Wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wzrosła o 5,2% r/r do 20,5 mld euro w okresie od stycznia do lipca 2021 r., podało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW). Import towarów rolno-spożywczych był wyższy o 3,9% niż przed rokiem, osiągając 13,7 mld euro.
„Wzrost eksportu w okresie siedmiu miesięcy 2021 r. był wynikiem:
* znoszenia ograniczeń w handlu międzynarodowym wprowadzonych z powodów pandemicznych;
* znacznej dywersyfikacji kierunków eksportu (194 kraje), co pozwalało na niwelowanie spadku wartości eksportu do Wielkiej Brytanii, po opuszczeniu przez ten kraj unii celnej UE;
* korzystnego dla eksporterów kursu złotego względem euro wspierającego konkurencyjność cenową polskich produktów rolno-spożywczych;
* rosnącej aktywności gospodarczej polskich przedsiębiorców i dobrym przygotowaniem krajowych firm do funkcjonowania w warunkach pandemii oraz utrzymującym się popytem na polskie produkty na rynku międzynarodowym;
* gospodarczego odbicia, szczególnie w krajach będących głównymi partnerami handlowymi Polski” – czytamy w komunikacie.
Ponad 70% wpływów z eksportu produktów rolno-spożywczych uzyskano ze sprzedaży do krajów Unii Europejskiej. Na rynku unijnym sprzedano towary o wartości 14,7 mld euro, co oznaczało wzrost o 6,6% r/r, podał też resort.
„Głównym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. Eksport do tego kraju w okresie styczeń–lipiec 2021 r. wyniósł 5 mld euro i był o 4% większy niż przed rokiem. Ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były także: Francja i Niderlandy (po 1,2 mld euro, wzrost odpowiednio o 13% i 8%), Włochy (1,1 mld euro, wzrost o 13%) oraz Czechy (0,9 mld euro, wzrost o 1%). Łącznie eksport na rynki wymienionych pięciu krajów wygenerował 9,4 mld euro, co stanowiło 64% wartości eksportu do UE-27” – czytamy dalej.
Do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 5,8 mld euro (wzrost o 1,8%) – najwięcej do Wielkiej Brytanii (1,6 mld euro), na Ukrainę, do Rosji i Arabii Saudyjskiej (po 0,4 mld euro) i USA oraz Algierii (po 0,3 mld euro), podano także.
„Eksport do Wielkiej Brytanii był o 8% mniejszy i osiągnął 1,6 mld euro, co jest spowodowane m.in zmianami administracyjno-organizacyjnymi we wzajemnych relacjach handlowych w związku z opuszczeniem przez Wielką Brytanię rynku i unii celnej UE, a także zwiększonymi zapasami poczynionymi przez importerów brytyjskich w ostatnim kwartale 2020 r. na poczet pierwszych miesięcy 2021 r.” – wskazano w materiale.
W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych dominowały mięso i przetwory mięsne. W okresie styczeń–lipiec 2021 r. przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej w ramach tej grupy towarowej były o 4% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 3,8 mld euro, stanowiąc 19% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych. Największy udział w wartości eksportu miały: mięso drobiowe (37% – 1,4 mld euro), przetwory mięsne (25% – 1 mld euro), mięso wołowe (23% – 0,9 mld euro) i mięso wieprzowe (12% – 0,5 mld euro). Eksport zwierząt żywych oraz pozostałych gatunków mięs był stosunkowo niewielki i stanowił odpowiednio 2% i 1% udziału w przychodach z eksportu produktów mięsnych z Polski, podał dalej resort.
Drugą pod względem wartości pozycję z 13% udziałem w eksporcie produktów rolno-spożywczych z Polski zajmowało ziarno zbóż i przetwory, których sprzedaż, w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., zwiększyła się o 9,5%, do 2,6 mld euro.
„Wzrost wartości eksportu odnotowano w przypadku produktów mlecznych (o 6,5%, do 1,5 mld EUR), cukru i wyrobów cukierniczych (o 5%, do 1,4 mld euro), a także ryb i przetworów (o 6%, do 1,4 mld euro). Większa była również wartość wywozu m.in.: warzyw i przetworów – o 4% (1 mld euro), owoców łącznie z przetworami – o 4% (0,9 mld EUR), kawy, herbaty i kakao – o 2,5% (0,5 mld euro), nasion roślin oleistych i tłuszczów roślinnych – o 12% (0,4 mld EUR) oraz alkoholu – o 4% (0,4 mld EUR) i soków owocowo-warzywnych – o 4% (0,3 mld euro)” – napisano w komunikacie.
Zmniejszeniu uległy natomiast wpływy ze sprzedaży zagranicznej tytoniu i wyrobów tytoniowych (o 5% do 2,4 mld euro).
„Import towarów rolno-spożywczych osiągnął 13,7 mld euro i był o 3,9% wyższy niż przed rokiem. Od stycznia do lipca 2021 r., w porównaniu do roku ubiegłego, polski eksport towarów rolno-spożywczych rósł w tempie szybszym od importu, co skutkowało 8,1% wzrostem dodatniego salda wymiany handlowej, które wyniosło 6,8 mld euro” – podsumowano.
Źródło: ISBnews