Komisja Środowiska Parlamentu Europejskiego proponuje zaostrzenie norm redukcji emisji CO2 dla autobusów, ciężarówek i przyczep w stosunku do tego co proponowała Komisja Europejska, podał Parlament. Głosowanie w PE w tej sprawie zaplanowano na listopad.
„Komisja Środowiska przyjęła swoje propozycje zaostrzenia unijnych norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich, do których zaliczają się autobusy, ciężarówki i przyczepy” – czytamy w komunikacie. Wniosek przyjęto 48 głosami za, przy 36 głosach przeciw i jednym wstrzymującym się.
Eurodeputowani z Komisji chcą bardziej rygorystycznych niż proponowała KE w zakresie redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, w tym pojazdów specjalistycznych (takich jak śmieciarki, wywrotki czy betoniarki) oraz autobusów.
Cele te zostałyby ustalone na poziomie 45% na lata 2030-2034, 70% na lata 2035-2039 (w porównaniu z 65% zaproponowanymi przez Komisję) i 90% od 2040 r.
Eurodeputowani z Komisji Środowiska zgodzili się, że od 2030 r. wszystkie nowo rejestrowane autobusy miejskie powinny być pojazdami zeroemisyjnymi. Dodali jednak możliwość występowania przez państwa członkowskie o tymczasowe zwolnienie (do 2035 r.) dla autobusów miejskich napędzanych biometanem, pod rygorystycznymi warunkami związanymi z obecnością infrastruktury do tankowania oraz pochodzenie paliwa.
Propozycja zakłada, by do końca 2026 r. Komisja oceniła możliwość opracowania metodyki raportowania emisji CO2 przez cały okres użytkowania pojazdów ciężarowych.
Posłowie do PE przedstawić stanowisko Parlamentu do rozmów z rządami UE w sprawie ostatecznego kształtu prawodawstwa.
Wniosek ustawodawczy dotyczący ustalenia norm emisji CO2 dla pojazdów ciężkich przedstawiła KE w lutym 2023 r.
Źródło: ISBnews