Newag spodziewa się, że na krajowym rynku taboru kolejowego w II połowie br. dojdzie m.in. do rozstrzygnięcia postępowań na zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) prowadzonych przez województwa mazowieckie, śląskie i wielkopolskie oraz Koleje Mazowieckie (KM). Przewiduje także ponowne ogłoszenie postępowania przez województwo małopolskie, podała spółka.
„Grupa, według swojej najlepszej wiedzy, przewiduje w drugiej połowie 2023 roku:
- w segmencie elektrycznych zespołów trakcyjnych spodziewane jest rozstrzygnięcie postępowań prowadzonych przez województwa mazowieckie, śląskie i wielkopolskie oraz Koleje Mazowieckie. Przewiduje się także ponowne ogłoszenie postępowania przez Województwo Małopolskie – w poprzednim postępowaniu nie wpłynęła ani jedna oferta;
- w segmencie wagonów osobowych PKP Intercity ponownie ogłosiło postępowanie na dostawę 38 składów push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi. Ponadto trwa postępowanie PKP Intercity na dostawę do 450 nowych wagonów osobowych, w którym już kilkukrotnie zmieniano termin składania ofert. W pozostałym zakresie Newag będzie analizował wszystkie postępowania i selektywnie je wybierał kierując się potencjałem marży i wymaganych do zaangażowania zasobów;
- w segmencie lokomotyw spalinowych planuje się kontynuację pozyskiwania zamówień na modernizację lokomotyw spalinowych SM42 i SM48 z rynku przewoźników prywatnych; oczekiwane jest także ogłoszenie postępowania na dostawę nowych lokomotyw przez PKP LHS;
- w segmencie lokomotyw elektrycznych trwa postępowanie prowadzone przez PKP Intercity w formie dialogu konkurencyjnego na dostawę 63 (z opcją na kolejne 32) lokomotyw wielosystemowych. Zamawiający opublikował już ostateczną wersję SWZ oraz zaprosił wykonawców do złożenia ofert. Ponadto trwa także postępowanie na dostawę 46 lokomotyw jednosystemowych dla tego samego klienta. Newag złożył też najkorzystniejszą ofertę w przetargu ogłoszonym przez JSW na zakup fabrycznie nowej lokomotywy. Podpisanie umowy planowane jest po uzyskaniu zgód korporacyjnych przez zamawiającego. Stale monitorujemy rynek przewoźników towarowych gdzie oferujemy lokomotywy Dragon i Griffin” – wymieniono w raporcie półrocznym.
Newag podał też, że stale monitoruje rynek europejski oraz bierze czynny udział w rozmowach i dialogach technicznych dotyczących zakupów nowych lokomotyw elektrycznych oraz pojazdów pasażerskich w wielu krajach, równocześnie pracując także nad poszerzeniem współpracy z partnerami zagranicznymi przez wspólny udział w postępowaniach przetargowych w formie konsorcjum.
„Wspólnie z Siemens złożyliśmy ofertę w postępowaniu na dostawę 8 pojazdów metra do Sofii w Bułgarii, gdzie oferta konsorcjum została wybrana jako najkorzystniejsza, a 19 lipca br. została podpisana umowa na realizację zamówienia” – przypomniano.
Grupa kapitałowa Newag zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. Newag zadebiutował na warszawskiej giełdzie w 2013 r.; wchodzi w skład indeks sWIG80. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 964 mln zł w 2022 r.
Źródło: ISBnews