PKP Cargo podpisało list intencyjny ze spółką Wagony Świdnica z Grupy Greenbrier, który dotyczy współpracy przy produkcji wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej, poinformował prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz.
„W ramach naszej współpracy, Greenbrier ma być partnerem technologicznym, który dostarczy know-how produkcji wagonów” – powiedział Warsewicz dziennikarzom po podpisaniu dokumentu. Zawarcie listu intencyjnego miało miejsce podczas uroczystości 20-lecia PKP Cargo.
Warsewicz podkreślił, że spółka będzie współpracować z globalnym podmiotem, jednym z największych w swojej branży, notowanym na giełdzie w Nowym Jorku (NYSE).
W połowie czerwca 2021 r. PKP Cargo podpisało umowę zakupu majątku po dawnej Fabryce Wagonów Gniewczyna w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska na Podkarpaciu. Przewoźnik towarowy odkupił od słowackiej spółki Forespo 33 ha gruntów, na których stoją hale fabryczne o powierzchni 4 ha. W skład majątku wchodzi także 7,5 km torów. Wartość umowy to około 33 mln zł. PKP Cargo chce tam produkować wagony towarowe. Podano wtedy, że przejęcie nieruchomości otwiera drogę do rozmów z potencjalnymi partnerami biznesowymi na temat zawiązania spółki. Kolejnym etapem będą inwestycje w odtworzenie majątku produkcyjnego i uruchomienie produkcji.
Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz zapowiedział, że PKP Cargo będzie pierwszym klientem fabryki w Gniewczynie, gdyż w najbliższej przyszłości musi przystąpić do wymiany części taboru.
Fabryka w Gniewczynie Łańcuckiej powstała w latach 50-tych XX wieku. Przez lata funkcjonowała w strukturach PKP jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Gniewczynie. Ze struktur PKP firma została wyłączona w 1991 roku i przekształcona kilka lat później w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. Zakłady trafiły potem do Programu Powszechnej Prywatyzacji i były zarządzane przez jeden z Narodowych Funduszy Inwestycyjnych. Zakład stopniowo jednak tracił miejsce na rynku. W 2001 roku NFI sprzedał fabrykę inwestorowi ze Słowacji, ale to nie uratowało zakładu. W 2014 roku ogłoszono upadłość firmy, a w 2015 roku została podjęta decyzja o likwidacji Fabryki Wagonów Gniewczyna.
Docelowo fabryka w Gniewczynie ma produkować wagony towarowe na rynek polski i zagraniczny.
Wagony Świdnica produkuje kolejowe wagony towarowe dla klientów w Europie, Ameryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. W 1998 r. spółka została przejęta przez The Greenbrier Companies.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2020 r. miała 4,08 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews