Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 21-25 listopada.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-administracja: Prezydent podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która m.in. porządkuje przepisy dot. sytuacji płatników składek i precyzuje zasady doręczania pism w formie elektronicznej, podała Kancelaria Prezydenta.
Informatyzacja: Rząd planuje wydłużenie czasu trwania Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa o rok, do 31 grudnia 2023 r., wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Przyjęcie nowelizacji uchwały Rady Ministrów w tej sprawie planowane jest na IV kw. br.
E-commerce: Ok. 2/3 (67%) internautów deklaruje, że kwota, którą swobodnie mogą wydać za zakupy to maksymalnie 400 zł, co trzeci badany (33%) wskazał, że maksymalna kwota, którą może swobodnie zapłacić online wynosi do 200 zł, wynika z badania przeprowadzonego przez PayU „Zachowania e-konsumentów w Polsce w 2022 roku”. Ok. 7% badanych bez wahania dokonałoby zakupów online o wartości 2 tys. zł lub więcej.
E-commerce: Ponad 40% Polaków zamierza kupić elektronikę – przede wszystkim smartfony i urządzenia peryferyjne – w okresie Black Friday/Cyber Monday, wynika z badania Digital Care. Co trzeci ankietowany liczy na obniżki do 50%. Z kolei 64% deklaruje, że sfinalizuje zakup jedynie pod warunkiem wyjątkowej promocji.
E-commerce: 38% polskich Millennialsów kupuje towary online kilka razy w tygodniu, a 18% przedstawicieli Generacji Z robi zakupy nawet kilka razy dziennie, wynika z raportu PayPal eCommerce Index 2022. Wyróżnia ich szczególne upodobanie do kanałów mobilnych – 80% polskich Gen Z i 78% Millenialsów wybiera je do e-zakupów i płatności. Dla porównania – we wszystkich grupach wiekowych badanych przez PayPal, smartfon lub tablet preferuje niespełna połowa (45%) Polaków.
Internet: 83% internautów twierdzi, że szybkie ładowanie się odwiedzanych przez nich stron internetowych jest bardzo ważne, wskazują mówią wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu JakWybracHosting.pl. Polacy pytani w badaniu „Jak wolno ładująca się strona WWW sklepu czy firmy wpływa na Twoje zachowanie?”, w ponad połowie (51%) deklarują, że są mniej skłonni do powrotu na daną witrynę w przeszłości. Co więcej, 45% jest mniej skłonnych do dokonania zakupu czy skorzystania z usług, a 39% mniej chętnie poleci wolno ładującą się stronę innym.
IT: Na freelance 30% programistów osiąga dochód powyżej 10 tys. zł, z kolei zaledwie 11% copywriterów, choć należą oni do jednej z najlepiej wykształconych profesji, deklaruje zarobki na poziomie pozwalającym na swobodne utrzymanie się – wynika z najnowszego raportu Useme nt. freelancingu w Polsce.
E-commerce: Według raportu PayU, większość e-konsumentów korzysta z zalet zakupów online już od co najmniej 5 lat (74%), a 8% wykonało pierwszą transakcję online w trakcie pandemii. Wśród osób kupujących online 32% prowadzi ewidencję wydatków w sklepach internetowych, a 24% zapisuje również kwoty wydane offline; 43% e-konsumentów uważa, że w sklepach internetowych łatwiej jest wydać więcej pieniędzy niż w sklepach stacjonarnych. Co trzeci badany (33%) wskazał, że maksymalna kwota, którą może swobodnie zapłacić za zakupy online mieści się w granicach do 200 zł, a 2/3 respondentów (67%) zadeklarowało, że bez większego zastanowienia może wydać w Internecie do 400 zł. 33% e-konsumentów od stycznia do sierpnia br. skorzystało z przynajmniej jednej formy odroczenia płatności.
