W kolejnej turze pomysłów propozycji deregulacyjnych SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski zamieściła Pakiet Kolejkowy, którego celem jest skrócenie czasu oczekiwania na wizytę w ramach NFZ, a także znaczące podniesienie komfortu korzystania z systemu ochrony zdrowia przez pacjentów.
„Obecnie placówki medyczne w ramach usług świadczonych 'na NFZ’ nie są zobowiązane do działania w ramach wspólnego systemu e-rejestracji. Każda z placówek medycznych prowadzi własną i autonomiczną rejestrację pacjentów, czego konsekwencją jest to, że jedynym (a jednocześnie zawodnym) narzędziem do ustalenia tego, jakie są terminy oczekiwania na wizytę 'na NFZ’ na poszczególne porady medyczne czy zabiegi medyczne, jest serwis NFZ 'Terminy leczenia’, który podaje często nieaktualne i nieprecyzyjne dane. W efekcie, aby uzyskać wiarygodną informację, trzeba wykonać szereg telefonów do różnych placówek, tak by ustalić tę, w której termin wizyty będzie najbliższy” – czytamy w prezentacji.
Wielu ekspertów wskazuje przy tym zasadnie, że dodatkowym problemem są tutaj nieodwołane przez pacjentów wizyty, gdzie pacjenci niejednokrotnie – w obliczu braku centralnego systemu rejestracji – zapisują się na kilka wizyt i następnie nie zgłaszają rezygnacji z zapisu, wskazano.
„Mamy w rezultacie do czynienia z sytuacją, w której brak centralnej rejestracji w połączeniu z brakiem odwoływania wizyt implikuje to, że kolejki do lekarzy są coraz dłuższe, co negatywnie wpływa tak na dobrostan pacjentów, jak i na funkcjonowania służby zdrowia” – czytamy dalej.
„To z pewnością nie jest jedyne wyzwanie, ale kwestia usprawnienia zarządzania kolejkami przez placówki mające kontrakt z NFZ powinna być priorytetem; bo ułatwi to dostęp do lekarzy, jak również będzie to prowadzić do istotnego zwiększenia poziomu jakości obsługi pacjentów (tak w funkcji dostępności wizyt, jak i w funkcji braku irytacji lekarzy, którzy mogą być zmęczeni i zirytowani relacją pomiędzy liczbą nieodwołanych wizyt z liczbą zarejestrowanych wizyt ogółem)” – napisano w prezentacji Inicjatywy.
Podkreślono jednocześnie, że proponowane rozwiązania – w obszarze centralnej rejestracji, jak i określenia konsekwencji braku uprzedniego odwołania wizyty – funkcjonują dziś z powodzeniem w placówkach realizujących wizyty prywatnie, wobec czego w sytuacji, w której wielu lekarzy pracuje także prywatnie, wprowadzenie takich zmian nie powinno budzić kontrowersji wśród osób, które znają podobny system z innych miejsc pracy.
„Korzyścią będzie skrócenie czasu oczekiwania na wizytę w ramach NFZ, a także znaczące podniesienie komfortu korzystania z systemu ochrony zdrowia przez pacjentów. Korzyścią będzie również wzrost oceny jakości usług oferowanych przez NFZ, tj. wzrost tzw. user experience. Korzyścią będzie również wzrost zadowolenia lekarzy z przejrzystego i wolnego od tzw. pustych przebiegów grafiku pracy” – wymieniono w materiale.
Wprowadzenie Pakietu Kolejkowego powinno polegać na wdrożeniu następujących zmian systemowych:
1) obowiązek prowadzenia centralnej rejestracji wizyty za pośrednictwem systemu od 1 stycznia 2028 roku dla wszystkich placówek mających kontrakt z NFZ w następujących rodzajach świadczeń medycznych:
– podstawowa opieka zdrowotna
– ambulatoryjna opieka specjalistyczna
– leczenie szpitalne (w tym kontraktowane odrębnie)
– rehabilitacja lecznicza
– leczenie stomatologiczne
– lecznictwo uzdrowiskowe
– programy profilaktyczne
W ramach harmonogramu powinny być widoczne informacje o wszystkich wizytach realizowanych przez placówkę oraz wolnych slotach na przyjęcie pacjentów.
2) wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. mechanizmu zachęt dla placówek, które wdrożyły już system, o którym mowa w punkcie 1) powyżej (zakładając, że w tej dacie system będzie gotowy, tj. zostanie przygotowany przez NFZ i osiągnie funkcjonalność pozwalającą na jego stabilne i trwałe działanie), gdzie zastosowanie znalazłby mechanizm zachęty finansowej dla placówek medycznych;
3) wprowadzenie od 1 stycznia 2028 roku korekt finansowych dla placówek, które nie oferują funkcjonalności opisanej w pkt 1). Wysokość korekty powinna rosnąć co kwartał i być uzależniona od wyceny konkretnego świadczenia tak, aby stanowić realny motywator do jak najwcześniejszego wdrożenia funkcjonalności;
4) wprowadzenie automatycznego systemu powiadomień o nadchodzących wizytach wraz z możliwością ich odwoływania za pomocą SMS, e-mail i voicebot.
„Wprowadzenie Pakietu Kolejkowego pozwoli lepiej wykorzystać zasoby w ochronie zdrowia, a co za tym idzie – zrealizować więcej za te same pieniądze. Ponadto przejrzysta informacja o dostępnych terminach pozwoli pacjentom dokonywać świadomego wyboru i np. skorzystać z poradni bardziej oddalonej od miejsca zamieszkania, ale oferującej np. szybszy termin realizacji” – argumentuje Inicjatywa.
W początkowym okresie wdrożenie propozycji będzie związane z koniecznością stworzenia i uruchomienia centralnego systemu; w długim okresie efekt dla budżetu państwa będzie natomiast neutralny, podsumowano.
SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski to oddolna akcja, która działa w celu przygotowania i zaproponowania politykom pakietu rozwiązań w zakresie deregulacji, uproszczeń i ułatwień obrotu gospodarczego.
Źródło: ISBnews