Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora dóbr szybkozbywalnych (FMCG) z okresu 7-11 października.
PRODUKCJA ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW
Ustawa o paszach: Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o paszach, przesuwającej termin wejścia w życie zakazu wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowanych (GMO) na 2030 r. Za nowelizacją głosowało 91 senatorów, nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Wpływ powodzi na produkcję żywności: Skala strat spowodowanych powodzią nie zagraża bezpieczeństwu żywnościowemu. Nie wpływa też na poziom cen żywności, poinformował minister rolnictwa i rozwoju wsi Czesław Siekierski.
Wsparcie dla rolników: Rolnicy indywidualni i ich grupy będą mogli ubiegać się o przyznanie pomocy na inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu składając wnioski od 23 października do 20 listopada 2024 r., podała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Maksymalna wysokość pomocy jaką może otrzymać indywidualny rolnik okresie realizacji PS WPR na 2023-2027 wynosi 200 tys. zł (do 65% kosztów kwalifikowanych), a grupa rolników może otrzymać refundację do 80% kosztów kwalifikowanych.
Wsparcie dla rolników: Rząd przyjął nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które ma na celu wprowadzenie wsparcia dla rolników, których uprawy ucierpiały z powodu gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
Opakowania alkoholi: Ministerstwo Zdrowia skierowało do zespołu projektowania prac rządu projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości, który określa jakie kryteria powinny spełniać opakowania na alkohole, poinformowała minister zdrowia Izabela Leszczyna.
Pomoc dla rolników: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi kończy prace legislacyjne nad wprowadzeniem przepisów dot. pomocy dla rolników z powodu gradu, deszczu i przymrozków wiosennych, podał resort.
Rynek kukurydzy: Zespół ds. monitorowania rynku zbóż w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi ustalił, że w kraju utrzymuje się wysokie tempo zbiorów kukurydzy na ziarno, a plony kukurydzy są większe niż w roku ubiegłym. Wielkość produkcji zbóż w Polsce, zwłaszcza kukurydzy, rośnie, co wynika m.in. ze wzrostu plonów przy zmniejszającym się ich krajowym zużyciu w ostatnich latach. Oznacza to zwiększone potrzeby zagospodarowywania ziarna m.in. poprzez eksport.
Wsparcie dla hodowców pszczół: Indywidualni i zrzeszeni hodowcy pszczół będą się mogli od 24 października 2024 r. ubiegać o przyznanie pomocy w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Wnioski będą przyjmowane do 22 listopada 2024 r.
Produkcja miodu: Powódź zniszczyła znaczną część infrastruktury pszczelarskiej w kluczowych regionach, takich jak woj. dolnośląskie, opolskie, śląskie oraz lubuskie. W wyniku powodzi mogło zostać zniszczonych nawet 25% rodzin pszczelich w tych regionach, co oznacza, że utraciliśmy ponad 100 tysięcy rodzin pszczelich.
Mleko: Zgodnie z najnowszymi danymi Głównego Urzędu Statystycznego średnia cena skupu mleka w sierpniu 2024 r. wyniosła 200,63 zł/100 l. To statystycznie o 2,93% więcej niż w poprzednim miesiącu (w czerwcu i lipcu spadek wyniósł odpowiednio 0,94% i 0,06%), oraz o 7,43% więcej niż w analogicznym okresie w 2023 r. Pomimo tych optymistycznych informacji, średnia cena liczona w okresie od stycznia do sierpnia 2024 r., która wyniosła 200,94 zł/100 l, nadal jest o 10,03 zł/100 l niższa, podała Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka.
HANDEL I DYSTRYBUCJA
Promocja alkoholi: Ministerstwo Zdrowia planuje wprowadzenie ustawowego zakazu promocji cenowej alkoholi w sklepach, zachęcającej do zakupu jego większej ilości. Projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości, w którym znalazł się taki zakaz został skierowany do zespołu projektowania prac rządu, poinformowała minister zdrowia Izabela Leszczyna. Za złamanie zakazu miałaby grozić 750 tys. zł kary.
Handel alkoholem: Zakaz nocnej sprzedaży alkoholu powinien być wprowadzany na poziomie lokalnym i obejmować wszystkie punkty sprzedaży, a nie tylko sklepy, uważa wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.
