Grupa WP odnotowała 16,67 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2024 r. wobec 14,39 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 42,78 mln zł wobec 38,63 mln zł zysku rok wcześniej.
Zysk EBITDA sięgnął 81,12 mln zł wobec 75,63 mln zł zysku rok wcześniej, zaś skorygowany zysk EBITDA (wg MSSF16) – odpowiednio: 84,3 mln zł wobec 76 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 349,78 mln zł w I kw. 2024 r. wobec 310,46 mln zł rok wcześniej.
„W segmencie Reklama i Subskrypcje przychody gotówkowe wzrosły o 2% r/r, do 161,3 mln zł, głównie dzięki stopniowej poprawie w dynamice wzrostu przychodów z reklamy. Skoryg. EBITDA spadła o 9% r/r, do 54,5 mln zł, co oznacza marżę EBITDA na poziomie 33,8%, w porównaniu do 37,8% w I kwartale 2023 r. Spadek marży wynika głównie ze wzrostu kosztów operacyjnych segmentu, zwłaszcza związanych z wynagrodzeniami. W związku z tym, że poprawa przychodów reklamowych w 2024 r. postępuje wolniej od wcześniejszych oczekiwań, zarząd podjął decyzję o dopasowaniu poziomu planowanych kosztów do niższego poziomu przychodów. W części spadek marży wynika również ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu – sprzedaż produktów subskrypcyjnych oraz reklam na powierzchniach zewnętrznych (WPartner) charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam” – czytamy w raporcie.
W nadchodzących kwartałach Grupa spodziewa się kontynuacji wzrostu udziału reklamy internetowej w całym rynku reklamy, podkreślono.
W segmencie Turystyka przychody wzrosły o 36% r/r do 126 mln zł, w wyniku „bardzo silnego” wzrostu przychodów spółki oferującej pakiety wyjazdów zagranicznych Wakacje.pl. Skorygowana EBITDA segmentu wzrosła 128% r/r do 22,9 mln zł, co było związane z wysokim wzrostem EBITDA spółki Wakacje.pl. EBITDA segmentu w I kw. 2024 r. była pod wpływem modelu biznesowego Grupy Szallas, charakteryzującego się wysoką sezonowością, z najwyższym wynikiem EBITDA rozpoznawanym w III kwartale, podano dalej.
„W segmencie Finanse Konsumenckie, przychody spadły o 3% r/r, do 47,5 mln zł. W Superauto, w głównej działalności pośrednictwa w finansowaniu przychody zanotowały dwucyfrową dynamikę wzrostu, jednocześnie, przychody całego segmentu były pod negatywnym wpływem spadku udziału sprzedaży samochodów własnych w całkowitym wolumenie (ze sprzedaży których przychody są wykazywane w pełnej wartości). W Totalmoney w I kw. 2024 r. przychody wzrosły r/r, w wyniku wzrostu przychodów z prowizji od instytucji finansowych. Skoryg. EBITDA segmentu wzrosła o 3% r/r, do 6,4 mln zł, co było związane ze wzrostem kosztów pozyskania użytkowników, zwłaszcza w obszarze finansowania samochodów, a także presji na koszty wynagrodzeń” – czytamy też w raporcie.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I kw. 2024 r. wyniosła 0,29 mln zł wobec 0,18 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa WP to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money, WP SportoweFakty, benchmark.pl oraz rozwija usługi subskrypcyjne m.in. poprzez spółki Audioteka Group i Patronite. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, Szallas Group, nocowanie.pl) i finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl). Zgodnie z badaniem Mediapanel, w lutym 2024 roku z produktów internetowych WP korzystało prawie 21 mln Polaków. Od 2015 r. Wirtualna Polska Holding jest notowana na GPW; wchodzi w skład indeksu mWIG40.
Źródło: ISBnews