Ruch w salonach i serwisach dealerskich w Polsce był o 20,8% niższy r/r w II kw. 2023 r., wynika z badania Związku Dealerów Samochodowych (ZDS) i Proxi.cloud. W tym czasie liczba klientów spadła o 20,6% r/r. Autorzy przewidują, że ruch powoli wróci do salonów w IV kwartale, ponieważ klienci widzą spadek inflacji i mniej się jej obawiają. Do tego zaczną się szersze flotowe zakupy, a klienci indywidualni będą liczyć na wyprzedaże roczników i dodatkowe rabaty.
W przypadku marek premium ruch zmalał o 30,7% r/r, a liczba klientów w salonach marek premium spadła o 26,6%. Z kolei marki wolumenowe odnotowały spadek wizyt o 18,1% oraz spadek liczby odwiedzających o 19%.
„Już od jakiegoś czasu słyszeliśmy od autoryzowanych dealerów, że mają coraz mniej klientów. Wynika to z kilku kwestii, jednak tą najbardziej oczywistą są rosnące koszty zakupu. Średnia cena auta wyjeżdżającego z polskiego salonu co miesiąc śrubuje kolejne rekordy. Obserwują to również klienci, którzy możliwie długo odwlekają decyzję o zmianie samochodu na nowy. Branża dealerska już zaczyna odczuwać te problemy, wcześniej spowodowane brakiem podaży, a ostatnio – topniejącym popytem” – powiedział prezes Związku Dealerów Samochodów Paweł Tuzinek, cytowany w komunikacie.
Autorzy badania zwrócili uwagę, że z powodu inflacji Polacy bardzo ostrożnie podchodzą do zakupów, szczególnie dóbr większej wartości. Odkładają je tak długo, jak tylko mogą, na przyszłość.
„Obserwując sytuację, uważam, że szczególnie zintensyfikowało się to na przełomie I i II kwartału br. Moim zdaniem, potrwa to co najmniej do początku IV kwartału, o ile w tym czasie nic negatywnego nie wydarzy się na rynku. Uważam też, że wtedy Polacy bardziej zaczną interesować się wyprzedażami roczników, a firmy będą zmieniać swoje wysłużone floty, więc ruch faktycznie może się zwiększyć. Jednak na pełne odbicie w tej kwestii raczej bym nie liczył w tym roku” – powiedział współautor badania z firmy technologicznej Proxi.cloud Mateusz Chołuj.
Badanie w II kw. 2023 zostało przeprowadzone na grupie 463 380 konsumentów, którzy odwiedzili łącznie 1 707 salonów samochodowych 34 marek, które w ramach badania zostały podzielone na dwa segmenty – marki premium (9 marek) i marki wolumenowe (25 marek). W ramach badania wzięto pod uwagę wizyty, których czas trwania wynosił od 10 minut do 3 godzin. Ponadto z badania wykluczone zostały osoby, które odwiedziły dany salon minimum 4 razy w ciągu tygodnia. Dzięki temu nie byli brani pod uwagę pracownicy i serwisanci konkretnych salonów. Dane wykorzystane w badaniu pochodzą z aplikacji mobilnych zainstalowanych na telefonach użytkowników.
Źródło: ISBnews