Marketing: Agencja K2 Create (Grupa K2) wraz z Shortlist Consulting sprawdziła, co polscy marketerzy myślą o metaverse i czy są gotowi wkroczyć na nowe dla marek terytorium. 70% respondentów, którzy wzięli udział w badaniu stanowili szefowie działów marketingu, a 40% zadeklarowało, że udział wydatków na digital w ich budżetach marketingowych wynosi +50%. Badanie pokazało, że 90% marketerów zetknęło się z pojęciem metaverse, ale znaczna część nie wyrobiła sobie jeszcze opinii na temat nowego zjawiska. Aż 40% marketerów uważa, że agencje nie są przygotowane do wsparcia ich w metaverse. Marketerzy w metaverse widzą kolejną platformę komunikacji z klientami, która w perspektywie kilu lat ma stać się standardem. Aż 1/3 upatruje w nowym zjawisku przyszłości marketingu.
Cyberbezpieczeństwo: Praca hybrydowa oraz aplikacje do komunikacji biznesowej staną się głównym celem ataków hakerskich w 2023 roku. Na znaczeniu zyskają haktywiści oraz upowszechni się zjawisko deepfake’u, czyli manipulacji nastrojami społecznymi za pomocą fałszywych treści – przewidują analitycy Check Point Software.
E-commerce: Jak wynika z corocznego raportu PayPal eCommerce Index 2022, dziś 97% mieszkańców Europy robi zakupy w sieci i płaci online za zamówienia. Młodsze pokolenia stają się solidnym motorem napędowym branży, która zdaje się nie zwalniać tempa pomimo nadchodzącego globalnego kryzysu. Wzrost zainteresowania nowoczesnymi kanałami e-commerce widać również w wielu krajach europejskich, w tym w Polsce. Najważniejsze wyniki z raportu: Obecnie dwie trzecie Europejczyków kupuje w sklepach internetowych przynajmniej raz w tygodniu – średnio to 3,7 transakcji per capita. Przodują w tym Holendrzy – 78% z nich robi zakupy online co najmniej raz w tygodniu lub częściej – średnio dokonują 3,4 zamówień w ciągu 7 dni. Dużym zaangażowaniem w tej dziedzinie wykazują się również polscy konsumenci, spośród których 67% korzysta z tego typu zakupów równie często. Według badania PayPal, w 2022 roku Europejczycy preferowali zakupy z pomocą urządzeń mobilnych (50% badanych), jednak wielu z nich korzystało również z komputerów stacjonarnych i laptopów (42%). Młode pokolenia wyróżnia szczególne upodobanie do kanałów mobilnych – 80% polskich Gen Z i 78% Millenialsów wybiera je do e-zakupów i płatności. Europejczycy zazwyczaj wydają w internecie 342 euro miesięcznie. Polscy konsumenci nie odbiegają od średniej europejskiej – wydają 339 euro (1 630 zł).
Kryptowaluty: Od początku 2022 roku polscy internauci w swoich wypowiedziach wspominali o kryptowalutach niemal 750 tys. razy, z czego aż połowa wzmianek dotyczyła Bitcoina. W co czwartej wypowiedzi pojawiało się Ethereum, a w co dziesiątej Binance, podał SentiOne. Najwięcej rozmów o kryptowalutach toczyło się na Twitterze, z którego pochodzi ponad 300 tys. wzmianek. Najczęściej na ten temat wypowiadają się mężczyźni, zaledwie kilka procent wzmianek pochodzi od kobiet. Najpopularniejsza w ciągu tego roku wypowiedzią o kryptowalutach w tym roku okazał się… facebookowy post na profilu Magdy Gessler. Największa liczba zarówno pozytywnych, jak i negatywnych wypowiedzi na temat kryptowalut należy do Dogecoina.
Cyberbezpieczeństwo: Według raportu Threat Landscape, stworzonego przez analityków z FortiGuard Labs firmy Fortinet, w ciągu pierwszej połowy 2022 roku nastąpił wzrost o prawie 100% liczby wariantów tego rodzaju oprogramowania. Derek Manky z FortiGuard Labs przedstawia najważniejsze wnioski z raportu i wskazuje, na co zespoły odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo powinny zwrócić szczególną uwagę w nadchodzących tygodniach i w 2023 roku. Oszuści wprowadzają coraz więcej wariantów ransomware w modelu usługowym Ransomware-as-a-Service (RaaS). Wojna na Ukrainie przyczyniła się do znacznego wzrostu liczby rodzajów złośliwego oprogramowania bezpowrotnie kasującego dane, którego celem jest przede wszystkim infrastruktura krytyczna. Wyrafinowanie, tempo i skala ataków stają się coraz większe, ponieważ przestępcy chcą maksymalizować pochodzące z nich zyski. Polskie firmy najczęściej zatrudniają zdalnych pracowników mieszkających w Brazylii, Kanadzie, Indiach, Argentynie i Niemczech. Rekrutują przede wszystkim specjalistów z branży IT, podano w raporcie „State of Global Hiring 2022” firmy cyfrowych rozwiązań dla HR Deel.
