ElectroMobility Poland (EMP) podpisało umowę licencyjną z chińskim koncernem Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), w ramach, której Geely udostępni EMP przeznaczoną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture), podało EMP. Geely Holding zostało partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.
EMP jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać technologię SEA.
Pierwszym z planowanych modeli Izery ma być SUV. Ponadto EMP ogłosiło plany produkcji dwóch kolejnych modeli – kombi oraz hatchbacka.
„Z dumą podpisujemy umowę licencyjną z EMP na udostępnienie wiodącej w branży architektury SEA. Jesteśmy przekonani, że ta zaawansowana platforma technologiczna pomoże EMP we wprowadzaniu na rynek najwyższej jakości produktów gwarantując ich jakość technologiczną w zakresie komponentów mechanicznych, software’u oraz skalowalności rozwiązań. Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i jestem przekonany, że ta umowa umożliwi szybsze przejście na napędy elektryczne tworząc szersze możliwości gospodarcze w obszarze elektromobilności” – powiedział CEO Geely Holding Daniel Donghui, cytowany w komunikacie.
Pierwsze pojazdy mają być produkowane pod marką Izera przez EMP w fabryce w Jaworznie (woj. śląskie). Inwestycja ma umożliwić stworzenie w samym zakładzie ok. 2 400 miejsc pracy.
„Platforma SEA idealnie wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu. Współpraca z Geely zapewnia EMP najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe. W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych” – wskazał prezes EMP Piotr Zaremba.
Architektura SEA jest wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizację inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1 800 mm do 3 300 mm, w zależności od wymagań, wynika z materiału.
W lipcu 2000 r. EMP zaprezentowało nazwę nowej marki polskich samochodów elektrycznych – Izera, a także prototypy dwóch modeli samochodów: hatchbacka i SUV-a. Z zaprezentowanych wówczas danych wynikało, że samochody Izera mają być wyposażone w baterie litowo-jonowe nowej generacji, oferujące zasięg do 400 km w procedurze WLTP, a także przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu niespełna 8 sekund.
Geely Holding jest globalną grupą będącą właścicielem kilku znanych międzynarodowych marek motoryzacyjnych, w tym: Geely Auto, Lynk & Co, ZEEKR, Geometry, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto i Cao Cao Mobility. W 2021 roku Geely Holding sprzedało w sumie ponad 2,2 miliona pojazdów, przy czym wyłączna sprzedaż Volvo Cars na całym świecie wynosiła 698 693 sztuk. Notowana na giełdzie w Hongkongu Geely Auto Group osiągnęła sprzedaż na poziomie 1 328 029 sztuk. Geely Holding zatrudnia ponad 120 tys. osób na całym świecie.
W październiku 2016 r. cztery polskie koncerny energetyczne – PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea oraz Tauron Polska Energia – powołały spółkę ElectroMobility Poland. Każda ze spółek objęła po 25% kapitału akcyjnego. Celem spółki jest szeroko pojęte stworzenie warunków dla rozwoju systemu elektromobilności w Polsce.
Źródło: ISBnews