Zatrudnianie nowych pracowników planuje 37% firm sektora dóbr & usług konsumenckich w IV kw. br., natomiast możliwość redukcji etatów przewiduje 11% przedsiębiorstw, wynika z badania ManpowerGroup. Większość pracodawców nie chce zmian w zespołach, 46% deklaruje pozostawienie dotychczasowej struktury kadrowej, a 6% nie zna jeszcze planów personalnych na najbliższe miesiące.
Według raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”, w ostatnim kwartale 2024 roku prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i prezentująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr, wyniosła +25%. To trzeci najwyższy wyniki spośród wszystkich ośmiu analizowanych sektorów. Wskaźnik ten wzrósł o 13 pkt proc. w porównaniu z III kw. 2024 roku, a także o 8 pkt proc. r/r.
„Dane o prognozach zatrudnienia w branży dóbr i usług konsumenckich napawają optymizmem zarówno w kontekście rynku pracy, jak i samej gospodarki. Należy jednak pamiętać, że ostatni kwartał roku jest zazwyczaj najkorzystniejszym czasem dla tego obszaru. Wpływa na to oczywiście sezonowość związana z okresem świątecznym, a także intensywny sezon sprzedażowy w branżach retail, czy e-commerce generowany wyprzedażami, a także wzmożonym okresem zakupowym” – powiedział ekspert rynku pracy, manager regionu w Manpower Marcin Bielawski, cytowany w komunikacie.
„Już wczesną jesienią pojawiają się zgłoszenia kandydatów gotowych do pracy sezonowej w ostatnim kwartale. To wszystko świadczy o dobrym przygotowaniu wielu organizacji do piku sezonowego, niemniej jednak jest to okres o bardzo dużej dynamice i zmienności potrzeb. Firmy zabezpieczając procesy, wprowadzają niestandardowe modele wynagradzania czy organizacji pracy, a także zatrudniają osoby spoza swojego sektora. Wszystko po to, by sprostać wyzwaniem związanym z ostatnimi miesiącami roku” – dodał.
Według Bielawskiego, branża usług i dóbr konsumenckich należy do obszarów, które najbardziej angażują się w wykorzystanie nowych technologii.
„Sprzedaż wspierają nowoczesne kanały promocji, takie jak targetowane kampanie reklamowe, a sztuczna inteligencja jest wdrażana zarówno w procesie komunikacji, jak i pomaga zwiększyć efektywność materiałów promocyjnych. Usprawnienia operacyjne, automatyzacja zarówno sprzedaży, jak i dostarczenia produktu, mają istotny wpływ na rynek pracy. Oprócz zmian ilościowych w poszczególnych procesach, dzięki automatyzacji ograniczana jest manualna praca, obserwujemy również ewolucje kompetencji. Tradycyjne specjalizacje ustępują innym kwalifikacjom, takim jak wykorzystanie nowych narzędzi, czy umiejętność pracy z różnorodnymi klientami, co jest efektem między innymi zmian pokoleniowych” – skomentował ekspert.
Bielawski ocenił też, że mimo wielu obaw, różnych danych makroekonomicznych, polski rynek pracy daje znaczące sygnały przyszłej koniunktury i przy trudnych warunkach, zachowuje się stabilnie, a najwięcej ofert można spodziewać się w obszarze podstawowych stanowisk magazynowych oraz w sprzedaży.
„Obserwujemy, że liczba ofert pracy utrzymuje się na stabilnym poziomie, a w IV kwartale prognozujemy ich wzrost. Po stronie popytu na rynku pracy również obserwujemy większą aktywność. Na perspektywy zatrudnienia szczególnie duży wpływ mają firmy działające w branży retail oraz e-commerce, które w IV kwartale notują największą dynamikę sprzedaży, generując znaczące przyspieszenie w innych sektorach np. logistyce. Ma to przełożenie na rynek pracy ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na sezonowych pracowników. Ostatnie miesiące roku to czas, w którym potrzeby rynku pracy znacząco wzrastają, a zatrudnienie mogą znaleźć osoby, które są otwarte na podjęcie pracy dorywczej, jak np. studenci” – podsumował.
Raport ManpowerGroup pokazał też, że pracodawcy w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) patrzą na IV kw. 2024 roku z mniejszym optymizmem niż organizacje z Polski, choć wciąż jest to pozytywna perspektywa. Prognoza netto zatrudnienia w tym sektorze dla regionu EMEA na okres od października do końca grudnia wyniosła bowiem +23%. Intensyfikację działań rekrutacyjnych przewiduje 37% organizacji, 16% bierze pod uwagę konieczność redukcji etatów, 4% firm nie zna planów rekrutacyjnych na nadchodzące miesiące, zaś 43% przedsiębiorstw zadeklarowało pozostawienie zatrudnienia na niezmienionym poziomie.
Źródło: ISBnews