Sprzedaż detaliczna będzie wyhamowywać na przestrzeni 2022 roku pomimo utrzymujących się bodźców fiskalnych, natomiast sprzedaż e-commerce będzie nadal rozwijać się w dwucyfrowym tempie, prognozują analitycy Banku Pekao w raporcie „Barometr sektorowy 2022”.
„Nasze prognozy zakładają stopniowe wyhamowywanie sprzedaży detalicznej na przestrzeni 2022 roku pomimo utrzymujących się bodźców fiskalnych. W tym pogarszającym się otoczeniu istnieje ryzyko wzrostu presji na marże firm handlowych, a kolejne lata mogą przynieść dalszą koncentrację sektora, zwłaszcza w obszarze sprzedaży spożywczej, gdzie coraz mocniej „rozpychają się” sieci detaliczne (zwłaszcza dyskonty) – głównie kosztem tradycyjnych, małych i niesieciowych punktów sprzedaży. Utrzyma się jednocześnie zdecydowanie ponadprzeciętny (dwucyfrowy) wzrost sprzedaży e-commerce” – czytamy w raporcie „Barometr sektorowy 2022”.
Pekao podało, powołując się na Euromonitor International, że udział dyskontów w strukturze rynku spożywczego w Polsce (bez sprzedaży zdalnej) wzrośnie o 3,3 pkt proc. do 38% w 2022 r. w stosunku do 2022 r., sieci convenance – o 0,5 pkt proc. do 25%, a stacji paliw – o 0,2 pkt proc. do 5%. Pozostałe segmenty odnotują spadki: sklepy tradycyjne – o 2,4 pkt proc. do 9%, hipermarkety – o 1,2 pkt proc. do 8% oraz supermarkety – o 0,2 pkt proc. do 15%.
„W II poł. 2021 branża funkcjonowała w otoczeniu dynamicznie rosnącej inflacji, której podwyższony poziom będzie utrzymywać się także w I poł. 2022. Dotychczasowe efekty cenowe raczej wspierały sytuację przedsiębiorstw handlowych (poprawa marż), ale utrwalanie się ponadprzeciętnego poziomu cen może prowadzić do zmian w decyzjach konsumenckich i częściowego schłodzenia popytu, co odzwierciedlają prognozy sprzedaży detalicznej (słabnąca w dalszej części roku)” – czytamy dalej.
Eksperci zwracają uwagę, że branża funkcjonuje w złożonym i zmiennym otoczeniu prawnym.
„Przykładem są ostatnie założenia tzw. tarczy antyinflacyjnej, która powinna pozytywnie oddziaływać na wydatki konsumenckie w I poł. 2022. Generalnie jednak otoczenie regulacyjne jest identyfikowane przez coraz większą liczbę podmiotów handlowych jako jedna z istotnych barier działalności. Branża znajduje się też pod presją rosnących oczekiwań płacowych pracowników” – napisano w raporcie.
Zdaniem analityków banku, branża będzie kontynuować dotychczasowy trend przejęć i fuzji, choć w 2022 roku silniejsza aktywność w tym zakresie spodziewana jest raczej w segmencie hurtowym.
Źródło: ISBnews