E-commerce: W aplikacjach zakupowych 73,85% konsumentów najchętniej kupuje elektronikę, następnie odzież (40,3%) i akcesoria samochodowe (31,40%), wynika z badania firmy Komputronik. Następne kategorie cieszyły się mniejszym zainteresowaniem – aplikacje obuwnicze (29,65%), kosmetyczne (28,57%), z artykułami sportowymi (23,58%), z artykułami spożywczymi / FMCG (19,95%), turystyczne (19,27%), księgarnie / sklepy z książkami – 18,87% z chemią gospodarczą (18,33%), z kosmetykami / beauty (16,30%), meblowe (13,34%), zoologiczne (12,80%) oraz z zabawkami i artykułami dziecięcymi (8,49%).
Praca w handlu: Zatrudnianie nowych pracowników planuje 37% firm sektora dóbr & usług konsumenckich w IV kw. br., natomiast możliwość redukcji etatów przewiduje 11% przedsiębiorstw, wynika z badania ManpowerGroup. Większość pracodawców nie chce zmian w zespołach, 46% deklaruje pozostawienie dotychczasowej struktury kadrowej, a 6% nie zna jeszcze planów personalnych na najbliższe miesiące.
Ceny alkoholu: Żadne państwo Unii Europejskiej nie wprowadziło ceny minimalnej na alkohol w celu ograniczenia jego spożycia, poinformował szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) Marcin Łoboda. Przypomniał, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) uznał kilka lat temu, że wprowadzenie ceny minimalnej na naruszałoby przepisy Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Handel w niedziele: Odsetek zwolenników przywrócenia handlu we wszystkie niedziele zwiększył się do 52,6% w badaniu z września wobec 46% w lutym, wynika z sondażu UCE Research i Grupy Offerista. 38,9% rodaków jest temu przeciwnych, a 8,5% nie potrafi się określić w tej materii.
Ceny alkoholu: Wprowadzenie ceny minimalnej na alkohol byłoby rozwiązaniem zdecydowanie lepszym niż podnoszenie stawki akcyzy, ocenia wiceminister finansów Jarosław Neneman.
E-commerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 24,2% r/r we wrześniu, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 22%, a średnią wartość koszyka o 1,8% r/r do 198,4 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Ceny w sklepach detalicznych: Wzrosły średnio o 4,9% r/r we wrześniu 2024 r., wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio o: 4,3% i 3,9% r/r.
Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo: W Polsce wzrosła o 0,7% r/r w sierpniu 2024 r., podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła o 0,5%. W całej Unii Europejskiej sprzedaż detaliczna wzrosła o 0,3% w ujęciu miesięcznym i wzrosła o 1% r/r.
Programy lojalnościowe: Odsetek osób deklarujących korzystanie z co najmniej jednego programu lojalnościowego wynosi 72%, co stanowi wzrost o 8 pkt proc. w porównaniu do roku 2023, wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia.
Marnowanie żywności: Branża handlu reprezentowana przez Polską Izbę Handlu (PIH) i Polską Organizację Handlu i Dystrybucji (POHiD) oceniła, że nowelizacja ustawy o niemarnowaniu żywności nie przyczyni się do ograniczenia problemu. Branża widzi w przedstawionym projekcie wyłącznie kolejne kary, obowiązki sprawozdawcze oraz przepisy, które utrudnią przedsiębiorcom prowadzenie działalności, a w konsekwencji zakłócą działanie całego rynku, nie przyczyniając się do ograniczenia marnowania żywności. Branża jest zaskoczona brakiem szerszego dialogu przed przedstawieniem założeń projektu ustawy i ma nadzieję na rzetelny dialog wokół tego projektu, uwzględniający specyfikę handlu, który jest konieczny do osiągnięcia zakładanych celów. Branża sprzeciwia się kolejnym obowiązkom sprawozdawczym nakładanym na sprzedawców; wyższym karom nakładanym na sklepy; podwyższeniu opłat za zmarnowaną żywność oraz nakładanemu na sprzedawców obowiązkowi przeprowadzania kampanii informacyjno-edukacyjnej.
ROZWÓJ BIZNESU
Miraculum: Szacuje przychody ze sprzedaży netto w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku na 36,04 mln zł, co stanowi wzrost o 2% r/r, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Przychody ze sprzedaży netto na eksport spółka szacuje na 5,1 mln zł, co stanowi spadek o 43% r/r. Przychody ze sprzedaży netto w nowoczesnym kanale dystrybucji wyniosły szacunkowo 19,4 mln zł, co oznacza wzrost o 34% r/r, zaś przychody ze sprzedaży netto przez sklep internetowy wyniosły szacunkowo 321 tys. zł, co stanowi spadek o 4% r/r.
Grupa Żabka: Ustaliła ostateczną cenę akcji w ofercie publicznej na poziomie 21,5 zł za walor, tj. na poziomie ceny maksymalnej, podała spółka.
Eurocash: Wszystkie spółki będące organizatorami sieci handlowych związanych z Grupą Eurocash podpisały deklarację o przystąpieniu do grupy zakupowej i w sumie należy do nich ok. 15,5 tys. placówek franczyzowych i partnerskich, czyli 1/4 wszystkich sklepów spożywczych w Polsce, podała spółka. Powołanie grupy zakupowej przyniesie korzyści zarówno właścicielom sklepów lokalnych – z uwagi na możliwość negocjowania lepszych warunków handlowych, jak i samym producentom, dla których grupa oznacza m.in. bardziej skuteczną egzekucję ustaleń kontraktowych przez sklepy.
E-shopping Group: Zawarł umowę inwestycyjną z Global Corporate Finance Opportunities 30 (inwestor) oraz ABO Securities (partner – doradca inwestora) na finansowanie działalności, a w ramach umowy inwestor zaangażuje się finansowo w działalność spółki na poziomie do 10 mln zł płatnych w transzach, w zamian za obligacje zamienne na akcje oraz warranty subskrypcyjne spółki, podało E-shopping Group.
Coolshop: W Polsce oficjalnie rozpoczął działalność duński sklep internetowy Coolshop, oferujący ponad 45 tys. produktów z 20 kategorii, podała spółka.
MediaMarkt Polska: We współpracy z Uber Direct wprowadziły usługę dostawy zamówień internetowych w czasie krótszym niż 90 minut, podały spółki. Usługa ta stanowi odpowiedź na rosnące oczekiwania klientów dotyczące szybkości i wygody zakupów online.
InPost: Udział spółki w dostawach zakupów online w Polsce wynosi 88% w przypadku wysyłki do automatów paczkowych i 45% w dostawach do domu lub pracy (door-to-door), podała spółka, powołując się na dane Gemius za 2024 r. W obu przypadkach oznacza to 1. miejsce na rynku, przy czym w dostawach door-to-door InPost został liderem w tym roku.
Browar Pinta Barrel Brewing (PBB): Wyeksportuje w 2024 r. dwa razy więcej piwa niż w 2023 r., a udział eksportu w sprzedaży browaru zwiększy się z ok. 20% do 30%, podała spółka. Mimo trudnej sytuacji na rynku piwa (rosnące koszty produkcji i spadek popytu) obecny rok będzie kolejnym, w którym PBB zwiększy produkcję i powinny pojawić się też zyski finansowe, podano.
Kernel Holding: Aktywa Grupy spożywczej w porcie Czarnomorsk zostały uszkodzone w wyniku niedawnego ataku rosyjskich dronów na ukraińską infrastrukturę portową, podała spółka. Nie było ofiar, a operacje przeładunkowe nie zostały zawieszone, podano.
Allegro: Artykuły modowe na Allegro choć raz kupiło 68% badanych, a dla 20% jest to ulubione miejsce zakupów w tej kategorii (niemal trzykrotnie więcej wskazań niż kolejna strona internetowa), wynika z badania Minds&Roses dla Allegro. Obecnie 68% Polaków nabywa co najmniej 4 sztuki odzieży rocznie, przy czym najmłodsza grupa wiekowa (16-24) kupuje ich znacznie więcej.
Sfinks Polska: Sprzedaż gastronomiczna grupy Sfinks Polska w III kwartale 2024 r. wzrosła o 6,6% r/r do 54,8 mln zł, podała spółka. W rachunku narastającym od stycznia do września sprzedaż gastronomiczna w 2024 r. wyniosła 154,3 mln zł i wzrosła o 9,2% r/r.
MR.DIY: Malezyjska marka sklepów z artykułami dla domu i do majsterkowania MR.DIY otworzy w listopadzie i grudniu pierwsze sklepy w Polsce, podała sieć. Nasz kraj będzie dla niej 13. rynkiem, w tym 3. w Europie. Do końca I kw. 2025 r. MR.DIY zamierza otworzyć w Polsce łącznie 10 sklepów.
Tchibo: Producent kawy, odzieży i artykułów do domu, rozszerzył sieć outletów w Polsce. W Galerii Północnej w Warszawie został otwarty największy sklep tego typu. Asortyment obejmuje zarówno kawę, akcesoria do jej przygotowania, jak i odzież oraz przedmioty do wyposażenia domu.
Smart Vegetables Innovations (SVI): Kontynuuje programy badawczo-rozwojowe, w tym niedawno zakończony projekt dotyczący technologii upraw sałaty o zmniejszonej ilości azotanów i azotynów, realizowany w ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Firma rozpoczęła także nowy projekt w ramach programu Nutritech. Dzięki tym kompleksowym działaniom SVI dąży do umocnienia swojej pozycji jako lidera innowacji w zakresie hydroponiki w Polsce.
Lindt & Sprungli: Szwajcarska marka produktów czekoladowych Lindt otworzyła swój punkt w łódzkiej Manufakturze. To 15. lokalizacja w Polsce, ale pierwsza w Łodzi. Nowo otwarty sklep marki Lindt w Manufakturze ma powierzchnię 68 m2 i znajduje się na parterze budynku galerii handlowej.
Mazurska Manufaktura: Piotr Król, który jest jednym z akcjonariuszy producenta rzemieślniczych alkoholi mocnych oraz piwa, dołączył do spółki i obejmie nowo utworzone stanowisko dyrektora działu e-commerce. Dotychczas związany był z markami Kubota oraz Many Mornings, pełniąc w nich rolę managera ds. e-commerce i marketingu.
Madej Wróbel: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) wydał decyzję o zwrocie zgłoszenia i zakończeniu sprawy związanej z wnioskiem warszawskiej Jameticoll Investments z 27 maja 2024 r. o zgodę na przejęcie wspólnej bezpośredniej kontroli nad Polską Grupą Madej Wróbel sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz pośredniej kontroli nad jej spółkami zależnymi.
Popeyes: Otworzy przed końcem roku w Gdyni pierwszą na wybrzeżu restaurację Popeyes. Dodatkowo sieć potwierdziła informację o otwarciu pierwszej w Polsce restauracji Drive Thru, która pojawi się w Szczecinie przy ul. Struga. Popeyes ogłosił też otwarcie swojego czwartego lokalu w stolicy, w Centrum Handlowym Janki. W ten sposób do końca roku sieć będzie miała łącznie 10 restauracji, a w trzech nowopowstających pracę znajdzie około 120 pracowników.
PRODUKTY, WYDARZENIA, ESG
Biedronka: Zwiększyła około sześciokrotnie liczbę sklepów z panelami fotowoltaicznymi w 2023 roku w porównaniu z poprzednim rokiem, co pozwoliło zmniejszyć w tych punktach łączne zużycie energii o 13% – zaoszczędzając 6 GWh energii, podała Biedronka.
Biedronka: Zgodnie ze zobowiązaniami zrównoważonego rozwoju na lata 2024-2026 Biedronka planuje m.in. zmniejszyć zużycie energii o 10% do 2026 r. w porównaniu do 2021 r., a także emisję dwutlenku węgla wynikającą z transportu towarów do sklepów o 5% oraz pobór wody w działalności dystrybucyjnej o 5% w tym okresie, podano w „Raporcie ESG” sieci.
Netto: Sieć dyskontów z okazji 29-lecia działalności w Polsce przygotowała promocje, które będą dostępne dla klientów 10-16 października. W ofercie znajdą się rabaty na produkty codziennego użytku m.in. olej rzepakowy Wielkopolski 1L w ofercie 1+1 gratis oraz miód wielokwiatowy Dwa Kolory 1,3 kg w cenie 19,99 zł. Klienci będą mogli także skorzystać z promocji na jaja z chowu ściółkowego, gdzie przy zakupie jednego opakowania, drugie otrzymają gratis. W ofercie znajdą się również produkty przemysłowe, np. papier toaletowy Velvet w ofercie 6+6 gratis.
