PZU odnotowało 1 192 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2024 r. wobec 1 528 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 3 546 mln zł wobec 4 207 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody z ubezpieczeń sięgnęły 7 283 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 6 614 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2024 r. spółka miała 2 446 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 2 688 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach z ubezpieczeń w wysokości 14 295 mln zł w porównaniu z 13 013 mln zł rok wcześniej.
„Wynik z usług ubezpieczenia po 6 miesiącach tego roku wyniósł 1,6 mld zł (wobec blisko 2 mld zł w analogicznym okresie 2023 r.). Na jego poziom wpłynęły m.in. zwiększone koszty odszkodowań i świadczeń po licznych szkodach pogodowych, jakie wystąpiły w Polsce w II kw. br. Pozytywnie na wynik i rentowność Grupy PZU w I poł. 2024 r. oddziaływały wynik inwestycyjny w wysokości 1,23 mld zł (wzrost o 2,4% r/r), a przede wszystkim wynik z działalności bankowej. Kontrybucja Banku Pekao i Alior Banku, należących do Grupy PZU, wyniosła w pierwszym półroczu br. 975 mln zł (wzrost o 3,6% r/r)” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Skorygowany wskaźnik zwrotu na kapitale (aROE) w II kw. osiągnął poziom 16,6%, a w całym półroczu 17,4%, podano w komunikacie.
„W pierwszym półroczu 2024 r. osiągnęliśmy solidny, 10-procentowy wzrost sprzedaży ubezpieczeń. W ubezpieczeniach majątkowych utrzymaliśmy dwucyfrową dynamikę w segmencie pozakomunikacyjnym, zwłaszcza korporacyjnym. Rosnący udział tych produktów w strukturze sprzedaży jest istotny ze względu na ich generalnie mniejszą cykliczność i wyższą rentowność. Cieszy mnie, że pierwsza połowa tego roku przyniosła też wyraźne odbicie sprzedaży i wzrost marż w naszych ubezpieczeniach na życie. Natomiast jednym z kluczowych zadań dla całego rynku, nie tylko dla nas, pozostaje odbudowa rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych, które od dawna są pod presją dużego wzrostu wartości i częstości szkód przy nieadekwatnym do tego poziomie cen obowiązkowego OC” – powiedział prezes PZU Artur Olech, cytowany w komunikacie.
W maju br. Olech zapowiadał, że priorytetem dla nowych zarządów PZU i PZU Życie w tym roku, po weryfikacji i analizie stanu wyjściowego, będzie wzmocnienie fundamentów biznesu ubezpieczeniowego Grupy, usprawnienie jej modelu operacyjnego, a także zmaksymalizowanie efektów synergii tworzących ją podmiotów. Cele te zostaną odzwierciedlone w nowej strategii Grupy PZU na lata 2025-2027, która zostanie zaprezentowana w czwartym kwartale tego roku, podkreślono w materiale.
„Pracujemy intensywnie nad nową strategią, a wiele wpisujących się w nią działań już realizujemy. Niedługo rozpoczniemy proces przejścia na model operacyjny oparty na business units, czyli obszarach skoncentrowanych kompleksowo na danych grupach klientów i częściach biznesu. Ten model będzie wdrażany ewolucyjnie, ale będzie rewolucyjny z punktu widzenia kultury korporacyjnej PZU. Sprawi, że organizacja mocno skupi się na tworzeniu wartości dla klientów, zwiększy decyzyjność i szybkość reagowania na potrzeby i trendy rynkowe, a odpowiedzialność poszczególnych osób za wyniki stanie się bardziej klarowna. Chcemy ograniczyć do minimum czas potrzebny na wewnętrzne procesy i procedury, czyli zajmowanie się sobą, żeby maksymalnie poświęcić go na rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb klientów i rozwijanie naszego biznesu” – zapowiedział prezes.
Olech podkreślił, że przygotowywanej nowej strategii Grupy nie można byłoby skutecznie wdrożyć bez istotnego wzmocnienia kadrowego i kompetencyjnego, które nastąpiło w ostatnich trzech miesiącach. Dotyczy to zarówno biznesu ubezpieczeniowego, jak i obszaru bankowego, gdzie w ramach profesjonalnych konkursów do zarządów zostali wybrani top menedżerowie z ugruntowaną pozycją rynkową. Zmiany te istotnie przełożą się także na możliwość osiągnięcia synergii w ramach Grupy PZU.
Przychody PZU z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych na rynku polskim w I poł. 2024 r. wzrosły o 11,4% r/r do 8,6 mld zł. Rentowność wyrażona wskaźnikiem mieszanym COR ukształtowała się na poziomie 92,5%.