E-commerce: Raport z badania przeprowadzonego na zlecenie Klarny wskazuje na wnioski dotyczące preferencji zakupowych Polaków: w Black Friday Polacy wybierają zakupy online. W okresie przedświątecznych wyprzedaży, co drugi Polak planuje zrobić zakupy w sieci, a co czwarty w sklepie stacjonarnym. Ponad 80 proc. ankietowanych twierdzi, że kupując w sieci w Black Friday zaoszczędzi czas i pieniądze oraz łatwiej porówna oferty sklepów. Aż 86 proc. Polaków zadeklarowało, że chciałoby skorzystać z odroczonych płatności podczas świątecznych zakupów. Rośnie zjawisko „webroomingu”, które polega na robieniu researchu online przed zakupami w sklepach stacjonarnych.
E-commerce: Visa opublikowała wyniki najnowszego badania dotyczącego płatności mobilnych – Visa Mobile Payments Study 2022. Wynika z niego, że smartfon jest wszystkim, czego Polacy potrzebują do zakupów w sieci. 79% polskich konsumentów sięga po te urządzenia, szukając interesujących dla siebie produktów i usług. 65% Polek i Polaków zamawia towary lub usługi na smartfonie, a 71% płaci za nie przy jego użyciu. Interesuje ich też możliwość płacenia smartfonem w sklepach stacjonarnych – już co piąty korzysta z tego rozwiązania. Konsumenci w Polsce doceniają przede wszystkim jego szybkość i wygodę, ale także bezpieczeństwo. Niemal 6 mln Polaków chce zapłacić smartfonem w Black Friday.
E-commerce: Phygital, a więc łączenie dwóch „handlowych światów” – wirtualnego i rzeczywistego – będzie jednym z najważniejszych trendów definiujących oblicze branży retail w najbliższej przyszłości. A to m.in. dlatego, że tradycyjna sprzedaż w fizycznych placówkach handlowych nadal ma się świetnie – według analizy Worldwide Ecommerce Forecast Update 2022 do 2026r. e-sklepy będą odpowiadały za jedną czwartą ogółu sprzedaży detalicznej, zaś pozostała, trzykrotnie większa część transakcji będzie realizowana właśnie w klasycznych sklepach.
E-commerce: Ulubioną opcją klientów jest automat paczkowy, który wybiera 63% osób, wynika z badania CBRE. Drugie miejsce zajmuje kurier z odbiorem we wskazanym miejscu, czego zwolennikiem jest jedna piąta Polaków. Na zwrot w sklepie stacjonarnym decyduje się 5% wszystkich zapytanych, choć wśród najmłodszych już 13% wskazuje taki sposób jako ulubiony. Zdaniem ekspertów CBRE płynne przechodzenie między handlem offline i online to trend, który będzie szybko się rozwijał.
E-commerce: Ponad połowa Polaków uważa, że przetwarzane przez sklepy internetowe dane osobowe nie są bezpieczne. Równocześnie mało kto zadaje sobie trud, żeby zweryfikować, gdzie i w jaki sposób pozyskane przez nie w czasie zakupów informacje będą przetwarzane. Dodatkowo, jak wynika z badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów, 27% ankietowanych traktuje swoje dane osobowe, jak walutę, którą można wymienić za lepszą cenę. Na takich nieostrożnych kupujących czekają oszuści łowiący swoje ofiary podczas Black Friday. Najważniejsze wnioski: 52% Polaków uważa, że ryzyko naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez sklepy internetowe jest wysokie. Ponad 60% z nas zdarza się automatycznie akceptować zgody na przetwarzanie danych osobowych bez czytania. 27% ankietowanych przyznaje, że w zamian za otrzymaną korzyść, np. zniżkę na produkt lub wartościową treść jest w stanie udostępnić swoje dane osobowe. 40% Polaków twierdzi, że zna swoje prawa jako właściciela danych osobowych przekazywanych innym podmiotom. 90% ankietowanych deklaruje, że decydując się na zakupy w sieci, wybiera tylko popularne i działające od dłuższego czasu sklepy internetowe.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
JR Holding: Igloo i Miloo Electronics, z portfela JR Holding ASI, celują w osiągnięcie nawet 500 mln zł przychodu w przyszłym roku, głównie dzięki szybkiemu rozwojowi produkcji i sprzedaży przełomowych pomp ciepła dla biznesu i zastosowań domowych, poinformował ISBnews prezes Igloo i Miloo-Electronics Robert Bialik.
