Wydatki na reklamę turystyczną w Polsce wzrosną o 14% w 2023 roku wobec poziomu z roku 2019, wynika z prognozy agencji mediowej Zenith. Reklama związana z turystyką na 13 kluczowych rynkach (w tym w Polsce) wzrośnie o 24% w 2021 roku oraz o 36% w 2022 r. i o kolejne 19% w 2023 r.
„Wydatki na reklamę w branży turystycznej mają szansę na szybki wzrost. Marki związane z tym sektorem muszą na nowo zbudować relacje z konsumentami po zapaści branży w 2020 roku” – czytamy w komunikacie dotyczącym raportu Zenith Business Intelligence Travel.
Reklama turystyczna była jedną z kategorii najbardziej dotkniętych przez COVID-19. Rynek reklamy turystycznej stracił prawie połowę swojej wartości w 2020 roku (46%), podczas gdy cały rynek reklamowy skurczył się o 4%. Zenith szacuje, że wydatki na reklamę w branży turystycznej spadły z 18 mld USD w 2019 r. do 9,7 mld USD w 2020 roku, podano.
„Zenith przewiduje, że najszybszy wzrost wydatków na reklamę turystyczną nastąpi w Indiach i Rosji, gdzie do 2023 roku wydatki na reklamę w tej kategorii będą odpowiednio o 31% i 21% wyższe niż w roku 2019. W tych krajach rosnące dochody oznaczają, że więcej osób może sobie pozwolić na podróże, a osoby już podróżujące mogą robić to częściej. Podobnie jest w przypadku Chin i Polski, gdzie wydatki na reklamę turystyczną wzrosną odpowiednio o 16% i 14% w latach 2019-2023” – wskazano również.
Jak podkreślono, niezaspokojony popyt na podróże spowoduje szybki wzrost wydatków na reklamę turystyczną w ciągu najbliższych kilku lat, ale jeszcze długo wynik ten nie powróci do poziomu sprzed pandemii.
„W tym roku wydatki reklamowe w branży turystycznej będą nadal o 33% niższe niż w 2019 roku, podczas gdy cały rynek reklamowy wzrośnie o 7%. Dopiero w roku 2023 inwestycje reklamowe w tym sektorze przekroczą poziom z 2019 r. i wyniosą 19,6 mld USD” – czytamy dalej.
Reklamodawcy z branży turystycznej wydają więcej na reklamę cyfrową niż przeciętna marka – udział wydatków na reklamę cyfrową w 2020 w branży turystycznej wyniósł 63% w porównaniu do średniej rynkowej wynoszącej 58%. Nie jest to zaskakujący wynik dla kategorii, która znacznie wyprzedziła rynek w transformacji cyfrowej, prowadząc w 2021 roku 32% sprzedaży za pośrednictwem e-commerce, w porównaniu do 20% dla branży retail ogółem. Agencja mediowa Zenith prognozuje, że w latach 2019-2023 wydatki na reklamę cyfrową w branży turystycznej będą rosły o 6% rocznie. Do 2023 roku marki turystyczne będą przeznaczać 70% swoich budżetów na reklamę cyfrową, co oznacza wzrost z 63% w 2020 roku, podkreślono.
13 rynków uwzględnionych w raporcie to: Australia, Kanada, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Włochy, Polska, Rosja, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania i USA, które łącznie odpowiadają za 74% całkowitych globalnych wydatków na reklamę. Raport obejmuje podróże krajowe i zagraniczne w celach służbowych i wypoczynkowych.
Źródło: ISBnews