Rada nadzorcza PKP Cargo wyraziła zgodę na zawarcie umów z Forespo Poland, dotyczących nabycia nieruchomości i ruchomości po byłej Fabryce Wagonów Gniewczyna, podała spółka. PKP Cargo podkreśla, że dzisiejsza decyzja rady to pierwszy krok do wznowienia produkcji wagonów w tym zakładzie. Łączna ostateczna cena sprzedaży nieruchomości i ruchomości objętych umową wynosi prawie 7,4 mln euro brutto.
„Zgoda rady nadzorczej była niezbędna do podpisania umowy z Forespo, co mamy nadzieję, nastąpi w najbliższym czasie. Chcemy potem jak najszybciej przystąpić do prac przygotowawczych przed ponownym uruchomieniem produkcji wagonów” – powiedział prezes Czesław Warsewicz, cytowany w komunikacie.
Prezes zaznaczył jednocześnie, że decyzja o wznowieniu działalności fabryki w Gniewczynie jest podyktowana potrzebami rynku kolejowego.
„W Polsce i Europie zaczyna być odczuwalny brak wagonów towarowych. Widać to było choćby przy okazji przetargów na zakup taboru z unijnym dofinansowaniem. Część przewoźników miała bowiem problemy z zapewnieniem sobie terminowych dostaw wagonów, były też przypadki, że z braku możliwości technicznych wykonania zamówienia nie dochodziło do podpisania umów z producentami” – dodał prezes i podkreślił, że nie ma wątpliwości, że fabryka w Gniewczynie okaże się sukcesem biznesowym.
Forespo Poland to podmiot zależny spółki Forespo ze Słowacji, który jest właścicielem majątku po dawnej fabryce wagonów towarowych w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska (Podkarpacie). Obecnie nie jest tu prowadzona produkcja taboru, ale Forespo Poland ma w swoim ręku nieruchomości z halami produkcyjnymi, magazynami i obiektami biurowymi oraz bocznicą kolejową. W liście intencyjnym, podpisanym we wrześniu 2019 roku, PKP Cargo zadeklarowało, że wyremontuje i przystosuje zakład do wznowienia produkcji, przypomniano w materiale.
Umowa przenosząca własność nieruchomości i ruchomości zostanie zawarta najpóźniej do 30 kwietnia 2022 r., zakończono w informacji.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2020 r. miała 4,08 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews