Z promocji związanej z Black Friday nigdy nie skorzystało 62,35% respondentów, wynika z badania przeprowadzonego przez Komputronik. Osoby, które zakupiły produkty lub usługi w Czarny Piątek, deklarują, że najchętniej nabyły wtedy elektronikę (82,91%).
Badanie firmy Komputronik pokazuje, że spośród 1 056 osób biorących udział w ankiecie „na Black Friday 2024 czeka i zamierza zapolować na promocje” 45,55% respondentów. Oznacza to, że „nie planuje tego zrobić” 54,55%. Większość – 71,59% – również „nie postrzega Czarnego Piątku jako okazji do zakupu prezentów bożonarodzeniowych”.
„Wynika to zapewne z faktu, iż blisko 7 na 10 badanych (69,41%) 'nie wierzy, że Black Friday w Polsce to tak naprawdę okazja zakupowa’. Ponadto, 74,91% respondentów przyznaje, że nie 'zauważyło pozytywnych zmian w Black Friday po wprowadzeniu Dyrektywy Omnibus w 2023 roku (obowiązek informowania konsumenta o najniższej cenie z ostatnich 30 dni)'” – czytamy w komunikacie.
„To, że jedynie 37,65% badanych deklaruje skorzystanie kiedykolwiek z promocji związanej z Black Friday, może dziwić, ale wynika zapewne z kilku kwestii. Po pierwsze – Polacy są bardzo świadomi w zakresie okazji zakupowych i spadających cen. Po drugie – mogą być zmęczeni tego typu 'świętami’. Po trzecie – mogą nie kojarzyć lub nie pamiętać, że zakupili jakieś produkty lub usługi w Czarny Piątek. Kolejną możliwością jest również to, że nie chcą przyznać, że nabyli cokolwiek w trakcie Black Friday” – powiedziała marketing & digital development director w Komputronik Karolina Pietz-Drapińska, cytowana w komunikacie.
82,91% respondentów badania Komputronik deklaruje, że na Black Friday kupiło elektronikę. 24,62% wybrało odzież lub obuwie. Z okazji zakupowych w segmencie AGD skorzystało 20,1% badanych. 19,10% kupiło wtedy grę lub konsolę do gier. „Kosmetyki i perfumy – produkty do pielęgnacji, makijażu, zapachy” nabyło 17,59%, a usługi i subskrypcje, np. kursy online, subskrypcje streamingowe, członkostwa na siłowni czy usługi fitness – 13,32%. Co dziesiąty konsument kupił książki, muzykę lub filmy (10,80%), a 10,55% zdecydowało się na kupno sprzętu sportowego. Kolejne kategorie, tj. „akcesoria samochodowe”, „zabawki i artykuły dziecięce”, „biżuteria i zegarki”, „artykuły spożywcze i delikatesowe”, „meble i dekoracje” oraz „produkty DIY i ogrodnicze” cieszyły się mniejszym powodzeniem. Produkty z tych grup kupiło odpowiednio 9,05%, 8,54%, 7,04% oraz 3,77% ankietowanych (dwie ostatnie kategorie zyskały taki sam, najniższy procent).
Na pytanie „jaka forma okazji na Black Friday najbardziej Cię interesuje?” badani odpowiadali głównie, że „zniżki procentowe” – 83,62%. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się okazje takie jak „kup jeden, drugi dostaniesz za pół ceny”, „darmowy okres próbny na usługę” oraz „rabat na kolejne zakupy”. Zyskały one odpowiednio 6,34, 5,78 i 4,26% odpowiedzi respondentów, podkreślono.
„Elektronika – 82,16%, moda (odzież lub obuwie) – 26,97%, AGD – 20,95%, kosmetyki i perfumy – 19,92%, gry i konsole – 15,77%, biżuteria i zegarki – 15,56%, książki, muzyka i filmy – 13,28%, akcesoria samochodowe oraz usługi i subskrypcje – odpowiednio po 12,86%, sprzęt sportowy – 10,37%. To najpopularniejsze kategorie, wśród których konsumenci biorący udział w badaniu Komputronik będą szukali okazji zakupowych w trakcie tegorocznego Czarnego Piątku. Pozostałe – zabawki i artykuły dziecięce, artykuły spożywcze i delikatesowe, meble i dekoracje oraz produkty DIY i ogrodnicze – były wskazywane przez mniej niż co 10. respondenta” – zakończono.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 30 października – 18 listopada 2024 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1 056 osób. Ankieta zawierała 9 pytań – jednokrotnego oraz wielokrotnego wyboru.
Źródło: ISBnews