Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych we wrześniu br. była wyższa o 11,6% r/r, a liczba transakcji spadła w tym czasie o 1,5%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i Centrum Monitorowania Rynku (CMR). Instytucje podały, że za wysokimi wzrostami wydatków konsumentów na zakupy w sklepach małoformatowych stoją wyłącznie podwyżki cen.
„Wrzesień 2022 r. był znacznie chłodniejszy niż przed rokiem, co w sklepach małoformatowych przełożyło się na spadek liczby transakcji w porównaniu z wrześniem 2021 r., przy czym największe spadki odnotowano w drugiej połowie miesiąca. Niższe temperatury przełożyło się na spadek lodów impulsowych (kupiło je o 17% mniej klientów niż przed rokiem), wody czy piwa (liczba paragonów, na których znajdował się ten alkohol była o 5% niższa niż we wrześniu 2021 r.). We wrześniu 2022 r. klienci przychodzili do sklepów małoformatowych nieco rzadziej niż przed rokiem i wkładali do koszyków mniej produktów, jednak za sprawą wzrostu wielu produktów średnia kwota na paragonie była znacznie wyższa. Wartość przeciętnego koszyka we wrześniu wyniosła 20,2 zł, czyli aż o 13,4% więcej niż rok wcześniej” – czytamy w komunikacie.
Za wysokimi wzrostami wydatków konsumentów na zakupy w sklepach małoformatowych stoją wyłącznie podwyżki cen. We wrześniu wzrosła wartość sprzedaży niemal wszystkich kategorii, jednak wiele z nich (szczególnie te o największym wzrośnie cen – m.in. masło, olej, mąka czy kawa) odnotowały spadki w ujęciu wolumenowym. Klienci ograniczają zakupy tych produktów, szukają zamienników lub korzystniejszych cen w innych formatach sklepów. We wrześniu 2022 r. liczba paragonów z mlekiem, makaronami czy kawą mieloną w sklepach małoformatowych spadła o 10%, mimo to łączna wartość ich sprzedaży wzrosła o ponad 20%. W przypadku mąki i masła, których cena w ciągu roku wzrosła o ponad 50%, spadek liczby klientów zaopatrujących się w te produkty w małych sklepach jest jeszcze wyższy i sięga 20%, podano także.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews