Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony wzrosła o 6,7% r/r i wyniosła 520,6 tys. w 2021 r., podał IBRM Samar, powołując się na dane CEPiK. Prognoza na 2022 r. wynosi dla nowych samochodów osobowych 485 tys. szt., a dla nowych samochodów dostawczych – 73,5 tys. szt.
„Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w grudniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 43 623 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 26,6% (-15 807 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 14,96% (+5 677 szt.) więcej niż w listopadzie 2021 roku. Dane skumulowane (520 575 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w całym 2021 roku o 6,67% (+32 573 szt.)” – czytamy w komunikacie.
„Trudna sytuacja na rynku motoryzacyjnym w 2021 roku to w głównej mierze efekt ograniczonej dostępności aut. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana pod koniec ubiegłego roku. Niemniej jednak pozytywny wynik roczny daje dobrą perspektywę na rok 2022, choć problemów nadal nie brakuje. To nie tylko kwestia dostaw mikroprocesorów, czy zaburzeń w łańcuchu dostaw. Problemem może być galopujący wzrost kosztów utrzymania oraz kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Podwyżki cen samochodów mogą wyhamować zakupy aut lub przekierować klienta indywidualnego na rynek pojazdów używanych. Do tego dochodzą wysokie koszty eksploatacji związane z rosnącymi cenami paliw oraz energii” – dodał Samar.
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w grudniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 36 166 samochodów osobowych, o 29,79% (-15 346 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 13,20% (+4 216 szt.) więcej niż w listopadzie 2021 r. W całym 2021 roku zarejestrowano w Polsce 446 680 samochodów osobowych, o 4,27% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+18 304 szt.).
„Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali 74 513 aut tej marki, o 21,5% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,68%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 45 070 szt., o 20% mniej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 10,09%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2021 roku 34 421 samochodów, o 7,49% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,71%. Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 32 323 szt., o 34,05% więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,24%. Na piątej pozycji w rankingu skumulowanych wyników jest Hyundai. W całym 2021 r. zarejestrowano 26 840 aut tej marki, o 45,84% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,01%” – czytamy dalej.
Na rynku samochodów dostawczych w grudniu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 7 457 pojazdów, o 5,8% (-461 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 24,37% (+1 461 szt.) więcej niż w listopadzie 2021 roku. W 2021 roku zarejestrowano w Polsce 73 895 samochodów dostawczych, o 23,9% więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
„Tytuł lidera rynku w 2021 roku uzyskało Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 14 115 aut tej marki, o 58,20% więcej niż w 2020 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 19,10%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 9 952 szt., o 25,69% więcej niż w 2020r. Udział marki w rynku wyniósł 13,47%. Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2021r. klienci tego producenta zarejestrowali 8 989 pojazdów dostawczych, o 11,94% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,16%” – wymienia Samar.
Źródło: ISBnews
ciekawa prognoza jak na epidemie i czasy chyba kryzysu
Też mnie ciekawi ta prognoza, w tym roku sprzedaż wygrała toyota, dużo osób brało leasingi na firmy przed nowym ładem, czy w tym roku faktycznie będzie jeszcze więcej sprzedaży? się okaże