Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej (FPT) – operator programu MIT Enterprise Forum CEE (MIT EF CEE) – zainicjowała projekt „Technologie kontra COVID-19”, podał akcelerator. W ramach projektu zaprezentowano startupy, które wspomagają sektor medyczny w czasach walki z koronawirusem. Wszystkie spółki przeszły program akceleracyjny MIT EF CEE.
MIT Enterprise Forum CEE to program akceleracyjny, wspierający najbardziej innowacyjne startupy naukowo-technologiczne z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej poprzez połączenie ich potencjału z wiedzą i zasobami dużych przedsiębiorstw z branży finansowej, ubezpieczeniowej, energetycznej, life science, FMCG, mediów czy technologii dla branży turystycznej, a także z doświadczeniem mentorów. Potencjał alumnów programu, którzy przeszli już akcelerację, MIT EF CEE chce wykorzystać w obecnej sytuacji, związanej z epidemią koronawirusa, podano.
„’Technologie kontra COVID-19′ to inicjatywa MIT EF CEE i partnerów biznesowych, mająca na celu selekcję startupów, które posiadają gotowe rozwiązania, umożliwiające wsparcie sektora medycznego i systemu opieki zdrowotnej oraz jego transformacji do ery online” – powiedziała prezes FPT Magdalena Jabłońska, cytowana w komunikacie.
W sytuacji epidemiologicznej systemy do zdalnej opieki lekarskiej to niezbędne narzędzie. Zdalne konsultacje lekarskie poprzez chat, wideochat i telefon można odbyć poprzez platformę Telemedi.co. Umożliwia ona umówienie konsultacji online oraz wybór specjalizacji lekarza i języka, a po rozmowie ze specjalistą – dostęp do dokumentacji medycznej z zaleceniami, skierowaniami i receptami. Platforma telemedyczna obsługuje miesięcznie kilkadziesiąt tysięcy konsultacji. Rozwiązanie zdalnych konsultacji na szeroką skalę, w tym technologię Telemedi.co, wykorzystuje operator medyczny PZU Zdrowie, który opracował portal Wirtualna Przychodnia.
„W obecnej sytuacji rozwiązania zdalnej opieki medycznej są powszechnie używane przez pacjentów PZU Zdrowie i pomagają w ograniczaniu rozprzestrzeniania się wirusa” – powiedział menadżer ds. innowacji PZU Zdrowie Andrzej Zawada.
Z kolei StethoMe umożliwia zdalne przeprowadzenie badania osłuchowego stetoskopem i opiekę nad pacjentami, szczególnie tymi z dolegliwościami układu oddechowego. System wykrywa nieprawidłowości w płucach, opierając się na medycznych algorytmach sztucznej inteligencji, które współpracują z elektronicznym stetoskopem oraz aplikacją mobilną.
„Przejście na zdalną diagnostykę osób, u których pojawiały się pierwsze niepokojące objawy związane z układem oddechowym, znacząco poprawiłoby nie tylko bezpieczeństwo tych objętych kwarantanną, ale również efektywność działania dedykowanych jednostek służby zdrowia” – podkreślił CEO StethoMe Wojciech Radomski.
Startup w przeciągu ostatnich tygodni opracował dedykowane rozwiązanie umożliwiające medykom w skafandrach ochronnych bezprzewodowe osłuchiwanie pacjentów, tym samym zapewniając im bezpieczne wykonanie tego kluczowego badania. Rozwiązanie jest w tej chwili testowane w szpitalu zakaźnym na terenie Poznania. Zainteresowanie rozwiązaniem wykazało również kilka innych europejskich szpitali.
Naprzeciw problemom związanym z rehabilitacją schorzeń przewlekłych ciała i umysłu staje Neuroforma. Neuroforma w szczególności wspiera pacjentów po przebytym udarze lub urazie mózgu oraz osoby chorujące na schorzenia neurologiczne (np. stwardnienie rozsiane, choroba Alzheimera). Może służyć również jako dodatkowa aktywizacja seniorów w ćwiczeniach ruchowo-poznawczych. Neuroforma umożliwia wykonywanie interaktywnych ćwiczeń w domu pod zdalną opieką specjalisty.
Te trzy startupy mają już za sobą pozytywne doświadczenia ze współpracy z Nationale-Nederlanden, firmą, która od kilku lat wspiera MIT Enterprise Forum CEE od strony eksperckiej.
„Z Telemedi.co oraz StethoMe realizowaliśmy pilotażowe projekty w obszarze zdrowia. Obecnie mamy pod opieką Neuroforma, startup specjalizujący się w rehabilitacji. Wierzymy w to, że dzięki gotowym rozwiązaniom w dziedzinie zdalnej medycyny uda się wesprzeć społeczeństwo i sektor medyczny w bieżących potrzebach w obszarze zdrowia” – powiedziała Urszula Gołaszewska-Kroenke z Nationale-Nederlanden.
Startup Chatbotize we współpracy z Kancelarią Premiera stworzył chatbota, udzielającego aktualnych, sprawdzonych i oficjalnych informacji na temat epidemii koronawirusa oraz podjętych przez rząd środków zaradczych. System uczy się na bieżąco, a jego baza wiedzy aktualizowana jest w oparciu o oficjalne informacje przekazywane przez Ministerstwo Zdrowia. Firma opracowała wcześniej rozwiązania, które do kontaktu z klientem wykorzystują m.in. Aviva, InPost, Maspex czy PKO BP. Realizuje również pilotażowe wdrożenie w NN.
„Nie tylko medycyna i system opieki zdrowotnej dziś wymagają gruntownej przemiany. W nowej rzeczywistości muszą odnaleźć się również firmy, dla których najbliższe miesiące będą sprawdzianem dla ich modeli biznesowych. Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej wraz z partnerami wciąż analizują rozwiązania pozostałych startupów w zakresie wykorzystania ich w transformacji medycyny do świata online, walce z koronawirusem i jego wpływem na biznes, gospodarkę i obywateli” – podsumowano.
Partnerami głównymi projektu zostały: Adamed – firma farmaceutyczno-biotechnologiczna, Coca-Cola w Polsce – lider rynku napojów bezalkoholowych, a także firma MCX – trzon silnej grupy wyspecjalizowanych spółek, będących dostawcą kompleksowych rozwiązań teleinformatycznych, softwarowych oraz energii odnawialnej. Partnerzy wspierający to CVC Capital Partners, HubHub, MDI Energia, Nationale-Nederlanden, Sabre, Sollers Consulting, PZU i TVN Discovery Polska.
Źródło: ISBnews