Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w czerwcu br. wyniosła 67 035 sztuk. To o 1,7% mniej niż rok temu i najmniej od 9 lat, podał IBRM Samar.
„Łącznie w pierwszym półroczu bieżącego roku import wyniósł 385 392 sztuki, o 4,4% mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 352 200 sztuk – stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 4,1%. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 33 192 sztuki – jest o 8,0% mniejszy niż przed rokiem” – czytamy w komunikacie.
Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi dokładnie 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,08), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,93 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą VW Golf i Opel Astra (różnica 17 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
Ranking Top 20 krajów, z których w bieżącym roku najczęściej importowane są samochody do Polski, przedstawia się następująco:
1. Niemcy – 202 116 szt. (-8,0%)
2. Francja – 47 143 szt. (-8,8%)
3. Belgia – 26 789 szt. (3,3%)
4. Holandia – 21 316 szt. (6,3%)
5. Stany Zjednoczone – 19 670 szt. (7,1%)
6. Szwecja – 11 593 szt. (29,3%)
7. Włochy – 10 807 szt. (-8,2%)
8. Dania – 9 730 szt. (7,3%)
9. Austria – 9 520 szt. (-11,1%)
10. Szwajcaria – 9 418 szt. (-6,3%)
11. Norwegia – 2 902 szt. (32,1%)
12. Kanada – 2 322 szt. (-12,2%)
13. Czechy – 2 088 szt. (20,5%)
14. Wielka Brytania – 1 769 szt. (-14,0%)
15. Finlandia – 1 586 szt. (19,5%)
16. Luksemburg – 1382 szt. (-5,7%)
17. Hiszpania – 1049 szt. (-12,4%)
18. Litwa – 708 szt. (40,2%)
19. Japonia – 687 szt. (-0,6%)
20. Słowacja – 466 szt. (11,5%)
Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,4%). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się natomiast Holandia (+6,3%) i kraje skandynawskie: Szwecja (+29,3%) i Norwegia (+32,1%).
Źródło: ISBnews