Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich – wzrósł o 7,9 pkt m/m i wyniósł -5,3 pkt w maju, podał Instytut Badania Opinii i Rynku GfK. Po raz ostatni na takim poziomie nastroje polskich konsumentów znajdowały się październiku 2021 r. Polacy przebadani przez GfK wskazują na istotną poprawę kondycji ekonomicznej kraju i z większym optymizmem patrzą w przyszłość, podkreślono.
„Warto pamiętać, że nastroje konsumenckie są złożonym zjawiskiem, zależnym od wielu czynników, dlatego nie tylko subtelne wyhamowywanie inflacji, ale np. ładniejsza pogoda i dłuższe dni mogą mieć realny wpływ na ich poprawę. Majowy wzrost, który na przestrzeni lat często pojawiał się właśnie w tym okresie, jest dość znaczący, dlatego nie można deprecjonować faktycznej poprawy nastrojów. Warto tutaj nadmienić, że w maju spora część Polaków otrzymała większy niż w poprzednich latach zwrot podatku, który trudno zbagatelizować. W tej sytuacji czerwcowy i lipcowy wynik powie nam znacznie więcej na temat trendu, który kształtuje się u konsumentów. Za dwa miesiące dowiemy się czy był to krótkofalowy przypływ pozytywnej energii i optymizmu, czy też Polacy – pomimo wielu wyzwań ekonomicznych i geopolitycznych – faktycznie zaczęli bardziej pozytywnie oceniać swoją codzienność i perspektywy na przyszłość. Jeśli tak by się stało, barometr po raz pierwszy od dawna zbliżyłby się do dodatniego wyniku” – powiedział Senior Project Manager w GfK Michał Pawełczyk, cytowany w komunikacie.
W maju 2023 r. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
* nastąpiła poprawa oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w ostatnich 12 miesiącach – składowa wzrosła o 5,9 pkt proc. do -10,5;
* nastąpiła poprawa oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w najbliższych 12 miesiącach – składowa wzrosła o 11,7 pkt proc. do -3,7;
* nastąpiła poprawa sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach – składowa wzrosła o 11,8 pkt proc. do -36,2;
* nastąpiła poprawa sytuacji ekonomicznej kraju w najbliższych 12 miesiącach – składowa wzrosła o 9,9 pkt proc. do -24,5;
* nastąpiło pogorszenie kosztów życia w relacji do 12 miesięcy wcześniej – składowa spadła o 3,4 pkt proc. do 60,8, wymieniono.
Badanie zrealizowano w dniach 12-17 maja 2023 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews