Chiny są pierwszym krajem na świecie, w którym e-commerce przekroczył 50% udziału w handlu ogółem, przy czym jednym z głównych trendów w zakresie sprzedaży online jest wysoka dynamika sprzedaży cross border, co stanowi szansę dla polskich eksporterów, uważa kierownik Zagranicznego Biura Handlowego (ZBH) Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Szanghaju Andrzej Juchniewicz.
„W tej chwili przewiduje się, że w 2022 r. – to są dane za e-Marketerem – 52% sprzedaży detalicznej w Chinach będzie prowadzona w sektorze e-commerce’owym. Chiny są w tej chwili pierwszym krajem na świecie, gdzie sprzedaż internetowa jest na tak wysokim poziomie – powyżej 50%” – powiedział Juchniewicz podczas konferencji „Polska-Azja. Wojna i pandemia, zmierzch dawnej globalizacji i początek nowej”, która odbywa się 26-30 września br. we Wrocławiu. Agencja ISBnews jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Kolejne kraje (Korea, Wielkia Brytania) charakteryzują się poniżej 30% udziału e-commerce w handlu, podał szef ZBP w Szanghaju.
„Warto wspomnieć, że jeśli mówimy o eksporcie, o sprzedaży na rynek chiński, nie możemy mówić inaczej, jak o większości sprzedaży przez sektor e-commerce’owy. Musi się zmienić nasz polski, europejski mindset dotyczący promocji, reklamy naszej oferty, dostosowanego do chińskiego konsumenta, który jest konsumentem stricte online’owym, komórkowym, gdzie 99% zawartości online jest konsumowane poprzez urządzenia mobilne” – dodał Juchniewicz.
Najważniejsze trendy dotyczące e-commerce w Chinach to: social commerce, cross-border, zakupy zbiorowe. Trendy te były już widoczne przed pandemią, ale ona dodała impetu, wzmocniła szybkość ich rozwoju, wskazał.
„Jak koronawirus zmienił konsumenta w Chinach? Kwestie dotyczące zdrowia, produktów prozdrowotnych, ekologicznych, well-being zostały bardzo wysoko postawione wśród chińskich konsumentów. Są oni też gotowi zapłacić więcej za produkty premium” – podkreślił kierownik Biura.
Kolejne ważne trendy są związane ze zdrowiem, ze zdrowym odżywianiem, z produktami ekologicznymi – były one widoczne już wcześniej w Europie i w Polsce, na przestrzeni ostatniej dekady.
„Ale nigdy też, do tej pory przynajmniej, nie były tak mocno spotęgowane, ale to właśnie COVID, zdrowie, well-being sprawiły, że te trendy bardzo szybko zostały przyjęte przez chińskich konsumentów, nie tylko z głównych miast” – wskazał Juchniewicz.
Obecnie ogromny wzrost konsumpcji widoczny jest w miastach prowincjonalnych i ośrodkach regionalnych, dodał.
„Jeżeli chodzi o nowe możliwości dla polskiego eksportera na rynku chińskim, na pewno widać je w tej chwili w kosmetykach, produktach spożywczych, prozdrowotnych, ale równocześnie w telemedycynie, różnego rodzaju sprzętach do ćwiczeń, aplikacjach prozdrowotnych, produktach bio i eko. Pamiętajmy też o tym, że konsument chiński jest tak bardzo technologicznie zaawansowanym konsumentem online’owym, dlatego też wszelkie kwestie związane z VR, AR, nowymi możliwościami pochłaniania treści konsumpcyjnych – ten sektor też jest bardzo perspektywiczny na przestrzeni następnych 5 lat czy nawet dekady. Tak samo pewne trendy w sektorze spożywczym, które widzimy na pewno na przestrzeni najbliższych miesięcy zostaną utrzymane” – wymienił ekspert.
Zwrócił uwagę na „cały czas bardzo duże wzrosty” w eksporcie polskiego nabiału i produktów mlecznych oraz na to, że równocześnie na rynku chińskim coraz więcej pojawia się polskich marek.
„Stąd też właśnie poprzez sektor cross-border e-commerce, czy też wejście na platformy e-commerce’owe w Chinach dojście bezpośrednio do konsumentów finalnych i sprzedaż polskiej oferty produktowej, bez udziału tego tradycyjnego modelu sprzedaży poprzez importera czy lokalnego dystrybutora” – podsumował kierownik ZBH.
Trzy z pięciu dni konferencji będą poświęcone poszczególnym krajom czy regionom Azji: dzień pierwszy – Chiny, dzień drugi – Korea Południowa, dzień czwarty – Turcja i inne państwa tureckie. Dni trzeci i piąty konferencji poświęcone będą kontynentowi azjatyckiemu jako całości oraz jego poszczególnym państwom i regionom, w szczególności tym nieuwzględnionym w pierwszych czterech dniach.
Źródło: ISBnews