T-Mobile Polska wypracował 1 772 mln zł skorygowanej EBITDA AL w 2022 r. (+0,9% r/r) przy 6 621 mln zł przychodów (+2,1% r/r), podała firma. W ciągu ub.r. T-Mobile pozyskał 970 tys. klientów.
„W 2022 roku T-Mobile Polska poprawił kluczowe wskaźniki operacyjne i finansowe, w tym zwiększył przychody o 2,1% (r/r); osiągnął wynik EBITDA AL wyższy o 0,9% (r/r) dzięki wyższym przychodom, które umożliwiły częściowe skompensowanie wzrostu wydatków, zwłaszcza na energię (szczególnie widoczne w IV kw.); osiągnął wzrost, mimo coraz trudniejszego otocznia zewnętrznego, dzięki bardzo dobrym wynikom komercyjnym: rosnącej sprzedaży usług konwergentnych i pozyskaniu blisko 1 mln klientów usług mobilnych oraz osiągnięciu najlepszego wyniku MNP wśród czterech największych operatorów, a także przekroczeniu liczby 154 tys. klientów szerokopasmowego dostępu do internetu, a także skutecznemu pozyskiwaniu klientów korporacyjnych” – czytamy w komunikacie.
W ciągu 2022 r. T-Mobile pozyskał 970 tysięcy klientów, co pozwoliło przekroczyć liczbę 12,5 mln aktywnych kart SIM na koniec IV kw. W segmencie kontraktowym współczynnik przyłączeń netto (contract net additions) w skali roku wyniósł 225 tys., a więc o 11% więcej w porównaniu do poprzedzającego roku. Było to możliwe zarówno dzięki zwiększeniu liczby klientów pozyskiwanych od konkurencyjnych operatorów – T-Mobile jako jedyny z czterech największych operatorów w Polsce zakończył rok z pozytywnym bilansem przenośności numerów, osiągając wynik 64 tys. – jak i dzięki utrzymaniu wysokiego poziomu lojalności klientów kontraktowych (średni miesięczny współczynnik churn na poziomie 0,7). Z kolei na wynik segmentu przedpłaconego pozytywny wpływ miały: organiczny wzrost sprzedaży oraz bardzo pozytywne przyjęcie akcji dystrybucji starterów na rzecz pomocy uchodźcom z Ukrainy, podano także.
„Rynek bardzo dobrze przyjął także uzupełnienie oferty o telewizję linearną, co wpłynęło na zwiększenie sprzedaży usług światłowodowych. Na koniec roku zasięg oferty FTTH T-Mobile obejmował 5,6 mln gospodarstw domowych, co stanowiło około 40% całej liczby gospodarstw domowych w kraju, a liczba klientów szerokopasmowego internetu stacjonarnego operatora (fixed broadband) przekroczyła 154 tys. Co ważne, większa liczba oferowanych usług przełożyła się na zwiększenie liczby klientów, którzy korzystają z dwóch lub więcej produktów T-Mobile. Konsekwencją tego faktu, w połączeniu ze zwiększeniem popularności nielimitowanych wariantów taryfowych oraz liczby urządzeń sprzedawanych w sieci operatora, był wzrost przychodów, które w skali roku urosły o 2,1%, osiągając wynik 6,6 mld zł” – czytamy dalej.
W skali całego roku koszt energii wykorzystywanej przez T-Mobile Polska zwiększył się o niemal 100 mln zł w porównaniu do roku 2021, co stanowi wzrost o 70%. W samym IV kw. wydatki na energię elektryczną były wyższe o ponad 140% od kosztu poniesionego w analogicznym kwartale poprzedniego roku. W połączeniu z rosnącymi kosztami wynajmu gruntów na potrzeby sieci oraz powierzchni handlowych, w których zorganizowane są sklepy operatora, ograniczyło to przełożenie wzrostu przychodów na wynik EBITDA AL, który za 12 miesięcy roku wzrósł o 0,9% (r/r) i wyniósł 1,77 mld zł. Z kolei w IV kw., gdzie negatywny wpływ wzrostu kosztów działalności był największy, przełożyło się to na spadek EBITDA AL o (-) 4,3% w porównaniu do analogicznego kwartału roku 2021, wyjaśniono.
„Rok 2022 to zdecydowanie czas, w którym udało nam się skutecznie konkurować o klienta. Cieszy nas zarówno fakt pozyskania prawie mln nowych klientów, jak i zwycięstwo w rankingu MNP. To zasługa wprowadzenia na rynek pełnej, konwergentnej oferty dla całej rodziny, ale też – widzimy to wyraźnie w rozmowach z klientami – troski o najwyższą jakość usług oraz obsługi. Doceniają oni także, że trafnie odpowiadamy na ich faktyczne potrzeby. Jesteśmy wdzięczni za zaufanie i będziemy robić wszystko, by nieustannie dostarczać naszym klientom usługi, z których będą zadowoleni w stu procentach. Niestety, z punktu widzenia finansów kolejne miesiące roku stanowiły coraz większe wyzwanie. Rosnące ceny, zwłaszcza energii, która stanowi jeden z podstawowych kosztów działalności każdej firmy technologicznej, stały się poważnym wyzwaniem dla realizacji naszych planów wzrostu. Mimo tego, dzięki konsekwentnej realizacji strategii i zwiększeniu sprzedaży oraz rozbudowie bazy klientów, także założenia finansowe udało nam się zrealizować w pełni” – skomentował prezes Andreas Maierhofer, cytowany w materiale.
Usługi sieci T-Mobile i Heyah dostępne są na blisko 100% powierzchni Polski. Pierwszym współzałożycielem, a obecnie jedynym właścicielem T-Mobile Polska jest grupa Deutsche Telekom.
Źródło: ISBnews