Grupa K2: Odnotowała 1,16 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 1,13 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
LESS: Odnotowało 2,88 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 0,98 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
PMPG Polskie Media: Odnotowało 1,2 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 0,81 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Komputronik: Odnotował 17 mln zł skonsolidowanego zysku EBITDA (spadek o 12,2% r/r) w I poł. roku obrotowego 2022/2023 (od 1 kwietnia 2022 r. do 30 września 2022 r.), podała spółka, prezentując szacunkowe dane.
Grupa STS: Jest bardzo zadowolona z rozwoju jej biznesu w pierwszych dniach trwających Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Katar 2022, poinformował prezes Mateusz Juroszek.
Asseco Poland: Na bazie aktualnego backlogu przewiduje, że cały bieżący rok będzie dobry, a także odnosi się z umiarkowanym optymizmem na kolejny rok, zaburzony zewnętrznymi czynnikami gospodarczymi i geopolitycznymi, poinformował wiceprezes Marek Panek.
Grupa STS: Spodziewa się poprawy EBITDA w ujęciu rocznym w przyszłym roku, pomimo braku w kalendarzu dużej imprezy sportowej, poinformował prezes Mateusz Juroszek.
Ailleron: Odnotowało 5,62 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 1,02 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Asseco Poland: Skonsolidowany portfel zamówień Asseco na 2022 roku w kursach zmiennych, w obszarze oprogramowania i usług własnych, ma obecnie wartość 12,9 mld zł i jest wyższy o 19% r/r, podała spółka. Przeliczając backlog na 2022 rok według kursów, jakimi został przeliczony backlog na 2021 rok, wzrost wynosi 10% do 11,9 mld zł, podano także.
Asseco Poland: Odnotowało 127,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 120,2 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Comp: Odnotowało 5,41 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 3,27 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Grupa STS: Odnotowała 49 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2022 r. wobec 30 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
PayPal: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie przeciwko PayPal, podał Urząd. Według UOKiK spółka może stosować niedozwolone postanowienia umowne we wzorcach umów wykorzystywanych w relacjach z konsumentami, za co grozi kara do 10% obrotu. Wątpliwości budzą m.in. niejasne kwestie dotyczące swobody nakładania kar umownych, takich jak blokowanie dostępu do kont, sankcje pieniężne czy wypowiadanie umów.
Spyrosoft: Odnotował 9,02 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 4,3 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
XTPL: Odnotowało 0,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 1,83 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
TIM: Odnotował 16 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kw. 2022 r. wobec 24,9 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Kino Polska: Spodziewa się lepszego II półrocza br., poinformował prezes Bogusław Kisielewski. Pomimo oczekiwanego spowolnienia gospodarczego czy sytuacji geopolitycznej, spółka póki co nie widzi sygnałów, aby rynek reklamy TV miał się skurczyć w przyszłym roku.
Agora: Helios – spółka zależna Agory – zakończył proces konsultacji z w sprawie zwolnień grupowych z przedstawicielami pracowników, podała Agora. Szacowana wysokość rezerwy z tytułu zwolnień grupowych, która obciąży wynik Grupy Agora w IV kw. 2022 r., wyniesie około 1,9 mln zł. Spółka szacuje, że oszczędności z tytułu restrukturyzacji w skali roku mogą wynieść ok. 5,45 mln zł.
Asbis: Zawarł umowę nabycia 15,5% udziałów (przy czym 80% udziałów pochodzi z nowej emisji) spółki RSL Revolutionary Labs Ltd z siedzibą w Limassol (Cypr), podała spółka. Cena nabycia ww. udziałów wyniosła 700 tys. euro.
