Polski rynek osiągnie dojrzałość operacyjną w ciągu trzech lat, a docelowo powinien znaleźć się wśród trzech najbardziej zyskownych rynków dla Grupy MOL w przeliczeniu na jedną stację, ocenił w rozmowie z ISBnews wiceprezes wykonawczy ds. usług konsumenckich w Grupie MOL Péter Ratatics.
„Po pierwszym roku działalności polski rynek kontrybuuje do wyniku finansowego segmentu detalicznego Grupy MOL, ale nie ukrywam, że ten udział był niższy niż się spodziewaliśmy, prawdopodobnie ze względu na perturbacje logistyczne, z którymi mieliśmy do czynienia latem” – powiedział Ratatics w rozmowie z ISBnews.
Według niego, zwykle osiągnięcie przez nowy rynek detaliczny dojrzałości operacyjnej zajmuje około trzech lat.
„Pierwszy rok na nowym rynku zawsze jest szalony, także pod względem wydatków. W Polsce i tak w ciągu pół roku udało nam się uruchomić naszą aplikację lojalnościową, co zwykle zajmuje około roku. Obecny rok poświęcimy na dalszą budowę świadomości marki i dokończenie procesu rebrandingu, zakładamy, że do końca roku praktycznie każdy polski kierowca będzie już znał markę MOL. W trzecim roku działalności będziemy chcieli okrzepnąć na rynku i stawiać na jakość oferty. To powinno wystarczyć, żeby udział polskiego rynku w wynikach detalu był proporcjonalny do jego wielkości” – dodał wiceprezes.
Zastrzegł jednocześnie, że poszczególne rynki, na których działa Grupa MOL, nie są do końca porównywalne.
„Na przykład na Węgrzech 100% stacji jest naszą własnością i działa w formacie COCO (company owned, company operated), podczas gdy w Polsce około jedna trzecia to stacje partnerskie, działające w formacie DODO (dealer owned, dealer operated), które przynoszą firmie znacznie niższe zyski niż stacje własne. Z kolei na rynku rumuńskim mamy do czynienia ze znacznie mniejszym zagęszczeniem stacji niż w Polsce czy na Węgrzech, co sprawia, że przeciętny zysk na jedną stację jest wyższy. Spodziewam się jednak, że docelowo Polska znajdzie się wśród trzech najbardziej zyskownych z 10 rynków, na których działamy, w przeliczeniu na jedną stację” – podsumował Ratatics.
Węgierski koncern MOL prowadzi działalność w zakresie wydobycia i przerobu ropy naftowej (aktywa produkcyjne ma w 8 krajach, posiada też 4 rafinerie i 2 jednostki petrochemiczne). Od 2004 r. jest notowany na warszawskiej giełdzie. Miał 23,11 mld USD skonsolidowanych przychodów w 2022 r. Po przejęciu polskiej sieci Grupy Lotos, MOL Polska miał 481 stacji na koniec 2023 r.
Źródło: ISBnews