Niespłacone zobowiązania organizatorów turystyki, hotelarzy i restauratorów (HoReCa) wynoszą ponad 441 mln zł, wynika z danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Niecałe 80% przedsiębiorstw całego sektora cechuje wysoka wiarygodność płatnicza, podkreślono także.
„Analiza wiarygodności płatniczej KRD, która wyraża ocenę zdolności do terminowego wywiązywania się ze zobowiązań przez firmy, pokazuje, że aż 92% podmiotów z branży turystycznej zalicza się do grona wiarygodnych płatniczo. W ciągu roku o 5% wzrósł odsetek najbardziej wiarygodnych (z kategorią A), a o 9% skurczył się udział firm z kategorią G. Niestety znacznie szybciej przybywa tu firm średnich z kategorią E (+11%) oraz ubywa tych z dość dobrą oceną – B i C – odpowiednio -11% i -9%. Kondycję organizatorów turystycznych warto więc monitorować, bo wkrótce może ona ulec zmianie” – czytamy w komunikacie.
„Tylko niecałe 80% przedsiębiorstw z tego sektora cechuje wysoka wiarygodność płatnicza. Ale dopiero analiza poszczególnych jego segmentów pokazuje prawdziwy obraz sytuacji. Najwyższe, 92-proc.oceny notują hotele i pensjonaty, a zaledwie 74% wiarygodnych firm znajdziemy w segmencie gastronomii. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy obserwujemy znaczne pogorszenie rzetelności płatniczej w całym sektorze: w gastronomii o jedną piątą ubyło dobrych firm, z kategorią B, a przybyło nierzetelnych. Podobnie wygląda sytuacja w zakwaterowaniu, choć tam jest ona bardziej ustabilizowana” – skomentował prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki, cytowany w komunikacie.
Według danych KRD firmy gastronomiczne i obiekty noclegowe mają 95 tys. niezapłaconych faktur na łączną kwotę 417 mln zł, a średnio na jednego z blisko 15 tys. dłużników przypada niemal 28 tys. zł do zwrotu. Duża część tej kwoty należy do przedsiębiorców prowadzących restauracje i foodtrucki – 286 mln zł, zadłużenie na koncie firm cateringowych to 46 mln zł, zaś obiektów noclegowych – 41 mln zł. Zadłużenie biur podróży i agentów turystycznych wynosi ponad 24 mln zł, a na każdego z 693 przedsiębiorców przypada obciążenie niemal 35 tys. zł.
Ponad połowę nieuregulowanej kwoty, bo 251,6 mln zł, muszą zwrócić jednoosobowe działalności gospodarcze, których w KRD jest 9521. Druga część przeterminowanych zobowiązań widnieje na kontach spółek – niemal 190 mln zł. Gros kwoty to zaległości ulokowane w branży finansowo-ubezpieczeniowej (m.in. w bankach, firmach pożyczkowych, towarzystwach ubezpieczeniowych i funduszach sekurytyzacyjnych) – 296 mln zł. Drugim istotnym wierzycielem sektora HoReCa i turystyki są firmy handlowe – muszą odzyskać 40 mln zł, a trzecim – energetyczne – 36 mln zł, podano.
„Dużym problemem najmniejszych firm z branży HoReCa jest zatowarowanie, głównie artykułów spożywczych oraz konieczność ponoszenia wysokich kosztów bieżącej działalności, takich jak koszty energii, przy jednoczesnym wydłużonym czasie oczekiwania na płatności od kontrahentów. Restauracje i firmy cateringowe często muszą pokrywać wydatki przed otrzymaniem należności za swoje usługi. Dlatego rozwiązania umożliwiające szybki dostęp do kapitału, takie jak faktoring czy rozłożenie płatności na raty, pomagają im utrzymać płynność finansową. Średni okres finansowania faktury w ramach eFaktoringu cichego wynosi tu 22 dni, a przeciętna kwota transakcji to około 10 tysięcy złotych. W ten sposób firmy utrzymują płynność przy jednoczesnej minimalizacji kosztów obsługi zadłużenia. Możliwość obsługi relatywnie niewielkich, ale regularnych operacji finansowych zapewnia im natychmiastowe wsparcie przy sporadycznych fakturach. Z kolei rozłożenie płatności na raty – średnio na 9 miesięcy – daje przedsiębiorcom większą elastyczność w zarządzaniu budżetem i redukuje presję płatniczą” – ocenił ekspert firmy faktoringowej NFG Emanuel Nowak, cytowany w komunikacie.
Restauratorzy, hotelarze i właściciele biur podróży również mają swoich dłużników. Firmy i konsumenci są im winni łącznie ponad 26 mln zł, podano także.
Źródło: ISBnews