Ponad 1/3 firm (37%) nie planuje inwestycji w e-commerce oraz analitykę biznesową (business intelligence – BI), wynika z badania w firmach działających w modelu B2B na polskim rynku przeprowadzonego przez Unity Group wspólnie z agencją badawczą CubeResearch.
„Głównym celem było sprawdzenie poziomu i potencjału cyfrowej transformacji handlu w firmach działających w modelu B2B na polskim rynku. Podstawą systemów IT w tych firmach są: CRM (system zarządzania relacjami z klientami) i ERP (system do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa). Posiada je lub w ciągu roku planuje wdrożyć 75% firm. Natomiast rozwiązania typu WMS (zarządzanie procesami magazynowymi) i CMS (system do zarządzania treścią) osiągną niebawem poziom 70-proc. upowszechnienia. Są to systemy bazowe dla automatyzacji handlu. Drugą falę digitalizacji i transformacji cyfrowej wyznaczają rozwiązania e-commerce, Business Intelligence (analityka biznesowa, BI) i POS, które posiada ok. 42% firm. Eksperci Unity Group oceniają, że docelowo w ciągu roku poziom ten powinien wzrosnąć do blisko 70%” – czytamy w komunikacie.
Według danych zebranych w raporcie, zintegrowane systemy IT, wspierające procesy sprzedaży posiada dziś 21% firm, a kolejne 41% zmierza w tym kierunku – przy czym firmy duże w 53%, a małe tylko w 35%. Oznacza to, że 38%, czyli ponad jedna trzecia podmiotów, nie jest gotowa na obecne w sprzedaży B2C trendy konsumeryzacji systemów i dostarczenie klientom jednolitego podejścia w różnych kanałach sprzedaży.
„Zaskoczeniem przeprowadzonego badania jest to, że pomimo trudnych warunków pandemii aż 37% respondentów nie planuje inwestycji w e-commerce oraz BI. To oznacza, że te firmy nie będą w stanie ocenić, co i jak sprzedają, a tym bardziej nie będą w stanie samodzielnie sprzedawać online” – powiedział managing partner Unity Group Grzegorz Rudno-Rudziński, cytowany w komunikacie.
Według badania, bardzo niedocenione pozostają rozwiązania służące do integracji – tych nie planuje wdrażać aż 60% firm.
„Odróżnia to analizowaną branżę B2B od dojrzałej branży B2C. Na drugim biegunie są narzędzia typu PIM (systemy zarządzania informacją produktową), które z całej architektury omnichannel notują najszybsze tempo wzrostu. Co prawda posiada je obecnie zaledwie 20% firm, ale kolejne 30% ma w planach ich wdrożenie. To słuszny kierunek, bo dobra jakość i spójność opisów produktów jest kluczowa w marketingu online” – podano także.
Badanie wyraźnie również pokazało, że firmy osiągające istotną skalę przychodów online inwestują nie tylko w sam front e-commerce, ale w całą architekturę rozwiązań, budującą fundament omnichannel, podkreślono w materiale.
„Rozwój technologiczny pozwala też na implementowanie gotowych (zbudowanych w modelu SaaS) rozwiązań do zarządzania sprzedażą, które, łącząc w sobie różne systemy, doskonale adresują potrzeby klientów. Przykładem może tu być platforma ONe, która daje dostęp do unikalnej na rynku polskim kombinacji narzędzi e-commerce i CRM. W efekcie znacznie upraszcza proces transformacji cyfrowej handlu w każdym podmiocie B2B” – czytamy dalej.
Według Unity Group, analizując systemy IT kluczowe dla transformacji handlu, widać olbrzymią różnicę w poziomie inwestycji w zależności od skali biznesu. Przykładowo system ERP posiada 49% małych i aż 71% dużych firm, natomiast BI stosuje odpowiednio 35% małych i 51% dużych przedsiębiorstw.
Wnioski stworzono na podstawie wyników badania zrealizowanego w październiku 2020 roku na próbie 502 osób decyzyjnych w firmach z sektora B2B. Zostało ono przeprowadzone metodą łączoną CATI (wywiady telefoniczne) i CAWI (wywiady online). W badaniu zastosowano ważenie danych tak, aby struktura odpowiedzi lepiej oddawała rzeczywistą sytuację w firmach.
Źródło: ISBnews