Łączna wartość aktywów finansowanych przez firmy leasingowe na koniec roku 2023 może wynieść nawet 95,14 mld zł, co oznaczałoby wzrost o 8,7% r/r we wszystkich grupach aktywów, wynika z prognoz Związku Polskiego Leasingu (ZPL).
Prognoza ZPL wskazuje na znaczne wzrosty w grupie pojazdów, w tym lekkich (wzrost o 10%), ciężkich (+9,3%) i innych (o ok. 9%). Maszyny i urządzenia wzrosłyby o 5,6%, IT o 6,7%, a samoloty statki i kolej o 7,9%. Pozostałe ruchomości zanotowałyby 47,8% wzrostu, a jedynie nieruchomości spadłyby o ponad 21% rok do roku.
Prognoza przewiduje także wzrost finansowania leasingiem wobec finansowania pożyczką. Z kwotą 83,25 mld zł przekłada się to na wzrost finansowania leasingiem o ponad 9%, w przypadku pożyczki będzie to wzrost rzędu niecałych 6%, wynika z materiału.
W 2022 roku firmy leasingowe udzieliły firmom łącznego finansowania w wysokości 88 116 mln zł, co oznacza wzrost o 0,1% r/r. W strukturze finansowania aktywów nie nastąpiły znaczące zmiany, poza mniejszym o około 2% udziałem pojazdów, zarówno lekkich, jak i ciężarowych, podał Związek.
„Do prognoz na 2022 rok podchodziliśmy ostrożnie, mając świadomość, że nasze wyniki są uzależnione od dostępności finansowanych aktywów, szczególnie w grupie pojazdów. Zapowiadaliśmy, że przed branżą leasingową jest trudny rok. Czwarty kwartał był tradycyjnie okresem wzmożonych inwestycji finansowanych leasingiem, ze wzrostem r/r o 2,7%. To chwilowe ożywienie nie mogło jednak przełamać bezprecedensowego wzrostu cen paliw, inflacji na historycznym poziomie oraz wzrostu poziomu stóp procentowych – wszystko to nie zachęcało do kupowania samochodów” – powiedział przewodniczący rady ZPL Paweł Pach, cytowany w komunikacie.
Całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej wyniosła na koniec grudnia 2022 roku 176,5 mld zł, tj. o 6,4% więcej r/r. W tej kwocie 172 mld zł stanowią ruchomości. To oznacza, że po raz kolejny wartość aktywnego portfela firm leasingowych w finansowaniu ruchomości jest wyższa niż kredytów inwestycyjnych udzielanych przez banki (166,1 mld) na zakup ruchomości, wynika z raportu.
Wartość sfinansowanych pojazdów lekkich spadła w ciągu roku o 4,7% w przypadku aut osobowych, a o 6,8% przy pojazdach dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony. Cała grupa pojazdów lekkich straciła średnio 5% r/r. W strukturze przedmiotowej tej grupy samochody osobowe stanowiły 84%, a samochody dostawcze i ciężarowe do 3,5 t – 16%.
W strukturze maszyn i urządzeń największą grupę (poza zbiorczą kategorią pozostałych aktywów), stanowiły maszyny rolnicze (23,9%) oraz sprzęt budowlany (14,6%) oraz maszyny do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metali (13,2%). Łączna wartość sfinansowanych maszyn w minionym roku wyniosła 25 057 mln zł i jest to wzrost o 1,2% r/r, wskazano również.
„Doniesienia z kluczowych światowych rynków wydają się zaskakująco pozytywne. Wymuszony pandemią rozwój nowych form prowadzenia biznesu czy zachwianie globalnym porządkiem przez wojnę, mogą również wpływać stymulująco na gospodarkę. Rozwój oznacza jednocześnie inwestycje, czyli wzrost popytu na leasing” – podsumował Pach.
Związek Polskiego Leasingu (ZPL) to organizacja reprezentująca 90% rynku leasingu w Polsce, która zrzesza 29 podmiotów. ZPL reprezentuje głównie firmy leasingowe, ale także firmy i organizacje związane z rynkiem wynajmu. Na gruncie europejskim Związek jest aktywnym członkiem Leaseurope, organizacji, w skład której wchodzi 45 związków z 32 krajów Europy.
Źródło: ISBnews