DataWalk: Liczy na powrót do dynamiki wzrostu przychodów powyżej 50% r/r w ciągu najbliższych 12 miesięcy, poinformował prezes Paweł Wieczyński.
Grupa WP: Grupa Wirtualna Polska spodziewa się spowolnienia w I półroczu 2023 r., a odbicia najwcześniej w II półroczu, jednak nadal liczy na wzrosty na poziomie EBITDA, choć nie tak znaczące jak w tym roku, poinformował prezes Jacek Świderski.
Grupa WP: Odnotowała 48,93 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 53,41 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
DataWalk: Odnotował 20,18 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 2,91 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Asbis: Szacunkowe skonsolidowane przychody Asbis za październik 2022 r. wyniosły ok. 200 mln USD i były o ok. 19% niższe r/r, podała spółka.
DigiTree Group: Odnotowało 0,12 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 0,2 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Brand24: Spodziewa się dobrego IV kwartału 2022 r. i kontynuacji trendu kwartalnych wzrostów wyniku operacyjnego, poinformował prezes Michał Sadowski. Spółka zapowiedziała także na IV kwartał br. największe w historii testy z limitowania darmowego dostępu do aplikacji Brand24.
Grupa AB: Ocenia, że poziom zapasów pozwoli wypracować dobre wyniki w IV kwartale, poinformował prezes Andrzej Przybyło.
Grupa AB: Odnotowała 31,09 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. roku obrotowego 2022/2023 (lipiec-wrzesień 2022) wobec 24,91 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
CCC: Aplikacja mobilna została pobrana ponad 10 mln razy. W październiku 2022 r. jej udział w przychodach online wyniósł 46% – więcej niż sklepu internetowego czy e-kiosków.
Comperia: Przychody grupy wzrosły o 22% r/r do 34,9 mln zł w III kw., a EBITDA o 29% r/r do 5 mln zł. W ostatnim okresie Comperia stawia zwłaszcza na rozwój narzędzia Comfino.pl. To rozwiązanie płatnicze, pierwotnie dla klientów sklepów online, od tego roku dostępne jest też w stacjonarnych sklepach i punktach usługowych. Ale przychody przynoszą też inne obszary działalności – reklama efektywnościowa oraz sprzedaż ubezpieczeń.
Kyndryl: Największy na świecie niezależny dostawca usług dla infrastruktury IT zacieśnia współpracę z firmą Microsoft rozwijając technologię ułatwiającą przenoszenie cennych danych z komputerów typu mainframe do chmury.
Cisco: W ubiegłym tygodniu NASA wystrzeliła kapsułę bezzałogową Orion w przestrzeń kosmiczną. Technologia Cisco jest częścią misji Artemis I w ramach interface’u Callisto – to właśnie za pomocą Webexa – wystrzelona kapsuła komunikuje się z kontrolą misji w Houston.
IdoPayments: Spółka należąca do IAI otrzymała od Komisji Nadzoru Finansowego zgodę na świadczenie usług w charakterze Krajowej Instytucji Płatniczej. Avenga uzyskała certyfikat ISO/IEC 27001:2013 dla systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji (ISMS) wdrożonego i zintegrowanego z Avenga Global w Avenga Germany, Avenga Malaysia i niedawno przejętej firmie Perfectial, obecnie Perfectial powered by Avenga. Oznacza to, że certyfikacja bezpieczeństwa Avenga została rozszerzona na 19 biur zlokalizowanych w 6 krajach.
Blue Colibri: Węgierska spółka, która stworzyła aplikację, zaczęła działać w Polsce. Dzięki niej duże i średnie firmy mogą przekonać się, że lepsza komunikacja pozwala oszczędzić czas i poprawić wydajność pracy. Z aplikacji korzysta ponad 100 przedsiębiorstw i 84 tys. pracowników w całej Europie. Dostępna jest w 16 językach – teraz także po polsku. Zamiast kilkunastu narzędzi do rozmów, szkoleń i zarządzania kadrami w firmie – jedna przejrzysta platforma dostępna z telefonu.
NFON: Przedstawił swoją nową strategię. NFON kontynuuje swój rozwój na rynku europejskim, w tym w Polsce, a w odpowiedzi na potrzeby klientów uruchomił niedawno nowy portal partnerski i zapowiada aplikację Cloudya dla Microsoft Teams.
