PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT), podał przewoźnik. Za dostawę pojazdów odpowiadać będzie Newag, który jako jedyny podmiot złożył ofertę w postępowaniu. Oferta spółki opiewa na 3 364,82 mln zł brutto. To pierwsze takie pojazdy w taborze przewoźnika.
„Dzisiaj zostało rozstrzygnięte postępowanie na dostawę 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). Realizacją tego zamówienia zajmie się spółka Newag S.A., która przedstawiła ofertę opiewającą na kwotę 3 364 819 857 zł brutto. PKP Intercity na ten projekt przeznaczyło budżet wysokości 3 367 324 506 zł brutto” – czytamy w komunikacie.
Pod koniec marca br. PKP Intercity podało, że Newag złożył jedyną ofertę, opiewającą na 3 364 819 857 zł brutto, w postępowaniu na zakup 35 nowych HZT. PKP Intercity ogłosiło postępowanie przetargowe w grudniu 2023 r.
„Zgodnie z nowym kierunkiem rozwoju PKP Intercity chcemy powiększać nasz tabor pod kątem jak największej liczby pojazdów zespolonych. Na ten moment spółka posiada blisko 90 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rozstrzygnięty dzisiaj przetarg na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych pozwoli nam zapewnić nie tylko komfort pasażerom lecz także zoptymalizować koszty operacyjne w spółce. To pierwsze takie pojazdy w PKP Intercity” – powiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, cytowany w komunikacie.
Nowe hybrydowe zespoły trakcyjne zapewnią miejsce dla 178 osób (154 miejsca w drugiej klasie i 20 w pierwszej). Pojazdy będą wyposażone w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów. W pojazdach znajdzie się 8 stojaków na rowery. Ponadto pasażerowie będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych.
„Pojazdy będą jeździły w relacjach krajowych w kategorii InterCity co pozwoli skrócić czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Będą one wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS oraz silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin” – czytamy w komunikacie.
Pierwsze dwie jednostki zostaną przekazane do PKP Intercity po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem. Zgodnie z zamówieniem, wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2023 r. przewiozło ponad 68 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem w historii spółki i wyższym o ok. 15% r/r.
Grupa kapitałowa Newag zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w 2013 r.; wchodzi w skład indeks sWIG80. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1,23 mld zł w 2023 r.
Źródło: ISBnews