Obecnie w fazie planowania, przygotowania inwestycji bądź w budowie jest ponad 1,2 mln m2 GLA nowoczesnej powierzchni handlowej, z terminem otwarcia do końca 2025 r., wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH). To ponad 9% całości obecnej bazy nowoczesnych obiektów handlowych w Polsce. W ciągu trzech lat powstanie 110 nowych obiektów handlowych (w tym 98 parków handlowych), a 26 istniejących obiektów zostanie rozbudowanych. Łącznie inwestycje dotyczą 136 parków i centrów handlowych, obiektów wielofunkcyjnych (mixed-use) i centrów wyprzedażowych (outletów).
„Polska Rada Centrów Handlowych przygotowała bazę obiektów handlowych w budowie, która obejmuje bardzo szeroki przekrój inwestycji, w tym bardzo małe projekty o powierzchni od 2 tys. m2 GLA. Łącznie jest to 136 parków i centrów handlowych, obiektów mixed-use i outletów z terminem uruchomienia do końca 2025 r. Ich powierzchnia obejmuje w sumie 1,2 mln m2 GLA, co oznacza, że w ciągu najbliższych trzech lat powierzchnia handlowa w Polsce zwiększy się o ponad 9%. Ponad 75% planowanej i realizowanej powierzchni dotyczy parków handlowych, a pozostałe ok. 25% to centra handlowe i obiekty mix-used. Na koniec I półrocza 2023 r. całkowita powierzchnia handlowa w Polsce przekroczyła 13 mln m2 GLA” – powiedział dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański, cytowany w komunikacie.
Do końca 2023 r. planowane jest otwarcie łącznie 25 nowych obiektów handlowych o powierzchni ok. 186 tys. m2 GLA. W 2024 r. inwestorzy planują otwarcie kolejnych 48 nowych projektów, których łączna powierzchnia wyniesie ok. 490 tys. m2 GLA. Z kolei w 2025 r. ma zostać otwarte 37 nowych obiektów, o łącznej powierzchni ok. 344 tys. m2 GLA. Nowe inwestycje dotyczą przede wszystkim bardzo małych i małych projektów o powierzchni od 2 do 20 tys. m2 GLA, wymieniono.
„W podziale na województwa w inwestycjach dominuje Mazowsze, gdzie w najbliższych trzech latach powstanie blisko 22% nowej powierzchni handlowej. W województwie śląskim przybędzie jej ponad 10%, a w dolnośląskim ponad 9%. Podobnie wygląda sytuacja pod względem liczby nowych obiektów handlowych: 22 powstaną na Mazowszu, w województwach śląskim i wielkopolskim przybędzie ich po 11, a w województwie łódzkim otwartych zostanie 9 obiektów” – czytamy dalej.
Powierzchnia handlowa w Polsce na koniec I półrocza 2023 r. przekroczyła 13 mln m2 GLA. W pierwszym półroczu otwarto 12 nowych obiektów, w tym 1 centrum handlowe i 11 parków handlowych. W podziale na rodzaje obiektów handlowych za 82% powierzchni odpowiadają centra handlowe, 16% to parki handlowe, a 2% stanowią centra wyprzedażowe, zakończono.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
Źródło: ISBnews