TIM odnotował 16 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2022 r. wobec 24,9 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 26,03 mln zł wobec 36,9 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 364,4 mln zł w III kw. 2022 r. wobec 348,18 mln zł rok wcześniej.
W I-III kw. 2022 r. spółka miała 76,35 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 69,58 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1 136,85 mln zł w porównaniu z 950,57 mln zł rok wcześniej.
Po dziewięciu miesiącach 2022 r. największy udział w przychodach TIM-u miała sprzedaż do klientów z segmentu Instalator (43,7%). Na drugim miejscu znalazła się grupa Sprzedawca / hurtownik (36,5%). W analogicznym okresie 2021 r. kolejność była odwrotna. Zmiana ta to pochodna trendu widocznego od pierwszego kwartału 2022 r., wynikającego z działań prosprzedażowych ukierunkowanych na zwiększanie udziału firm instalatorskich w przychodach TIM-u, czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
„Po trzech kwartałach 2022 roku trzecim największym segmentem klientów byli tzw. klienci przemysłowi, a więc segmenty Produkcja OEM oraz Utrzymanie ruchu/konserwator. Ich udział w przychodach ze sprzedaży wyniósł 17,2% i wzrósł w porównaniu z okresem styczeń-wrzesień 2021 roku o 27,4%. Od początku 2022 roku dynamicznie rośnie grono naszych klientów. Przez trzy kwartały 2022 roku zakupy zrobiło u nas ich niemal 65 tysięcy. To rekord nie tylko w skali trzech kwartałów, gdyż przez cały 2021 rok obsłużyliśmy niecałe 52 tysiące klientów” – powiedział członek zarządu i dyrektor handlowy Piotr Nosal, cytowany w komunikacie.
Skonsolidowana EBITDA wzrosła o 13,1% r/r do 124,2 mln zł.
„Po rekordowym 2021 roku baza odniesienia zarówno w przypadku sprzedaży, jak i wskaźników finansowych była naprawdę wysoka. Gdy dołożymy do tego zdecydowanie mniej korzystną niż przed rokiem sytuację makroekonomiczną (inflacja, osłabienie złotówki względem euro) i słabszą koniunkturę w branży elektrotechnicznej (nie licząc wyjątkowego marca 2022 roku), widać, że poprzeczka była zawieszona naprawdę wysoko. A jednak zdecydowanie pobiliśmy własne rekordy z zeszłego roku. Dodatkowo utrzymaliśmy wysoką rentowność skonsolidowanej EBITDA, a także wypracowaliśmy w Grupie TIM dodatnie przepływy na działalności operacyjnej w wysokości 56,1 mln zł wobec niecałych 10 mln zł w analogicznym okresie 2021 roku” – wskazał członek zarządu i dyrektor finansowy Piotr Tokarczuk.
„Prezentowane niemal w dniu naszych urodzin [25 listopada minie 35 lat obecności TIM-u na rynku] wyniki finansowe stanowią odzwierciedlenie zarówno skuteczności i efektywności naszego modelu biznesowego, jak i znakomitej sytuacji finansowej Grupy TIM. Zaledwie w zeszłym tygodniu zdecydowaliśmy o wypłacie akcjonariuszom jeszcze przed Bożym Narodzeniem niemal 30 mln zł zaliczki na poczet dywidendy za rok 2022. W sierpniu wypłaciliśmy dywidendę za rok 2021 w wysokości 27 mln zł. Wszystko w całości ze środków własnych, bez potrzeby sięgania po zewnętrzne finansowanie” – podsumował prezes Krzysztof Folta.
TIM podkreśla, że konsekwentnie realizuje założenia zaprezentowanej w maju 2022 r. strategii biznesowej spółki w zakresie rozwoju oferty asortymentowej. 30 września 2022 r. oferta z określonym stanem magazynowym i zapasem na magazynie wyniosła ponad 180 tysięcy indeksów, co oznacza wzrost o 40% w ciągu roku. Również logistyczna spółka 3LP, niezależnie od rezygnacji z IPO, realizuje założenia swojej strategii biznesowej. Zakończona została budowa nowej hali o powierzchni 25 tys. m2 w Siechnicach i rozpoczęto instalowanie w niej systemu automatyki shuttle system. Ponadto 3LP rozpoczęło działalność operacyjną w nowej lokalizacji w Sycowie (przy trasie S8 Wrocław-Warszawa) i proces komercjalizacji tej hali o powierzchni 17 tys. m2 jest już w trakcie realizacji.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2022 r. wyniósł 80,58 mln zł wobec 62,01 mln zł zysku rok wcześniej.
TIM jest największym dystrybutorem materiałów elektrotechnicznych w Polsce. Spółka powstała w 1987 r. we Wrocławiu, od 1998 r. jest notowana na GPW. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 314,35 mln zł w 2021 r.
Źródło: ISBnews