Podniesienie płacy minimalnej do 3 383 zł od 1 stycznia 2023 r. i do 3 450 zł od 1 lipca 2023 r. zwiększy wpływy m.in. do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) i Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) w przyszłym roku o 4 133,8 mln zł, wynika z oceny skutków regulacji (OSR) do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. Koszty tych zmian po stronie przedsiębiorców mają kształtować się na poziomie 14 854 mln zł w 2023 r.
Jak podano na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) projekt trafił właśnie do uzgodnień, które mają potrwać 21 dni.
Podniesienie płacy minimalnej (i minimalnej stawki godzinowej odpowiednio o 22,10 zł od 1 stycznia 2023 r. i do 22,50 zł od 1 lipca 2023 r.) w perspektywie dziesięciu lat ma zwiększyć wpływy do budżetu 47 193,6 mln zł. Największym beneficjentem zmian będzie Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (4 497,1 mln zł w 2023r. i 50 250,6 mln perspektywie dziesięciu lat) oraz Narodowy Fundusz Zdrowia (odpowiednio 1 085,3 mln zł w 2023 r. i 12 139,7 mln zł w ciągu dziesięciu lat).
Jednocześnie podwyższenie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę do kwoty 3838 zł w I półroczu 2023 r. i 3450 zł w II półroczu 2023 r. spowoduje wzrost wydatków budżetu państwa w 2023 r. o ok. 1153,97 mln zł w skali roku, z tytułu finansowania niektórych wynagrodzeń, składek i świadczeń, których wysokość relacjonowana jest do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, podano także.
Koszty tych zmian po stronie przedsiębiorców mają kształtować się na poziomie 14 854 mln zł w 2023 r. (i 166 512,8 mln w ciągu dziesięciu lat), w tym po stronie małych i średnich przedsiębiorstw – 12 541,5 mln zł (i 140 585 mln w ciągu dziesięciu lat), a po stronie dużych firm – 2 313 mln zł (i odpowiednio 25 927,8 mln zł).
Oszacowanie kosztów pracodawców z sektora prywatnego w podziale według wielkości (duże przedsiębiorstwa oraz sektor mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw) dokonano w oparciu o dane pozyskane z Ministerstwa Finansów dotyczące liczby osób świadczących pracę w oparciu o umowę o pracę pobierających wynagrodzenie pomiędzy obecnym a projektowanym minimalnym wynagrodzeniem za pracę. Koszty dla poszczególnych kategorii podmiotów obliczono proporcjonalnie do struktury zatrudnienia w tych jednostkach osób, których dotyczy podwyższenie minimalnego wynagrodzenia, wskazano.
Jednocześnie podano, że „nie jest możliwe dokładne oszacowanie wpływu podniesienia kwoty wynagrodzenia minimalnego na rynek pracy, gdyż jest to jeden z wielu czynników, które mają wpływ na sytuację gospodarczą i poziom zatrudnienia”.
„Wychodząc od teorii ogólnych, zakłada się jedynie, że zbyt gwałtowne – przede wszystkim niedostosowane do tempa wzrostu produktywności – podniesienie minimalnego wynagrodzenia za pracę może niekorzystnie oddziaływać na gospodarkę, przyczyniając się do powstania ryzyka wzrostu inflacji, spadku zatrudnienia lub wzrostu bezrobocia, w szczególności wśród osób o niskich kwalifikacjach” – podsumowano.
Źródło: ISBnews