„Najmocniej wzrosła sprzedaż w ubezpieczeniach innych niż komunikacyjne. W tej grupie po dwóch kwartałach br. przychody wzrosły o 16,9% r/r, czyli o ok. pół miliarda złotych. W ramach segmentu pozakomunikacyjnego największą dynamikę osiągnęły ubezpieczenia korporacyjne, gdzie sprzedaż w pierwszym półroczu br. w porównaniu do tego samego okresu 2023 r. wzrosła o 26,1%, a wynik z usług ubezpieczenia zwiększył się o 9% r/r – do blisko 280 mln zł. Wzrost przychodów wygenerowały m.in. ubezpieczenia mienia od ognia i innych zdarzeń losowych oraz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej i świadczenia pomocy” – napisano w komunikacie.
W ubezpieczeniach komunikacyjnych w I poł. br. segment autocasco ponownie zanotował dwucyfrowy wzrost sprzedaży – do blisko 2,3 mld zł (więcej o 11,5% r/r). Jednak ze względu na sytuację na rynku w segmencie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, przychody w całej grupie ubezpieczeń komunikacyjnych w pierwszym półroczu 2024 r. rosły wolniej – o 7,4% r/r, wskazano dalej.
Przychody z ubezpieczeń na życie w Polsce w I półroczu 2024 r. wzrosły o 6,7% r/r do blisko 4,3 mld zł. Marża operacyjna wyniosła 24,5%.
Przychody z ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, które odpowiadają za ponad 90% przychodów PZU Życie, w I poł. br. wzrosły o 5,9% r/r – do 3,9 mld zł. Marża w tej grupie produktów wzrosła do 22,1%, na co wpłynął głównie spadek śmiertelności do poziomu niższego nie tylko niż rok wcześniej, ale też w porównaniu do okresu sprzed pandemii COVID-19, podał ubezpieczyciel.
„Wzrost popytu na pożyczki gotówkowe i kredyty hipoteczne sprawił, że zbieramy też więcej składki z ubezpieczeń indywidualnych, dołączanych do produktów bankowych. W pierwszej połowie tego roku utrzymaliśmy też dobry poziom sprzedaży indywidualnych ubezpieczeń na życie i dożycie z gwarantowaną sumą ubezpieczenia, które oferujemy w oddziałach PZU oraz we współpracy z Pekao, Aliorem i VeloBankiem. Wprowadziliśmy też nowe, bardzo dobrze przyjęte przez klientów ubezpieczenie na życie i dożycie PZU Perspektywa na Przyszłość, które nie tylko gwarantuje wysokość końcowej wypłaty, ale pozwala ją zwiększyć dzięki wyjątkowemu na rynku mechanizmowi premii” – skomentował prezes PZU Życie Jarosław Mastalerz.
Ogółem w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2024 r. największy polski ubezpieczyciel pozyskał we współpracy z bankami Pekao i Alior 697 mln zł składki ubezpieczeniowej, czyli o 22,2% więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Składka przypisana brutto pozyskana we współpracy z wszystkimi bankami, także spoza Grupy PZU, wzrosła w tym okresie do 948 mln zł (o 36,8% r/r).
Liczba umów zdrowotnych w Grupie PZU na koniec czerwca 2024 r. wynosiła blisko 3,5 mln (wzrost o 3,4% r/r). Przychody w całym filarze zdrowia w I poł. br. przekroczyły 920 mln zł i były wyższe o 21,1% r/r. Złożył się na to szybki wzrost przychodów generowanych przez placówki sieci PZU Zdrowie (o 20,6% r/r) oraz przychodów z ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów (o 21,4% r/r), wskazano też w informacji.
„Wdrażane obecnie zmiany w dłuższym terminie wpłyną na dalsze zwiększenie efektywności biznesowej w tym obszarze. W szczególności są to rozwiązania zachęcające pacjentów do korzystania z kanałów zdalnych, narzędzi telemedycznych, do szerszego wykorzystania infrastruktury własnej PZU Zdrowie. Na koniec czerwca br. liczba wizyt u lekarzy umawianych on-line poprzez serwis lub aplikację mojePZU wzrosła o ponad 5 punktów procentowych r/r i stanowiła już 37,1% wszystkich rezerwacji. Jednocześnie powoli, lecz stale rośnie liczba usług w ramach abonamentów i ubezpieczeń zdrowotnych, które są oferowane nie w placówkach partnerskich, a we własnych placówkach PZU Zdrowie” – czytamy w komunikacie.
Aktywa klientów zewnętrznych w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły w I półroczu 2024 r. o 34,4% r/r do 61 mld zł. Aktywa klientów zewnętrznych zarządzane przez samo TFI PZU wzrosły w tym okresie o 33,5% r/r – do 30,5 mld zł.
„Warto podkreślić, że na koniec czerwca br. TFI PZU zarządzało już aktywami PPK o wartości 5,9 mld zł, co oznacza ich wzrost o 71,3% w ciągu 12 miesięcy i o 28,8% tylko od początku 2024 r. Towarzystwo pod względem wartości zarządzanych aktywów PPK jest wiceliderem rynku, mając w nim udział na poziomie 21,5%” – czytamy dalej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2024 r. wyniósł 3 534,33 mln zł wobec 2 687,5 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa PZU jest największą instytucją finansową w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.
Źródło: ISBnews