Equinix: Dołączył do Gaia-X, międzynarodowego stowarzyszenia non-profit powołanego przez Komisję Europejską, aby wesprzeć jego ambitne plany stworzenia zaufanej, suwerennej infrastruktury cyfrowej dla Europy. Gaia-X ma na celu opracowanie otwartych standardów informatycznych i interfejsów API, aby wspierać zdecentralizowaną, regionalną infrastrukturę cyfrową. Ta infrastruktura danych umożliwi europejskim usługodawcom współdziałanie oraz wymianę danych poprzez połączony ekosystem.
iTaxi: Skończy 2022 rok z 30-proc. wzrostem liczby aktywnych klientów biznesowych, 200-proc. wzrostem liczby wykonanych kursów oraz blisko 60-proc. większą załogą kierowców jeżdżących w barwach iTaxi w stosunku do roku poprzedniego.
Bolt: Deklaruje rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem jednolitej, cyfrowej licencji na przewóz osób taksówką, tzw. e-licencji. Zmiany obszaru funkcjonowania licencji taxi (z gminnej na krajową lub wojewódzką) oraz stworzenie centralnego rejestru licencji to podstawowe postulaty. Dodatkowo platforma wskazuje możliwość składania wniosków o licencję na przewóz osób taksówką oraz wypisów z tej licencji w formie elektronicznej.
Uber: Opublikował dokument „Kierunek: Bezpieczeństwo” stworzony wraz z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR, Fundacją Centrum Praw Kobiet oraz Stowarzyszeniem Partnerstwo na Rzecz Bezpieczeństwa Drogowego. Po wprowadzeniu fizycznej weryfikacji kierowców, Uber idzie krok dalej i prezentuje szereg zmian na rzecz poprawy bezpieczeństwa w branży przewozów oraz dane dotyczące aplikacji. Wśród postulatów znajdują się m.in. wprowadzenie Karty Standardów Ochrony Pasażerów i Kierowców, stworzenie systemu elektronicznej jednolitej ogólnokrajowej licencji taxi oraz możliwość wymiany informacji o kierowcach pomiędzy pośrednikami.
IS-Wireless: Polski dostawca sieci 5G w modelu otwartym oraz FiduciaEdge, tajwańska firma dostarczająca technologię typu Trusted Cloud-Native Edge Computing wspólnie wprowadzą na rynki europejski, amerykański i azjatycki zintegrowane rozwiązanie sieciowe. Partnerzy będą oferowali klientom niezawodne i bezpieczne mobilne sieci prywatne nowej generacji oparte o model Open RAN. Dzięki silnym zabezpieczeniom i systemowi o wysokich możliwościach obliczeniowych, platforma działająca w środowisku Trusted Cloud-Native Edge Computing zapewni sieciom 5G Open RAN niezawodny transfer i skuteczną ochronę danych.
LAMEL Brands: Butikowy dystrybutor elektroniki podał, że odnotowuje 100% wzrost sprzedaży w tym roku wobec 2021. Firma zajmuje się wyspecjalizowaną w ochronie ekranów i wyświetlaczy dystrybucją marki własnej My Screen, systemy ploterowe Cut&Use oraz innych marek. Obecnie koncentruje się głównie na rynku polskim.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
OTB Ventures: Firma venture capital OTB Ventures ogłosiła nowy fundusz – OTB Fund II. Fundusz, mający docelowo wielkość 150 mln euro, jest pierwszym, który uzyskał wsparcie w ramach programu InvestEU Komisji Europejskiej i Grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). OTB Fund II to największy fundusz deeptech w regionie. Pozwoli OTB umocnić pozycję m.in. czołowego inwestora na europejskiej scenie spacetech.
Grupa WP: Zrealizowane w 2022 roku przez Grupę WP akwizycje nie będą miały wpływu na politykę dywidendową i należy się spodziewać „standardowej” rekomendacji dotyczącej wypłaty dywidendy z zysku za 2022 rok, poinformowała CFO Elżbieta Bujniewicz-Belka.
