Polacy koncentrują swoje wydatki na ochronie zdrowia, artykułach higienicznych i w coraz większym stopniu decydują się na zakupy wyposażenia swojego domu, ogrodu czy działki. Więcej niż co piąty badany (22%) deklaruje, że częściej niż do tej pory będzie płacić bez użycia gotówki za swoje zakupy w sklepie stacjonarnym czy produkty kupowane w internecie, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Bank.
W porównaniu do początku epidemii, nieznacznie zmieniają się plany zakupowe Polaków. W największym stopniu już zrezygnowali lub rezygnują z wakacji (45%), podróży lotniczych (39%) czy pobytów w hotelach (31%). Nieco więcej osób natomiast, w stosunku do początku epidemii, nie zamierza odmawiać sobie kupna wyposażenia domu (50%), elektroniki i sprzętu RTV/AGD (42%) oraz sprzętu sportowego (27%).
„Zmiany w hierarchii potrzeb zakupowych wynikają z dwóch kluczowych elementów. Po pierwsze, bardziej uważnie przyglądamy się wydatkom. Po drugie, zamknięcie wielu lokali czy usług po prostu uniemożliwiało korzystanie z nich. W związku z praktycznie całkowitym odmrożeniem gospodarki, sytuacja oczywiście się zmieni, jednak na pewno nie wrócimy do poziomu konsumpcji sprzed epidemii”- skomentował Andrzej Wojtuń, koordynator badania „Postawy i zachowania konsumenckie Polaków wobec pandemii koronawirusa”.
Polacy z dużą ostrożnością podchodzą do wizyt w zatłoczonych miejscach, np. galeriach handlowych. Kwestie bezpieczeństwa są wciąż kluczowe, dlatego ze sporą rezerwą podchodzą do możliwego wyjścia do kina, restauracji, wyjazdu na wakacje czy korzystania z komunikacji miejskiej. Nieco chętniej za to Polacy pozostają w zdalnym trybie pracy (wzrost o 2 pkt proc.) i dokonują zakupów w sklepach internetowych (wzrost o 15 pkt proc.), korzystając z bankowości elektronicznej (wzrost o 10 pkt proc.), a podczas wizyty w sklepie stacjonarnym czy płacąc za zakupy online płacą bezgotówkowo (wzrost o14 pkt proc.).
„Musimy pamiętać, że epidemia trwa nadal i wielu z nas wciąż nie czuje się bezpiecznie w miejscach skupiających więcej ludzi. To znacząco wzmacnia trend upowszechniania narzędzi internetowych, czy płatności bez użycia gotówki ze strony konsumentów. Coraz chętniej robimy zakupy w sieci, czy korzystamy z usług bankowych online, głównie w kanale mobilnym. Z całą pewnością jest to dobry prognostyk dla zwiększania inwestycji firm w obszar transformacji cyfrowej. Beneficjentami zmian będą przede wszystkim ci gracze, którzy zrobią to stosunkowo szybko i zadbają o pozytywne doświadczenia klienta w tym obszarze” – powiedział dyrektor departamentu strategii i innowacji Santander Consumer Banku Maciej Dąbrowski, cytowany w komunikacie.
Z badania wynika, że po dwóch miesiącach od wybuchu epidemii koronawirusa nastroje społeczne uległy nieznacznej poprawie. Połowa Polaków uważa, że aktualna sytuacja gospodarcza nie jest dobra.
„Pozytywnym sygnałem jest fakt, że choć 60% badanych wciąż uważa, że otoczenie gospodarcze nie ulegnie poprawie w najbliższym czasie, to pesymistów jest mniej niż dwa miesiące temu, gdy takiego zdania było aż 73% ankietowanych” – zaznaczono.
Santander CB podał, że 43% badanych (2 miesiące temu: 41%) średnio ocenia swoją obecną sytuację finansową, źle 16% badanych (wcześniej: 11%). Kondycję finansową jako „raczej dobrą” oceniło 33% Polaków (spadek o 6 pkt proc.).
„Nasze perspektywy na najbliższe pół roku także nie oceniamy mocno optymistyczne. 42% uczestników badania uważa, że ich sytuacja finansowa nie ulegnie poprawie, a 30% jest zdania, że ulegnie pogorszeniu, przy 12% twierdzących, że 'raczej się poprawi'” – czytamy także.
Badanie na potrzeby powyższego raportu zostały przeprowadzone przez Ogólnopolski Panel Badawczy ARIADNA na zlecenie Santander Consumer Banku, na ogólnopolskiej losowokwotowej próbie dorosłych Polaków (N=525) metodą CAWI w dniach 15-18 maja 2020. Badanie zostało zestawione z I falą badania realizowanej na ogólnopolskiej losowo-kwotowej próbie dorosłych Polaków (N=520) metodą CAWI w dniach 20-27 marca 2020 r.
Santander Consumer Bank jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty na nowe i używane samochody, kredyty ratalne, karty kredytowe oraz lokaty. Produkty dystrybuowane są online oraz poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe, sklepy i punkty usługowe.
Źródło: ISBnews