Maksymalna dopłata z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej także w 2021 r. będzie zwiększona ponad 1 zł, poinformował wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Analizy wykażą, ile będzie wynosił wzrost i jak będzie się miał do obecnych maks. 3 zł za wozokilometr, wprowadzonych w związku z pandemią koronawirusa.
„Wiemy, że 1 zł na wozokilometr, nawet gdy jest więcej pasażerów, to mało. Będziemy chcieli zwiększyć środki do wozokilometra. Teraz, w pandemii, zwiększamy je do 3 zł. Chcemy zapewnić, że w 2021 r. to będzie więcej niż złotówka. Dziś nie powiem, czy to będzie 1,5 zł czy 2 zł. To wyjdzie z analiz. Środki na Fundusz w 2021 r. będą i kwota dotacji będzie wyższa niż 1 zł [na wozokilometr]” – powiedział Weber podczas wideokonferencji.
Przypomniał, że pula środków na dopłaty to 800 mln zł w 2020 r. i – w jego ocenie – to kwota, która wystarczy, by objąć dopłatami wszystkie poprawne wnioski, które trafią do urzędów wojewódzkich.
„Zachęcamy samorządy by rozmawiały z przewoźnikami, by linie komercyjne zostały zmienione na przewozy użyteczności publicznej” – dodał Weber.
W komunikacie resort podał, że rozpoczął się kolejny nabór wniosków o objęcie dopłatą z przewidzianej na 2020 r. puli środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Ponadto przypomniał, że 16 maja 2020 r. weszła w życie ustawa o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, nowelizująca ustawę o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. W ramach nowelizacji zwiększona została stawka dopłaty do 1 wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z kwoty nie wyższej niż 1 zł do 3 zł.
Nowa stawka dopłaty obowiązuje od 1 kwietnia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.
Harmonogram naboru wniosków jest następujący:
- 22 – 29 maja 2020 r. – nabór wniosków o objęcie w 2020 r. dopłatą z FRPA,
- 1 – 5 czerwca 2020 r. – rozpatrywanie wniosków,
- od 8 czerwca 2020 r. – ogłoszenie wyników naboru oraz zawarcie z organizatorami umów o dopłatę.
Po podpisaniu umowy o dopłatę, organizatorzy publicznego transportu zbiorowego będą zawierali umowy z operatorami o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego i uruchamiali linie komunikacyjne przy wsparciu środków Funduszu, wyjaśnia resort.
W ramach przeprowadzonych naborów wniosków o objęcie w 2019 roku dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej wpłynęły łącznie 294 wnioski o dofinansowanie dla uruchomienia 1 500 linii komunikacyjnych. Łączna liczba wozokilometrów linii objętych dofinansowaniem wynosi 17 243 199, a kwota wykorzystanych środków z funduszu 17,9 mln zł.
Natomiast w ramach naboru wniosków o objęcie w 2020 roku dopłatą z Funduszu wpłynęły 253 wnioski o dofinansowanie dla uruchomienia 1741 linii komunikacyjnych. Łączna liczba wozokilometrów linii objętych dofinansowaniem wynosi 60 547 342, a kwota wykorzystanych środków z funduszu 59,5 mln zł, podano także.
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej został powołany ustawą z 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Jego celem jest likwidacja zjawiska wykluczenia komunikacyjnego w Polsce poprzez dofinansowanie przywracania lokalnych połączeń autobusowych.
Dofinansowanie z Funduszu samorządy mogą uzyskać dla linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy powołującej Fundusz i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po wejściu w życie tej ustawy. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w 2020 r. wynosi 800 mln zł.
Źródło: ISBnews