Ośmiu na dziesięciu Polaków (80%) regularnie płaci w sklepach stacjonarnych kartą, telefonem lub kodem BLIK: kartą do konta (41%) lub kartą kredytową (13%), telefonem z wykorzystaniem portfela cyfrowego (12%), telefonem z wykorzystaniem BLIK-a zbliżeniowego (7%), kodem BLIK (5%), zegarkiem lub opaskę płatniczą (1%), wynika z badania Banku Millennium.
Jak wynika z badania „Mobilny Portret Polaka”, ponad 40% badanych za zakupy online najczęściej płaci kodem BLIK (55% używa tej metody płatności przynajmniej od czasu do czasu), a 20% – szybkim przelewem z bramki płatniczej (blisko połowa badanych płaci w ten sposób przynajmniej od czasu do czasu). Wśród pozostałych metod płatności respondenci wymienili: samodzielnie zlecany przelew, kartę do konta, kartę kredytową, cyfrowy portfel (m.in. Apple Pay lub Google Pay), odroczone płatności i PayPal.
„Te dane pokazują ogromny rozwój płatności bezgotówkowych w ostatnim czasie. Siedem lat temu przeprowadziliśmy pierwsze badanie 'Mobilny Portret Polaka’ i wówczas ponad 70% respondentów twierdziło, że nigdy nie zapłaciło telefonem, a niemal 60% nigdy nie użyło BLIK-a. Zdaniem ekspertów jesteśmy w światowej czołówce pod względem wykorzystania nowoczesnych metod płatności i wyróżniamy się nawet na tle Europy. Z raportu opublikowanego w styczniu 2025 roku przez Europejski Bank Centralny i partnerów wynikało, że gotówka w strefie euro trzyma się mocno, bo wykonano w ten sposób aż 52% transakcji. U nas widać odwrotną tendencję” – skomentowała dyrektorka Departamentu Public Relations w Banku Millennium Iwona Jarzębska, cytowana w komunikacie.
Badanie wskazało, że Polacy coraz częściej rezygnują z gotówki ze względu na wygodę płatności bezgotówkowych – 23% z nich nie lubi płacić gotówką, a 10% stwierdza nawet, że dla nich gotówka mogłaby nie istnieć.
Z badania wynika także, że 54% respondentów płaci czasem gotówką, a czasem kartą, kodem BLIK czy telefonem. Co trzeci respondent deklaruje, że gotówką posługuje się tylko wtedy, gdy zapłacenie w innej formie nie jest możliwe. 39% badanych kieruje się swoją wygodą albo płaci w taki sposób, w jaki akurat ma pieniądze – czasem gotówką, czasem bezgotówkowo. Z kolei 44% uczestników badania podchodzi do kwestii płatności pragmatycznie i uważa, że zawsze warto mieć trochę gotówki na wszelki wypadek.
Ponad 60% respondentów twierdzi, że sięga po gotówkę od czasu do czasu w sklepach stacjonarnych. Gotówka jest też drugim najpopularniejszym sposobem płatności po karcie do konta, a 20% respondentów podaje, że to dla nich główna metoda płatności w sklepie, podano.
Badanie „Mobilny Portret Polaka” zrealizował w dn. 25-29 października 2024 roku Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie zespołu Public Relations Banku Millennium na reprezentatywnej próbie 1068 osób metodą CAWI.
Źródło: ISBnews