłe roszczenia związane ze zwrotem prowizji pobranej z tytułu wcześniejszej spłaty kredytów w konsekwencji wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w ramach wypracowywanej w dialogu z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) propozycji zobowiązania we wszczętym postępowaniu w sprawie.
Bank podał, że w efekcie stopniowej likwidacji nierentownych placówek własnych oraz optymalizacji zatrudnienia obniżyły się koszty świadczeń pracowniczych, które na koniec grudnia zamknęły się kwotą 102,9 mln zł i były niższe o 3% (tj. o 3,2 mln zł) r/r. Zatrudnienie w banku zmniejszyło się w 2020 roku o 88 etatów do 1322 etatów na koniec 2020 r.
„Ponadto, w wyniku ścisłej dyscypliny kosztowej mającej na celu zrekompensowanie wzrostu kosztów związanych z regulacjami zewnętrznymi, nastąpił 3,5-procentowy spadek kosztów rzeczowych, które w 2020 roku wyniosły 81,7 mln zł, tj. o 3 mln zł mniej rok do roku. Dodatkowo, w 2020 roku nastąpił spadek kosztów amortyzacji o 2,3%. W rezultacie podjętych działań, bank zanotował łączny spadek kosztów działania o 3,1% tj. o 7,1 mln zł niż w 2019 roku” – czytamy także.
Wskaźnik C/I wyniósł 73,4% na koniec 2020 roku i i pogorszył się o 3,9 pkt proc. r/r. Wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE netto) banku ukształtował się na poziomie minus 1,48% i był o 4,67 pkt proc. niższy r/r. Wskaźnik kapitału Tier 1 wyniósł 15,4% na koniec ub. roku.
Bank Pocztowy w ub. roku zanotował wzrost sumy bilansowej o 14,5% r/r do 9 169,9 mln zł.
„Pomimo wystąpienia straty w 2020 r. sytuacja finansowa Banku Pocztowego pozostaje dobra – zarówno wskaźniki kapitałowe jak i płynnościowe są na wysokim poziomie, istotnie przekraczając wymagane przez regulatora poziomy. Analizując wygenerowane w 2020 r. wyniki warto podkreślić, że mimo zanotowanej straty bank odnotował wzrost wartości depozytów we wszystkich segmentach oraz wzrost sumy bilansowej, która wyniosła 9 169,9 mln zł, czyli jest najwyższa w historii banku. W ciągu minionych 12 miesięcy, dzięki wprowadzonym już działaniom optymalizacyjnym, bank skutecznie obniżył koszty działania o 7,1 mln zł w stosunku do roku 2019” – czytamy w komunikacie.
Na koniec grudnia 2020 r. klienci indywidualni ulokowali na rachunkach i lokatach w banku łącznie 6 045 mln zł wobec 5 586 mln zł na koniec grudnia 2019 r, tj. o 459 mln zł więcej. Klienci należący do segmentu mikroprzedsiębiorstw ulokowali z kolei w banku blisko 246 mln zł wobec 187 mln zł jakie zgromadzono na koniec 2019 r., co stanowi wzrost o 31,5% r/r.
Bank Pocztowy świadczy usługi finansowe w urzędach pocztowych i własnych oddziałach w całym kraju. Powstał w 1990 roku w Bydgoszczy.
Źródło: ISBnews