Insert Stonks: Jedna z pierwszych na świecie firm budujących infrastrukturę do monetyzacji gier wykorzystującą web3 pozyskała w rundzie pre-seed ponad 2,5 mln zł od brytyjskiego funduszu FunFair Ventures, który wspiera i inwestuje w projekty znajdujące się na wczesnym etapie rozwoju i wykorzystujące technologię blockchain, podała spółka.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Bank Pekao: Wprowadził PeoBIZ – nową aplikację mobilną dla firm, podał bank. Z PeoBIZ może korzystać każdy klient posiadający dostęp do systemu bankowości elektronicznej PekaoBiznes24. Aplikacja nawiązuje do funkcjonalności systemu internetowego, dzięki czemu można w niej szybko sprawdzić stan finansów oraz obroty na rachunku, efektywnie podpisać i wysłać płatności czy prześledzić historię transakcji z wykorzystaniem kart płatniczych.
InPost: Zamówił 174 nowe auta elektryczne, w tym 100 Fordów E-Transit oraz 74 samochody marki Stellantis zaadaptowane przez firmę Voltia oraz Mercedesy eSprinter, podała spółka. Dzięki temu flota e-pojazdów firmy, licząca obecnie 306 elektrycznych aut dostawczych, wzrośnie do blisko 500 samochodów i będzie największa w Polsce wśród firm kurierskich.
Żabka: Uruchomiła program akceleracyjny Foodtech Lab dotyczący takich obszarów, jak: innowacyjne produkty spożywcze, alternatywne źródła białka czy rozwiązania wspierające recykling i wielokrotne użycie. Projekt skierowany jest do startupów z całej Europy, a najbardziej innowacyjne firmy będą mogły zrealizować pilotażowe wdrożenia swoich rozwiązań w ramach ekosystemu Grupy Żabka. Rekrutacja trwa do 30 listopada.
HPE: Nowe serwery HPE ProLiant Gen11 spełniają rygorystyczne normy bezpieczeństwa, są łatwe w obsłudze, intuicyjne oraz zoptymalizowane pod kątem wydajności. Konsola do zarządzania, HPE GreenLake for Compute Ops Management od teraz jest dostępna wraz ze wszystkimi serwerami HPE ProLiant Gen11, co upraszcza zarządzanie i pozwala na intuicyjne, zautomatyzowane działanie tak jak w chmurze.
Vectra: Nowa usługa Vectra MDR (managed detection and response – MDR) zapewnia wsparcie ekspertów w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego w trybie 24/7/365, w wykrywaniu, badaniu i reagowaniu na zagrożenia. Dzięki niemu, zespoły SOC klientów mogą skutecznie przeciwdziałać najbardziej zaawansowanym zagrożeniom.
No Fluff Jobs: Ogłosił, że przeznaczy w sumie 10 mln zł na wsparcie pracodawców i pracodawczyń, którzy chcą wprowadzić w swoich firmach transparentną rekrutację. No Fluff Jobs podsumowuje kampanię społeczną „Szanuj siebie”, która dotarła już do 3 mln odbiorców.
SAP: Sprawne zarządzanie promocjami, analiza efektów kampanii w czasie rzeczywistym i niemal natychmiastowe rozliczenia z partnerami handlowymi – to efekt wdrożenia chmurowego rozwiązania w firmie Henkel, które wykorzystuje technologie SAP. Dzięki odpowiednim narzędziom cyfrowym, europejski gigant branży detalicznej jest w stanie płynnie zarządzać ponad 200 000 akcjami promocyjnymi jednocześnie.
Photon Energy Technology CEE: Spółka z Grupy Photon Energy zajmująca się hurtową dystrybucją komponentów fotowoltaicznych na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej uruchomiła platformę B2B eCommerce. „Uruchomienie tej platformy ma na celu transformację cyfrową naszego dotychczasowego zaangażowania na rynku komponentów PV, a także zwiększenie przejrzystości i łatwości współpracy z naszymi partnerami i klientami. Nowy kanał sprzedaży jest kluczowym elementem wzmacniania naszej pozycji jako wiodącego dostawcy modułów fotowoltaicznych, falowników i magazynów energii w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w warunkach dynamicznego wzrostu popytu” – powiedział CEO Photon Energy Group Georg Hotar.
