AI może być narzędziem, które pozwoli uwolnić czas i skupić się pracownikom na nowych obowiązkach, zdaniem 84% firm w Polsce, wynika z badania przeprowadzonego przez Randstad Enterprise. Więcej niż co trzecie przedsiębiorstwo korzysta z AI, aby wyrównywać szanse kandydatów w rekrutacji.
„Pracodawcy coraz częściej postrzegają sztuczną inteligencję jako element zespołu, powierzając jej mikrozadania, co pozwala pracownikom skupić się na strategicznych i kreatywnych aspektach pracy. Aż 84% firm w Polsce i na świecie uważa, że AI może uwolnić czas ich pracowników, co stanowi wzrost o 6 pkt proc. względem zeszłego roku. AI staje się również narzędziem wspierającym procesy HR. 82% liderów HR na świecie korzysta z AI w celu wzmocnienia kompetencji poznawczych zespołów. 46% firm na świecie wykorzystuje ją do identyfikowania pracowników z odpowiednimi kompetencjami i potencjałem rozwoju, w Polsce jest to 34%. Globalnie już teraz 46% firm wykorzystuje AI do minimalizowania uprzedzeń w procesach rekrutacyjnych i rozwojowych. W Polsce takie działanie deklaruje 34% liderów HR. Najbardziej powszechnie stosowane takie zastosowanie pojawia się w sektorze IT i technologicznym. Jest to odpowiedź na strategiczne znaczenie roli HR w optymalizacji efektywności pracy zespołów, które deklaruje 88% badanych w Polsce i 90% badanych na świecie. Co więcej, 59% firm w Polsce priorytetyzuje szkolenia dla zespołów HR, aby dostosować się do nowych wyzwań” – czytamy w komunikacie towarzyszącym badaniu Talent Trends 2025.
Firmy koncentrują się na inwestowaniu w rozwój kompetencji przyszłości – 53% organizacji w Polsce i na świecie zamierza zwiększyć nakłady na Learning & Development (L&D). W danych globalnych od 3 lat sukcesywnie rośnie odsetek firm zwiększających budżet na reskilling, upskilling oraz szkolenia z nowych kompetencji – odpowiednio: 2023: 58%, 2024: 60%, 2025: 67%. W Polsce w 2025 roku odsetek tych firm wyniósł 78%.
„Sztuczna inteligencja zmienia sposób pracy, zaczyna funkcjonować jako niemal członek zespołu, który może przejmować powtarzalne zadania, umożliwiając ludziom skupienie się na bardziej zaawansowanych projektach, dlatego organizacje muszą przekształcić swoje podejście do kadr. Nie chodzi już tylko o standardowe szkolenia, ale o kompleksowe strategie rozwijania umiejętności, które pozwolą pracownikom skutecznie współpracować z nowymi technologiami. Takie podejście to kluczowy element nowoczesnego zarządzania, w którym technologia i ludzie współdziałają w sposób, który napędza innowacyjność i rozwój organizacji” – powiedziała HR Consultancy Manger w Randstad Polska Joanna Kolasa, cytowana w materiale.
Przez lata w miejscach pracy, zarówno w procesach rekrutacyjnych, jak i zarządzaniu kadrami, dominował model, w którym pracownik postrzegany był wyłącznie przez pryzmat stanowisk, które wykonywał w swoim życiu zawodowym. Ograniczało to możliwości sięgania po nowe, rozwojowe stanowiska, podnoszenie kompetencji, a przede wszystkim jego gotowość na zmiany na rynku pracy, w tym mniejsze zapotrzebowanie na specjalizacje zawodowe. Ten model wciąż jest dość powszechny w Polsce, choć widać też sygnały zmian. W globalnych firmach struktura stanowisk pracy ulega fragmentacji. Takie zjawisko, zwane pikselizacją pracy, oznacza m.in. dzielenie zakresu stanowiska na poszczególne zadania i analizę kompetencji potrzebnych do ich wykonania, podkreślono.
47% firm w Polsce inwestuje w analitykę HR, aby dostosować zatrudnienie do zmieniających się realiów biznesowych, co stanowi odsetek wyższy niż w skali globalnej (43%). Tę rosnącą świadomość potwierdza 90% firm w Polsce, które deklarują, że trwa u nich lub już się zakończyła transformacja organizacji w kierunku modelu opartego na umiejętnościach. Globalnie to wzrost o 14 pkt proc. r/r.
„Nowe modele pracy i trend pikselizacji zdań wymaga również nowych kompetencji liderskich. Zespoły potrzebują przearanżowania ze względu na niedobory kompetencyjne i technologie, a to oznacza, że niezbędne są odpowiednie kompetencje liderskie, w tym z zakresu zarządzania zmianą, która wynika z postępu technologicznego. Obecnie tylko 20% firm w Polsce oferuje szkolenia przywódcze dostosowane do zmieniających się warunków biznesowych, podczas gdy globalnie ten odsetek wynosi 36%. Wobec dynamicznych zmian liderzy muszą nie tylko zarządzać zmianą wynikającą z rozwoju technologii, ale również dbać o kompetencje miękkie, takie jak empatia i komunikacja. AI może odegrać kluczową rolę w identyfikacji i rekomendacji liderów przyszłości – już 34% firm w Polsce i 46% na świecie korzysta z niej w tym celu. Dodatkowo, 30% firm na świecie zauważa, że choć liderzy HR przyjęli już podejście oparte na umiejętnościach, to nadal koncentrują się na stanowiskach i rolach, co może tłumaczyć, dlaczego 79% firm pracuje nad podniesieniem kompetencji miękkich u menedżerów. Efektem tych działań powinna być lepsza identyfikacja umiejętności pracowników, co z kolei wspiera rozwój organizacji” – zakończono.
W badaniu Talent Trends 2025 udział wzięło 1 060 członków kadry menadżerskich i liderów HR z globalnych i regionalnych organizacji z 21 rynków świata. Badanie zostało zrealizowane za pomocą panelu badawczego online w czwartym kwartale 2024 roku.
Źródło: ISBnews