Pomimo spadków sprzedaży spowodowanych pandemią COVID-19, 19% firm poligraficznych podniosło budżet na odnowienia parku maszyn i urządzeń (MiU). Podobna liczba przedsiębiorstw (18%) planuje przeznaczyć większe środki na inwestycje w ten obszar także w najbliższych miesiącach, wynika z badania Siemens Financial Services (Siemens FS).
Nieco mniej (16%) firm z tej branży zwiększyło poziom automatyzacji produkcji, a w przyszłości inwestować w automatyzację chce 22% badanych, podano.
„Rok 2020 był dla branży poligraficznej wymagający. Zamrożenie wydarzeń, targów czy rosnąca cyfryzacja większości obszarów to część wyzwań, z którymi musieli zmierzyć się przedsiębiorcy z tej branży. O ile w przyszłości możemy spodziewać się odmrożenia eventów lub targów, to cyfryzacja i przejście do świata online będzie prawdopodobnie postępować. Aby sprostać tym wyzwaniom, potrzeba odpowiednich inwestycji w nowoczesny technologicznie sprzęt, który z jednej strony podniesie wydajność i obniży koszty, a z drugiej zwiększy konkurencyjność” – powiedział prezes Siemens Financial Services w Polsce Tomasz Kukulski, cytowany w komunikacie.
Większe przychody z rynku krajowego odnotowało 6% ankietowanych firm poligraficznych, a spadki 72%. Bardziej optymistycznie przedsiębiorcy patrzą w przyszłość, ponieważ blisko 30% spodziewa się wzrostów sprzedaży krajowej. Podobna liczba respondentów (28%) nie przewiduje zmian w tym obszarze, a 24% spodziewa się spadków.
W przypadku sprzedaży zagranicznej wzrost odnotował co dziesiąty producent, a co drugi informuje o spadkach. Z kolei większego eksportu w najbliższych miesiącach spodziewa się ponad 18% badanych, taka sama liczba firm przewiduje również spadki, podano także.
Jak wynika z badania, firmy poligraficzne najczęściej finansują inwestycje w maszyny i urządzenia z różnych źródeł (49%), wykorzystując jednocześnie środki własne i kapitał zewnętrzny. Na drugim miejscu są wyłącznie środki własne, z których korzysta 35% ankietowanych. Z kolei tylko ze środków zewnętrznych inwestuje 16% producentów z tej branży.
„W porównaniu do pomiaru przeprowadzonego tuż przed wybuchem pandemii, wyraźnie więcej firm poligraficznych zwiększyło dywersyfikację źródeł finansowania. Co istotne, znacząco wzrósł również odsetek przedsiębiorców, którzy planują inwestycje tylko w nowe maszyny, z 37,9 do 64,3%. Najnowsze technologicznie maszyny z pewnością pomogą dostosować się do nowych realiów i sprostać wyzwaniom stojącym przed branżą. Warto również pamiętać, że sytuacja firm poligraficznych jest bardzo zróżnicowana […] Niemniej rosnąca cyfryzacja i znalezienie nowych rynków zbytu będą wyzwaniami, którym trudno będzie sprostać bez nowych technologii. Kluczowy będzie w tym przypadku także dostęp do elastycznego finansowania zewnętrznego” – podsumowała szef Zespołu Vendorskiego w Siemens Financial Services w Polsce Anita Grygorowicz.
Badanie z przedstawicielami 100 małych i średnich firm zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research we wrześniu 2020 r. Uczestnikami badania byli przedsiębiorcy z branży poligraficznej z całej Polski, posiadający własny park maszyn i urządzań (MiU). Wykorzystano metodę ilościową, technikę standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).
Źródło: ISBnews