Mennica Polska: Wdrożyła Open Payment System od (płatności zbliżeniowe za bilety komunikacji miejskiej w autobusach i tramwajach / bardzo oczekiwane w Poznaniu i okolicznych gminach). Taka forma regulacji należności dostępna w pierwszej gminie (Komorniki), finalizacja całego projektu w IQ 2023 (łącznie 740 pojazdów). W ramach projektu po raz pierwszy wprowadzono dodatkową funkcjonalność, która umożliwia spłatę zadłużenia za bilety bezpośrednio w kasowniku. Za to rozwiązanie Mennica Polska otrzymała w ostatnim czasie medal podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO jako najlepszy system poboru opłat w środkach komunikacji miejskiej.
Asseco: PZP24.pl, platforma przetargowa dla sektora publicznego wdrożyła usługę kwalifikowanej walidacji kwalifikowanych podpisów i pieczęci elektronicznych od Asseco Data Systems. Webnotarius sprawdza podpisy elektroniczne wydawane przez wszystkie kwalifikowane centra certyfikacji w Unii Europejskiej oraz wiodące niekwalifikowane z całego świata. Umożliwia przeprowadzenie procesu walidacji czyli sprawdzenie ważności i autentyczności podpisów elektronicznych oraz czy po złożeniu podpisów w dokumencie nie były wprowadzane zmiany. Zweryfikowanie poprawności podpisu elektronicznego i integralności dokumentu przyspieszy procesy zakupowe na platformie i podniesie bezpieczeństwo transakcji.
PKP Intercity: Prowadzi obecnie strategiczny projekt badawczy mający na celu wprowadzenie szkoleń dla drużyn konduktorskich z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości (VR). Projekt realizowany jest we współpracy z Politechniką Wrocławską. Szkolenia z obsługi wind dla osób mających trudności z poruszaniem się to kolejne działanie, które podejmuje PKP Intercity, aby usługi przewozowe, które oferuje, były dostępne dla każdego.
Fortinet: Zaprezentował nową rodzinę zapór sieciowych nowej generacji (NGFW) – FortiGate 1000F. Urządzenia te zapewniają większą wydajność w porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami – ponad siedmiokrotnie większą przepustowość zapory sieciowej oraz niższe o 83% zużycie energii. Dodatkowo FortiGate 1000F zapewnia usługi bezpieczeństwa bazujące na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym, takie jak ochrona przed włamaniami (IPS), kontrola aplikacji i ochrona przed złośliwym kodem.
Cisco: Zaprezentowało nową odsłonę Webex Customer Experience (CX), przedstawiając nowe możliwości i rozwiązania dla swoich klientów. Cisco zapewnia w pełni zintegrowaną platformę do współpracy, obsługi powiadomień oraz kooperacji w chmurze, uwalniając potencjał komunikacji. Tym samym firma jako jedyna na rynku dostarcza połączenia w jednym ekosystemie Unified Communications-as-a-Service (UCaaS), Contact Center-as-a-Service (CCaaS) i Communications Platform-as-a-Service (CPaaS). Tym samym usprawnia i automatyzuje pracę cyfrowych i głosowych kanałów komunikacji.
SalesTube (Group One): Agencja MarTech & e-commerce rozpoczęła współpracę z marką Orange. Spółka będzie odpowiedzialna za mapping i rozwój technologii marketingowych, narzędzi analitycznych pozwalających na podejmowanie decyzji na podstawie danych oraz wdrożenie strategii performance. Głównym celem wspólnych działań jest wzrost sprzedaży w kanale online Orange.
Sabre Polska: Po raz pierwszy organizuje program stażowy zimą. Studenci do końca listopada mają możliwość zaaplikować na 3-miesięczny płatny staż w wiodącej firmie, której rozwiązania i oprogramowania są używane w branży turystycznej.
Meta: Będzie gospodarzem wydarzenia edukacyjnego dla startupów w dniach 6 i 8 grudnia. Growth Bootcamp to event dedykowany dla startupów, które chcą poszerzyć swoją wiedzę o stosowaniu narzędzi Mety i planowaniu efektywnych strategii wspierających rozwój. Inicjatywa realizowana jest we współpracy z Fundacją Startup Hub Poland. Wszystkie startupy mogą zgłaszać się do 02.12.2022.
Źródło: ISBnews