Co czwarty CEO z Polski (27%) stawia na pierwszym miejscu sztuczną inteligencję; priorytetem dla prowadzenia biznesu jest rekonfiguracja łańcucha dostaw (47%) oraz inwestowanie w nowe produkty i usługi (40%), wynika z badania EY – CEO Outlook Pulse Survey.
„Na strategie przedsiębiorców z Polski nadal duży wpływ mają uwarunkowania geopolityczne. Priorytetem jest zabezpieczenie i ustabilizowanie bieżącego biznesu oraz wprowadzanie produktów i rozwiązań, których oczekują konsumenci. Dzięki temu będą mogli utrzymać swoją pozycję na rynku. Inwestowanie w nowe technologie, na czele ze sztuczną inteligencją, znajduje się na liście zadań, ale ze względu na konieczność znalezienia odpowiedniego partnera oraz przeszkolenia zespołów nie jest to projekt, na którym CEO skupiają się w pierwszej kolejności” – powiedział Partner EY-Parthenon w Polsce i krajach bałtyckich Arkadiusz Gęsicki, cytowany w komunikacie.
29% polskich respondentów stwierdziło, że nowoczesne rozwiązania są jednym z głównych czynników, które powodują, że ponownie zastanawiają się nad kształtem swojego biznesowego portfolio.
„Generatywna sztuczna inteligencja otwiera przed firmami niespotykane dotąd możliwości w zakresie analizy ogromnych ilości własnych danych i tworzenia na ich podstawie nowych treści. Choć na razie w Europie, w tym Polsce, inwestycje w AI są dużo mniejsze niż w Stanach Zjednoczonych czy Chinach, to prędzej czy później technologiczna fala pojawi się i u nas. Zyskają na pewno te firmy, które już teraz zdecydują się na rozwijanie i efektywne wdrożenie sztucznej inteligencji, dbając jednocześnie o to, aby ich zespoły nabywały nowe, cyfrowe kompetencje” – powiedział Dyrektor EY-Parthenon, Włodzimierz Gołębiowski.
Większość ankietowanych CEO na świecie (76%) jest bardzo zaniepokojona tym, w jaki sposób sztuczna inteligencja może zostać niewłaściwie wykorzystana w kontekście tegorocznych wyborów, wskazano również. Generują one niepewność polityczną w perspektywie krótko- i średnioterminowej, a wyniki wyborów wpływają na kształt stosunków międzynarodowych i polityki gospodarczej, co przełoży się także na globalne środowisko biznesowe.
W polskiej edycji badania realizowanej na zlecenie EY-Parthenon wzięło udział 30 prezesów polskich spółek działających międzynarodowo lub globalnie. Badanie przeprowadzono w okresie grudzień 2023 – styczeń 2024 r.
Źródło: ISBnews