Smart Vegetables Innovations (SVI): Rozpoczęła działania komunikacyjne w celu wzmocnienia wizerunku korporacyjnego i promocji marki Plant.Love. Inicjatywa następuje po rekordowym wzroście wolumenu sprzedaży w 2023 roku, który wyniósł 85% r/r do 7,4 mln sztuk produktów dostarczonych do sieci handlowych. SVI rozpoczęło kampanię w mediach własnych – na profilach w social mediach i nowoczesnej stronie internetowej – oraz w ramach media i stakeholders relations. W zakresie komunikacji korporacyjnej SVI korzysta z usług agencji doradztwa strategicznego 24/7Communication, z którą współpracuje od lipca 2024 roku. Za obsługę profili w social mediach, zarówno pod kątem merytoryki, jak i contentu graficznego odpowiada agencja The Lupo Concept.
Intermarche: 3 października 2024 roku ruszyła nowa platforma komunikacyjna sieci supermarketów Intermarché pod hasłem „Wszystko czego dziś chcę”. Kampania jest wspierana spotem wideo z odświeżoną wersją piosenki Izabeli Trojanowskiej. Kampania obejmuje działania w mediach tradycyjnych oraz online. Reklamy emitowane są w wybranych stacjach TV, radiu oraz na platformach społecznościowych. Dodatkowo kampania widoczna jest na nośnikach display w internecie, billboardach oraz w gazetkach promocyjnych. Działania promocyjne obejmują również komunikację w sklepach Intermarché.
Auchan Polska: Po tym jak w czerwcu br. sieć jako pierwsza w Polsce udostępniła klientom w trzech hipermarketach w Poznaniu specjalne wózki do transportu czworonogów, dzięki którym psy przewożone mogą towarzyszyć swoim właścicielom podczas zakupów, zdecydowała się na udostępnienie wózków dla psów w kolejnych 9 sklepach. Od października br. wózki dla psów dostępne są dwunastu sklepach sieci w Polsce. Z wózków z dopuszczalną maksymalną wagą pupila 25 kg można obecnie korzystać w następujących sklepach Auchan: Tychy, Gdańsk Szczęśliwa, Łódź Manufaktura, Bydgoszcz Fordon, Warszawa Saska, Warszawa Broniewskiego, Kraków Mackiewicza, Gdynia Redłowska, Wrocław Hubska oraz w trzech hipermarketach w Poznaniu, w których akcja rozpoczęła się w czerwcu br.
Allegro: Dzięki istniejącemu od ponad 6 lat programowi Allegro Smart! klienci zaoszczędzili na dostawach ponad 13 mld zł, zaś rekordzista ponad 200 tys. zł. Średnio użytkownik posiadający roczny Smart! oszczędza 600 zł rocznie. Klienci korzystający z usługi Allegro Smart najczęściej robią zakupy w godzinach porannych – między 10.00 a 12.00, oraz wieczorami od 20.00 do 22.00. Średnio miesięcznie jest to około 6 zamówień, najczęściej w kategoriach takich, jak: dom i ogród, supermarket oraz zdrowie i uroda. Program Allegro Smart to nie tylko darmowe dostawy i zwroty, ale także różnego rodzaju przedsprzedaże biletów m.in. na koncerty polskich i zagranicznych gwiazd czy sztuki teatralne. W związku z kolejnymi urodzinami Allegro Smart, klienci mogą do 2 grudnia wziąć udział w loterii, w której do wygrania jest ponad 27,5 tys. nagród i 27 500 kuponów o wartości 100 zł, 50 zł lub 25 zł na zakupy na Allegro. Dodatkowo dostępne są też nagrody tygodniowe: 5 tys. zł i smartfony marki Samsung. W finale loterii na zwycięzców czekają 2 nagrody główne – 200 tys. zł i samochód hybrydowy BMW X1. Aby wziąć udział w loterii należy posiadać aktywny pakiet Smart, zrobić zakupy za min. 100 zł w ramach usługi i wyrazić zgodę na udział w loterii.
Źródło: ISBnews